Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Miksi saan kaksi laskua sähköstä? Lue Elenia ja sähkönmyyjäsi lähettävät sinulle omat erilliset laskut: Paikallisena sähköverkkoyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa verkkopalvelusta sähkönsiirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa. Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassaolevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Elenian kanssa sekä sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu Mistä maksan Elenialle? Lue Paikallisena sähköverkkoyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi. Elenia siirtää sähköenergian tuotantolaitokselta kotiisi, mittaa sähkönkulutuksesi, valvoo sähköverkkoa ympäri vuorokauden sekä huolehtii sähköverkon kunnossapidosta ja vikapalvelusta. Lisäksi Elenia toimittaa sähkönkulutustiedot sähkönmyyjällesi. Elenia ylläpitää sähköverkkoa sähkönsiirtomaksuilla, joiden kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto. Siirtomaksun yhteydessä Elenia laskuttaa sinulta myös sähköveron ja välittää sen edelleen valtiolle. Miten saan lisää maksuaikaa laskulleni? Lue Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla: Soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 020 690 025. Lähettämällä viesti Elenia Aina palvelun kautta vasemmalta ”Ota yhteyttä”. Täyttämällä sähköinen yhteydenottolomake. Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen. Miksi en näe mittarinlukemia laskullani? Lue Mittarinlukemat ovat poistuneet Elenian laskulta. Sähkömittarisi tallentaa sähkönkäyttösi jokaiselta tunnilta ja luemme tiedot mittariltasi kerran vuorokaudessa. Näet laskullasi laskutusjakson sähkönkäytön. Laskusi perustuu tarkkaan tunneittaiseen sähkönkäyttöön, jota voit seurata myös itse Elenia Aina palvelussamme. Lähetämme tunneittaisen sähkönkäytön myös sähkönmyyjällesi. Voit luottaa sähkönmittauksen laatuun. Muutoksella ei ole vaikutusta sähkönsiirtohintoihin. Miksi sähkömittarissani on Vattenfallin logo? Lue Mittarisi on asennettu aikana, jolloin Vattenfall omisti paikallisen sähkö- ja kaukolämpöverkon. Elenia osti Vattenfallin Suomen sähköverkko- ja lämpöliiketoiminnat tammikuussa 2012. Elenia mittaa sähkön, kaukolämmön tai maakaasun kulutuksesi etäyhteyden välityksellä. Elenian juuret ovat paikallisissa energiayhtiöissä Lapuan Sähkö Oy, Hämeen Sähkö Oy, Revon Sähkö Oy, Heinola Energia Oy, Keski-Suomen Valo Oy ja Hämeenlinnan Energia Oy. Miten pystyn seuraamaan sähkönkulutustani ja laskujani? Lue Seuraa kaikkien sähkönkäyttöpaikkojesi sähkönkulutusta jopa tunnin tarkkuudella Elenia Aina palvelussa. Näet kulutuksesi päivän, viikon, kuukauden, vuoden tai 5 vuoden ajalta kilowattitunteina ja euroina. Palvelussa näet myös kaikki laskusi ja niiden maksutilanteen. Katso videoilta ohjeet palvelun käyttöön ja käy rekisteröitymässä: Elenia Aina Olen muuttamassa. Miten saan sähköt käyttööni? Lue Ota yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyjään. Sähkönmyyjä solmii kanssasi sähkönmyyntisopimuksen ja myy sinulle käyttämäsi sähköenergian. Tee sähkönmyyntisopimus hyvissä ajoin, viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Sähkönmyyjäsi ilmoittaa muutostasi meille Elenialle ja tämän tiedon pohjalta lähetämme sinulle Elenian verkkopalvelusopimuksen sekä varmistamme, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi Jos olet ostanut kiinteistön, voit ilmoittaa meille sähköliittymän siirrosta täyttämällä lomakkeen tästä. Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole henkilökohtaista sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025. Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Riittää kun pyydät joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta. Alle olemme koonneet lisää vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin, jotka on jaettu asiakokonaisuuksiin aakkosjärjestyksessä. E-lasku Lue Mikä on e-lasku? E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, ja sinun tarvitsee vain hyväksyä se. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen maksun, jolloin lasku menee maksuun automaattisesti. Esimerkiksi sähkölasku maksetaan automaattisesti, jos summa on alle 50 euroa. E-laskun hyödyt sinulle: E-lasku on turvallinen, ei näppäilyvirheitä, e-lasku ei katoa postissa tai jää muiden postien alle E-lasku on maksuton E-laskun tiedot ovat verkkopankissa samassa muodossa kuin paperilla. Laskut löytyvät myös Elenia Aina -palvelustamme. Laskujen vastaanotto ja maksaminen on helppoa ajasta ja paikasta riippumatta, myös matkoilla ollessasi. Voit muuttaa laskun eräpäivää Kun otat käyttöön automaattisen maksun, lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämä sopii hyvin toistuviin laskuihin, kuten sähkölaskuihin. E-lasku on ympäristöystävällinen, paperitulostetta ei synny Tee sopimus e-laskusta verkkopankissasi tai ota yhteyttä omaan pankkiisi Olen tilannut e-laskun, miksi saan laskuni edelleen paperisena? Tarkista verkkopankistasi, että sinulla on e-laskusopimus Elenian kanssa. Jos e-laskuvaltuutuksesi on päättynyt, voit tehdä verkkopankissasi uuden valtuutuksen. Jos e-laskuvaltuutuksesi on kunnossa, on sähkölasku voinut valmistua ennen kun e-laskutietosi on päivittynyt asiakastietojärjestelmäämme. Tarkista, että valtuutuksessa on käytetty oikeaa asiakasnumeroa ja laskusi viitenumeroa. Elenia Aina -palvelu Lue Miten pääsen käyttämään Elenia Aina -palvelua? Luo käyttäjätili. Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta luot salasanan. Syötä asiakasnumerosi ja käyttöpaikan numero, jotta pääset katselemaan kulutustietojasi. Löydät ne sähkölaskultasi. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden. Käytössäni on kaksi asiakasnumeroa. Haluaisin seurata kummankin asiakasnumeroni tietoja. Avaa oikeassa yläreunassa olevan sähköpostiosoitteesi takaa kohta Käyttäjäprofiilin asetukset ja Lisää asiakkuus.Syötä toinen asiakasnumerosi ja sen alla olevan käyttöpaikan numero. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden käyttöpaikan numeron. Miksi en näe reaaliaikaista energiankulutustani? Kulutustiedot ovat saatavilla normaalisti 1-3 vuorokauden viiveellä. Haluaisin seurata kulutustani euroina. Miten se onnistuu? Kulutustiedot näkyvät kilowattitunteina. Jos haluat nähdä kulutustietosi euroina, syötä sähkönmyyntisopimuksesi hinnat kohtaan Käyttöpaikan asetukset ja Energian hinta. Löydät myyntisopimuksesi hinnat helpoiten sähkönmyyjältä saamastasi laskusta. Sähkön siirtohintoja ei tarvitse syöttää, ne päivittyvät automaattisesti. Kulutustiedot kohdassa voit valita Näytä kulutustiedot euroina. Mistä löydän tuntikohtaiset kulutustietoni? Kulutustiedot-kohdassa voit nähdä kulutuksesi tunneittain kun valitset tarkastelukohteesi päivän. Mitä tarkoittaa käyrä Lämpötila? Valitse käyttöpaikkasi lähin paikkakunta (Tampere, Hämeenlinna, Jyväskylä tai Oulu) kohdassa Käyttöpaikan asetukset / Käyttöpaikan perustiedot. Painamalla aktiiviseksi napin Lämpötila näet lämpötilakäyrän. Mitä tarkoittaa vertailukulutus? Syötä käyttöpaikkasi perustiedot kohtaan Käyttöpaikan asetukset. Valitsemalla aktiiviseksi Siirto (vertailukulutus)-napin näet vertailukäyrän. Kehitämme vertailukulutus-toiminnallisuutta; tällä hetkellä tiedot ovat suuntaa antavia ja vertailutietoihin vaikuttavat vain valitsemasi lähin paikkakunta ja lämmitysmuoto. Voinko tallentaa kulutustiedot koneelleni? Voit tallentaa tiedot valitsemalla kulutustiedot-graafin alla kohdan Tallenna tiedostona. Haluaisin avata laskuni, mutta lasku ei aukea Kohdassa Laskutus voit nähdä laskusi aikajärjestyksessä. Voita avata laskun ruudulle painamalla Avaa lasku . Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko tietokoneellesi asennettu Adobe Reader -ohjelma. Voit ladata ohjelman maksutta osoitteesta: Lataa Adobe Reader tästä Mistä voin vaihtaa salasanani? Mene oikean yläreunan kohtaan Käyttäjäprofiilin asetukset ja valitse kohta Salasanan vaihto. Olen unohtanut salasanani palveluun. Miten voin saada uuden? Voit tilata uuden salasanan kirjautumisruudun kohdasta Unohditko salasanasi tai lähettämällä sähköpostia osoiteeseen webpalaute@elenia.fi En pääse kirjautumaan palveluun vaikka ennen se on onnistunut. Miksi kirjautuminen epäonnistui? Palvelu tarkistaa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jos jompikumpi on virheellinen tai eri kuin aiemmin rekisteröitymisessä annettu, ei kirjautuminen onnistu. Yritä uudelleen. Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, ota yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen salasana@elenia.fi tai soita asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron? Voit päivittää tietojasi oikean yläreunan Käyttäjäprofiilin asetukset kohdassa Päivitä käyttäjätiedot. Huomioithan, että sähköpostisosoitteesi on myös käyttäjätunnuksesi, joten kirjaudu sisään seuraavalla kerralla uudella sähköpostiosoitteellasi. Elenia Aina -mobiilisovellus Lue Miten pääsen käyttämään Elenia Aina -mobiilisovellusta? Rekisteröidy Elenia Aina -palveluun. Tarvitset asiakasnumeron ja käyttöpaikkanumeron, jotka saat sähkölaskultasi. Kirjaudu samoilla tunnuksilla mobiilisovellukseen. Mitä laitteita Elenia Aina -mobiilipalvelu tukee? Palvelu tukee uusia kosketusnäytöllisiä älypuhelimia ja tabletteja, joissa on käyttöjärjestelmänä iOS tai Android. Mitä tietoja Elenia Aina -palvelussa voi seurata? Elenian asiakkaat, joilla on korkeintaan 63 A pääsulake, voivat: •Seurata sähkönkulutustaan •Seurata laskutushistoriaansa •Tarkistaa onko käyttöpaikoilla sähköt päällä •Tehdä vikailmoituksen tai ilmoittaa uhkaavasta viasta •Jättää yhteydenottopyynnön asiakaspalveluumme •Lukea Elenian uutisia Miksi vertailutiedot eivät näy? Miksi sähkönkulutustiedot eivät näy euroina? Jotta voit nähdä sähkönkulutustiedot euroina tai vertailutietoja vastaavanlaisten kohteiden kulutuksista, sinun tulee syöttää lisätietoja mobiilipalvelussa tai nettipalvelussa kohtaan Käyttöpaikan asetukset. Käyttöpaikkani kuvake näyttää, että mittarille ei ole saatu yhteyttä. Onko tieto reaaliaikaista? Palvelu ottaa yhteyden mittarille päivittäin ja näyttää viimeisimmän yhteydenoton tilan. Yhteys mittarille voi puuttua, jos sähköt on katkaistu pääkytkimestä tai tietoliikenneyhteydessä on häiriö sekä sähkökatkosta johtuen, jolloin vikapalvelumme 020 690 911 auttaa. Voit tehdä kyselyn mittarille nähdäksesi tämän hetkisen tilanteen. Kyselyn voit tehdä 20 kertaa kuukauden aikana. Olen kytkenyt tekstiviestipalvelun pois päältä, mutta saan edelleen ilmoituksia. Miksi? Tekstiviestipalveluun tekemäsi muutokset päivittyvät järjestelmään seuraavan yön aikana. Miksi palvelu ei näytä tämän päivän kulutustietojani? Sähkönkulutustiedot päivittyvät keskimäärin 1-3 päivän viiveellä. Miten kirjaudun ulos palvelusta? Palvelu muistaa käyttäjätiedot ja kirjautuu automaattisesti sisään, kun sovelluksen avaa. Voit kirjautua ulos palvelusta kohdassa Lisää - Muut toiminnot - Kirjaudu ulos. Mistä palvelu saa tietoni yhteydenottopyyntöön tai uhkaava vika -ilmoitukseen? Tiedot haetaan asiakastiedoistasi. Voit tarkastella asiakastietojasi kohdassa Käyttöpaikan asetukset. Palvelu ei toimi oikein, mitä teen? Palvelu on optimoitu mahdollisimman monelle päätelaitteelle, mutta toiminnoissa voi olla eroja eri puhelinmallien välillä. Ota yhteyttä: webpalaute@elenia.fi Mikäli mahdollista, lähetä kuvaruutukaappaus ongelmasta. Voinko kirjautua Elenia