Olet täällä

Tomi Mäkelä, palvelupäällikkö

Palvelupäällikkönä vuodesta 2015 työskennellyt Tomi Mäkelä (29) aloitti uransa Elenialla jo sähkövoimatekniikan diplomi-insinööriopintojen aikana.

–Koulunpenkillä tuli kuultua Eleniasta ja tiiviistä yhteistyöstä Tampereen teknillisen yliopiston kanssa.  Keväällä 2008 avautui harjoittelijan paikka kuluttaja-asiakaspalveluun – ja sillä tiellä olen edelleen. Diplomityön tein Elenian Sähköasemat ja voimajohdot –tiimissä, minkä jälkeen siirryin yritysasiakastiimiin asiakasinsinööriksi.

Vuosien aikana Tomille on kertynyt monipuolinen näkemys suomalaisista sähköasiakkaista, sillä hän on myynyt sähköliittymiä kuluttajille, hoitanut yritysasiakkaiden liittymä- ja raporttiasioita sekä toiminut isojen sähköntuottaja-asiakkaiden, kuten vesi- ja tuulivoimaloiden yhteyshenkilönä.

–Yrityspuolella oli kiinnostavaa asiakkaiden erilaisuus. Toinen tarvitsi sähköä varastohalliin, toinen suureen tuotantolaitokseen. Teollisuusasiakkaalle myös varma sähkönsaanti on oleellinen asia tuotannon pyörimisen kannalta.

Uudistuminen tuo virtaa työhön

Nykyiseen palvelupäällikön pestiin Tomin innosti mielenkiintoiset ja haasteelliset tehtävät, joita sähkömarkkinat tarjoavat. Myös mahdollisuus kehittää henkilökohtaisia johtamis- ja esimiestaitoja kiinnosti.

–Sähkömarkkinoiden tiedonvaihtotiimissä huolehdimme siitä, että Elenialla ja sähkönmyyjillä on ajantasainen tieto siitä, miltä yhtiöltä kukin asiakas ostaa sähkönsä. Lisäksi seuraamme Elenian verkon alueella siirretyn sähkön kulutusta tunti tunnilta. Näiden tietojen pohjalta selviää kunkin myyjän osuus ja minkä suuruinen lasku lähtee asiakkaalle.

Tomi oli mukana Elenian asiakastietojärjestelmän uudistusprojektissa ja järjestelmän käyttöönotossa vuoden 2016 alussa. Sitä hän pitääkin opettavaisimpana kokemuksena työurallaan. Eikä ihme, sillä Elenialla on liki 417 000 sähkönkäyttöpaikkaa, joten palvelun ja tiedonkulun sujuvuuden tärkeyden ymmärtää ilman suurempia laskutoimituksia.

Palvelupäällikkönä Tomi osallistuu sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon kehitystyöhön erilaisissa energia-alan työryhmissä.

–Pääsen aktiivisesti vaikuttamaan alan kehittämiseen ja eteenpäinviemiseen. On hienoa olla mukana mm. Datahub–projektissa, jonka tavoitteena on sujuvoittaa ja yhdenmukaistaa sähkönmyyjien ja verkkoyhtiöiden välistä tiedonvaihtoa.

Datahubin avulla tullaan v. 2019 jälkeen hallinnoimaan kaikkien Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tietoja. Asiakkaille tämä tulee näkymään entistä sujuvampana palveluna.

Elenialla on hyvä draivi

Työstään ja työyhteisöstään innostuva Tomi kannustaa uusia tulokkaitakin energia-alalle, jossa toimitaan merkittävien ja yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten asioiden äärellä.

–Sähköä tullaan tarvitsemaan aina ja sen tärkeys kasvaa edelleen digitalisaation kehittyessä. Sähköautot ja sähkön pientuotanto tulevat yleistymään, joten edessä on mielenkiintoisia vuosia.

Ja koskaan ei tiedä mitä uusi työpaikka tuo tullessaan – Tomi ei ainakaan hevin unohda ensimmäistä työpäiväänsä Elenialla! Uusi työntekijä päätyi äkkilähdöllä firman virkistyspäiville Vierumäelle. Jälki-ilmoittautujalle ei ollut huonetta varattuna, joten reissusta tuli ikimuistoinen.
–Sain itselleni 10 hengen mökin. Lopulta kämppikseksi tulikin asiakaspalvelun vt. toimitusjohtaja, jolla ei myöskään ollut huonetta. Siellä me sitten yövyimme kaksin isossa mökissä – ”pieni” harjoittelija ja asiakaspalvelun vetäjä!

Toimistotyön vastapainoksi Tomin löytää vapaa-ajalla enempi fyysisten kuin ”sähköisten” harrastusten parista.
–Kaikenlainen liikkuminen on lähellä sydäntäni. Kuntosalin ja juoksemisen lisäksi käyn toisinaan pelaamassa sulkapalloa. Tänä talvena kaivoin pitkän tauon jälkeen myös sukset varastosta pölyttymästä. En muistanutkaan kuinka hauskaa hiihtäminen on!

Työn sivuvaikutuksiin kuulunee se, että lenkkeillessä tulee bongattua kaikenlaista sähköön liittyvää...

0