Olet täällä

Merja Liemola, palvelupäällikkö

Elenian asiakaspalvelun ydin tiivistyy Elenia Palvelut Oy:ssä, jossa tuotetaan ja kehitetään palveluita Elenia Oy:n ja Elenia Lämpö Oy:n asiakkaille. Kaiken tähtäin on siinä, että loppuasiakas saa sujuvaa palvelua asiassa kuin asiassa. Palvelupäällikkö Merja Liemola (37) toimii sähkömarkkinoiden tiedonvaihdosta ja verkkopalvelusopimuksista vastaavan tiimin esimiehenä.

Yritysviestinnän tradenomiksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistunut Merja aloitti uransa Elenialla vuonna 2008. Kaikki toimenkuvat ovat jollain tapaa liittyneet asiakaspalveluun ja viimeksi Merja toimi prosessiasiantuntijana kehitystiimissä. Nyt tuoreessa toimenkuvassa vastuu on kasvanut.

–Nykyisessä palvelupäällikön työssä vastaan tiimini kanssa siitä, että sähkönsiirto- ja verkkopalvelusopimuksiin liittyvät asiat hoituvat sujuvasti. Huolehdimme, että tarvittava tieto siirtyy eri sähkönmyyjien ja verkkoyhtiön välillä ja asiakkaan sopimusasiat ovat kunnossa.

Asiakaspalvelussa tilanteet vaihtelevat hyvinkin nopealla tahdilla, mutta homman on toimittava ja palvelun toteuduttava asetettujen tavoitteiden mukaisena. Merja lupaa tiiminsä kanssa pitää osaltaan huolen tästä.

Tänä päivänä asiakkaita palvellaan pääasiassa puhelimitse, sähköpostitse ja sosiaalisen median sekä verkkopalveluiden kautta. Asiakkaat pääsevät Elenia Aina –palvelussa myös itse hoitamaan sopimusasioitaan. Prosessiasiantuntijana Merja oli mukana määrittelemässä mm. sitä, mitä tietoja asiakas voi nähdä ja hallita.

–Mielenkiintoisinta työssäni on ollut mahdollisuus ajatella asioita uudella tavalla, kehittää parhaita tapoja toimia ja ratkaista ongelmia. Parasta on se, kun näkee homman toimivan sekä työyhteisössä että asiakkaille päin.

Vastuullisia tehtäviä tarjolla

Merja kiittelee Eleniaa ketteräksi ja rohkeaksi työpaikaksi, jossa on matala organisaatio ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Merja on urallaan saanut uusia haasteita ja tarttuu innolla vastuullisiinkin tehtäviin.

Opettavin kokemus työuran aikana on ollut asiakastietojärjestelmän vaihto ja kahden ison energiayhtiön, Elenia Oy:n ja Vattenfall Sähkönmyynnin asiakaspalveluiden ja järjestelmien erkaannuttaminen toisistaan.

–Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto oli iso muutos, sillä suuri osa toimintatavoistamme ja työtehtävistämme muuttui. Samalla eriytettiin yhtiöiden asiakaspalvelutoiminnat, joka on vaikuttanut sekä asiakaspalvelun toimintaan että asiakkaiden  palveluun.

Merja vastasi projektissa mm. asiakas- ja sopimustietojen määrittelystä sekä testaamisesta yhdessä järjestelmätoimittajan kanssa. Vastuu oli suuri, kun monisäikeisen projektin lopputulemana uuden järjestelmän piti sujahtaa osaksi toimivaa kokonaisuutta ja usean sadantuhannen asiakkaan palveluiden toimia edelleen virheettömästi.

–Jokainen muutos heijastuu paitsi omiin myös yhteistyökumppaneiden järjestelmiin ja työhön. Siksi vaatii tarkkaa vaistoa ja nopeaa reagointia, jotta mahdollisesti tarvittavat korjausliikkeet aloitetaan pikimmiten.

Supersankarin hommissa

Muiden elenialaisten tavoin Merjallakin on oma roolinsa suurhäiriötilanteen sattuessa. Kokemusta on niin hurjien lumikuormien kuin useamman kesä- ja talvimyrskyn tiimoilta.

–Silloin pistetään oma työ sivuun ja hoidetaan sovittua tehtävää, jotta tilanne saataisiin normalisoitumaan mahdollisimman pian. Häiriötilanteissa nousee pintaan eräänlainen supersankari-fiilis, jonka voimin jaksetaan ahertaa. Itse olen hätäpuheluporukassa, joka hoitaa yhteyksiä 112-hätäkeskukseen, josta saamme tiedot Elenian verkkoa koskevissa asioissa.

Vapaa-ajallaan Merja on perheen supersankari, joka viilettää monen muun vanhemman tavoin mukana lasten voimistelu- ja koripalloharrastuksissa. Kun aikaa jää omille puuhille, tykkää Merja rentoutua projektiluonteisten hommien parissa.

–Meillä on kesämökki ja vanha omakotitalo, joissa riittää sisustus- ja remonttihommia. Tykkään käsillä tekemisestä ja onhan se palkitsevaa kun jotain valmistuu ja näkee kättensä jäljen.

 

0