Aina -palveluun usealla älypuhelimella tai tabletilla? Elenia Aina -palvelun uusinta versiota voi käyttää usealla laitteella samanaikaisesti. Jokaiselle laitteelle tulee kirjautua sisään kerran, minkä jälkeen palvelu muistaa käyttäjätunnukset. Miksi käyttöpaikan tilanäkymään tulee aina teksti "Sähkömittarillesi ei ole saatu yhteyttä", vaikka sähköt ovat päällä? Osassa kerros- ja rivitaloja on käytössä vanhempaa tekniikkaa hyödyntävä etäluettava mittari, jolloin palvelu ei näytä todellista tilannetta. Tämä koskee mittareita, joiden ensimmäinen numero on joku muu kuin 5 tai 7. Voit tarkistaa mittarisi numeron sähkölaskultasi. Yritysasiakkaana käytössäni on laajennettu tekstiviestipalvelu sähkökatkoissa. Voinko päivittää tietojani Elenia Aina -palvelussa? Elenia Aina -palvelussa ei voi ylläpitää laajennettua tekstiviestipalvelua. Ota yhteyttä puh. 020 690 025. Hyvitystilin ilmoittaminen Lue Minne ilmoitan tilinumeroni hyvityslaskua varten? Milloin hyvitys maksetaan? Hyvitystilisi voit ilmoittaa täyttämällä lomakkeen tai Elenia Aina -palvelussa. Hyvityslasku maksetaan laskun eräpäivänä tai voit siirtää sen seuraavalle laskulle ilmoittamalla asiasta meille heti laskun saavuttua. Kaukolämpö Lue Miten kaukolämpö toimii? Kaukolämpöä saadaan sähköä ja lämpöä tuottavista voimalaitoksista ja lämpökeskuksista. Käytännössä kaukolämpö on puhdasta, kuumaa vettä, joka kiertää suljetussa kaksiputkisessa (meno- ja paluujohto) kaukolämpöverkossa voimalaitokselta/lämpökeskukselta asiakkaiden lämmönvaihtimiin ja takaisin. Kaukolämpövesi lämmittää lämmönvaihtimissa virtaavan kiinteistön lämmitysverkon veden sekä lämpimän käyttöveden. Lämmönvaihtimet erottavat vesijärjestelmät toisistaan, joten ne eivät sekoitu keskenään. Kaukolämpöveden lämpötila vaihtelee sään mukaan ja alimmillaan se on kesällä, jolloin lämpöä tarvitaan pääasiassa vain lämpimään käyttöveteen. Lämmityskatkokset ovat harvinaisia, koska kaukolämpöverkot ovat yleensä rengasmaisesti rakennettuja, minkä ansioista lämpöä on saatavissa useammalta kuin yhdeltä syöttösuunnalta. Onko kaukolämpö ympäristöystävällistä? Kaukolämpöä voidaan tuottaa monella tavalla. Suurin osa toimittamastamme lämpöenergiasta tuotetaan sähkön ja lämmön yhteistuotantona sekä erillisissä lämpölaitoksissa. Polttoaineina suositaan kotimaisia, uusiutuvia polttoaineita, jotka ovat ympäristölle ystävällisiä. Lämmitysenergian tuottaminen keskitetysti mahdollistaa modernin ja vähäpäästöisen tuotantotekniikan käyttämisen. Lisäksi sähkön ja lämmön yhteistuotannossa säästetään energiaa. Säästö näkyy puhtaampana ympäristönä sekä alhaisempana lämmityskustannuksena. Käytössämme on myös öljyllä toimivia laitoksia, joita käytetään pääsääntöisesti turvaamaan lämmön riittävyys kovimmillakin pakkasilla. Kuinka kaukolämpöverkkoon voi liittyä? Kaukolämpöön voidaan liittää kaukolämpöverkon lähellä olevat sekä uudet että vanhat kiinteistöt. Tämänhetkiset kaukolämpöpaikkakuntamme löydät alla olevasta linkistä. Parhaiten saat tiedon kaukolämmön saatavuudesta lähettämällä meille tarjouspyynnön, joka sisältää kiinteistösi tarkemmat tiedot. Tarjouspyynnön lähettäminen ei sido lähettäjää millään tavalla Kaukolämpöpaikkakunnat Pyydä tarjous Aiheuttaako kaukolämpölaitteiston sulkeminen vaurioita? Uusimmissa kaukolämpökeskuksissa on toiminto, joka käyttää sammutettua järjestelmää muutaman viikon välein, jotta käyttökatko ei aiheuttaisi kuivumisesta aiheutuvia vaurioita laitteistoon. Vanhemmissa järjestelmissä tätä ominaisuutta ei ole, jolloin on hyvä käyttää järjestelmää muutaman viikon välein vaurion välttämiseksi. Jos et ole varma kaukolämpölaitteistojen ominaisuuksista, ei järjestelmää kannata sulkea muutamaa viikkoa pidemmiksi ajoiksi. Kaukolämpölaitteistoa ei kannata sulkea kesäkuukausien ajaksi, koska