Olet täällä

Kaukolämmön ja maakaasun laskutus

Palveluajat ja laskutusmuutokset 1.1.2016 alkaen

Uudet palveluaikamme

Asiakaspalvelumme palvelee sinua puhelimitse numerossa 020 690 035

  • maanantaista perjantaihin klo 8–20
  • lauantaisin klo 9–16.

Sähköpostitse tavoitat meidät lampo@elenia.fi. Muistathan, että voit myös sähköisessä Elenia Aina –palvelussa  selailla avoimia ja maksettuja laskujasi sekä tehdä muutoksia laskutustietoihisi.

Uudistunut laskusi

Tilinumeromme on muuttunut
Uusi tilinumeromme näkyy laskulomakkeella 1.2.2016 lähtien. Kun maksat  laskujamme, tarkistathan laskulomakkeesta uuden tilinumeron. Jos käytät e-laskua tai suoramaksua, sinun tulee tehdä uudelleen valtuutuksesi omassa pankissasi. Voit tarvittaessa kysyä lisätietoja muutosten tekemisestä omasta pankistasi.

Lasku tuntikäytön mukaan
Kaukolämpö- ja maakaasulasku perustuu energian tuntikäyttöön, josta saamme tiedon suoraan etäluettavalta mittarilta. Laskulla näet käyttämäsi energian määrän megawattitunteina. Mittarinlukemat poistuvat laskulta. Voit seurata omaa energian käyttöäsi helposti Elenia Aina ja Elenia Mukana -palveluissa.

Kaukolämmön jäähtyvyys

Uudistetulla laskulla näkyy  myös kaukolämmön jäähtyvyystieto. Jäähtyvyys tarkoittaa kiinteistöön tulevan ja sieltä lähtevän kaukolämpöveden lämpötilaeroa. Se kuvastaa, kuinka hyvin kiinteistön lämmityslaitteisto osaa siirtää lämpöä kaukolämpövedestä kiinteistön sisäilman ja käyttöveden lämmitykseen. Lue lisää jäähtyvyydestä täältä.

Uudistuksilla ei ole vaikutusta laskutusrytmiisi eikä maksuehtoihisi, vaan ne säilyvät ennallaan.

Laskutustavat

Lukemalaskutus
Laskutus perustuu etäluettavalta kaukolämpö- tai maakaasumittarilta saataviin mittarilukemiin eli maksat vain todelliseen energiankäyttöösi perustuvia laskuja. Koska mittalaite luetaan automaattisesti etänä, ei sinun tarvitse itse huolehtia lukeman ilmoituksesta.

Maksutavat

Valitse itsellesi parhaiten sopiva maksutapa: e-lasku, suoramaksu, sähköpostilasku, paperilasku tai yrityksen verkkolasku.

Suosittelemme e-laskua, joka on helpoin ja turvallisin tapa vastaanottaa laskuja. E-laskuun voit liittää lisäpalveluita, kuten tekstiviestin saapuneesta laskusta tai automaattisen maksatuksen, jolloin pankki maksaa laskut tililtäsi eräpäivänä. Lue lisää e-laskusta.

Suoramaksu sopii sinulle, jos käytössäsi ei ole verkkopankkia. Välitämme tiedot pankkiisi, joka maksaa laskun tililtäsi eräpäivänä. Saat postitse ilmoituksen suoramaksusta ennen eräpäivää. Suoramaksun ja e-laskun käyttöönotosta voit sopia oman pankkisi kanssa.

Yrityksen verkkolaskutuksen käyttöönotto edellyttää sopimusta verkkopalveluita tarjoavan operaattorin tai pankin kanssa. Ilmoita meille yrityksesi verkkolaskutiedot ja sovi ensimmäisen verkkolaskun lähetyksestä lähettämällä viestiä osoitteeseen laskutuspalvelut@elenia.fi

Hyvityslaskut ja eräpäivän siirto

Jos olet saanut hyvityslaskun, maksamme hyvityksen pankkitilillesi tai siirrämme sen seuraavalle laskullesi. Ilmoitathan meille kumpi tapa sopii sinulle paremmin.

Jos haluat siirtää laskusi eräpäivää, ota yhteyttä ennen laskun eräpäivän umpeutumista. Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Suoramaksun maksupäivää ei voi siirtää. Perimme alkuperäisen eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista viivästyskoron.

Saitko kirjeen Intrum Justitialta?

Yhteistyökumppanimme Intrum Justitia lähettää huomautuslaskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja hoitaa siihen liittyvän asiakaspalvelun.  Maksa lasku pikimmiten Intrumilta saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää Intrum Justitian lähettämästä laskusta, ole yhteydessä Intrumin Justitiaan puh. 09 2291 1844 (arkisin 7.30–20,  lauantaisin  9-16). Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Intrum Justitian kanssa.

Kysyttävää Elenia Oy:n laskusta?

 

1