sammuttaminen pysäyttää samalla myös vedenkierron käyttöveden lämmönvaihtimessa, jolloin lämpimän käyttöveden saanti keskeytyy. Kaukolämpölaitteiston energiankulutus lämpiminä vuodenaikoina on sitä paitsi niin pientä, että laitteistoa ei ole järkevää sulkea. Olen muuttamassa omakotitaloon tai pois omakotitalosta, jossa on kaukolämpö. Mitä minun tarvitsee tietää ja tehdä? Lämpösopimus normaalisti siirretään kiinteistökaupan yhteydessä myyjältä ostajalle. Siirrosta tulee olla maininta kauppakirjassa tai sitten siitä tulee tehdä erillinen kirjallinen luovutuskirja (kts. linkki alla), jonka kiinteistön myyjä allekirjoittaa. Siirrosta ei aiheudu kummallekaan osapuolelle kuluja. Voit lähettää jäljennöksen kauppakirjastanne tai luovutuskirjasta postitse osoitteeseen: Elenia Lämpö Oy, Muuttoilmoitukset, PL 4, 13101 Hämeenlinna. Tutustu muuttoilmoitusohjeisiin Laskun eräpäivän siirto Lue Missä ja miten voin sopia maksuajasta? Voit sopia maksuajasta erääntymättömälle laskulle täyttämällä eräpäivän siirtolomakkeen tai Elenia Aina -palvelussa. Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivää ei voi siirtää. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivän umpeutumista. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Laskuni on erääntynyt, miten toimin? Jos lasku pääsee erääntymään, Intrum Justitia postittaa huomautuslaskun puolestamme. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Intrum Justitialta ole vielä tullut huomautuslaskua, laskun voi suorittaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, veloitamme seuraavalla laskulla korkolain mukaisen viivästyskoron. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Intrum Justitian kanssa. Laskutus Lue Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä? Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme sähkön siirron riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa. Voinko muuttaa laskutusväliä tai laskutustapaa? Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutustapaa Elenia Aina –palvelussa kohdassa Ota yhteyttä/Laskutustietojen muutos tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@elenia.fi Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani? Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen. Jos maksu tulee myöhässä Elenialle, on laskusta saattanut jo lähteä maksumuistutus. Missä ja miten voin sopia maksuajasta? Voit sopia maksuajasta alkuperäiselle erääntymättömälle laskulle Elenia Aina -palvelun kohdassa Ota yhteyttä - Laskun eräpäivän muutos. Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Jos sinulla on suoramaksu, ilmoita muutoksesta tilipankkiisi. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Maksuajasta voit myös sopia soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 025. Laskuni on erääntynyt, miten toimin? Maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla. Sain kirjeen Intrum Justitialta, miten toimin? Yhteistyökumppanimme Intrum Justitia postittaa huomautuslaskun puolestamme ja hoitaa huomautuksiin liittyvän asiakaspalvelun. Maksa lasku Intrumilta saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää laskusta, soita Intrumin asiakaspalveluun puh. 09 2291 1844 (ma-pe 7.30–20, la 9-16). Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos emme saa suoritusta laskullesi, sähköntoimitus voidaan keskeyttää verkkopalveluehtojen mukaisesti. Sähköt eivät toimi ja minulla on laskut maksamatta, mitä teen? Soita Elenian asiakaspalveluun puh. 020 690 025. Saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen ja sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty. Maakaasu Lue Voiko maakaasu räjähtää tai syttyä palamaan mikäli laitteisiin tulee häiriö tai kaasua pääsee vuotamaan? Maakaasu on oikein käytettynä puhdas ja turvallinen polttoaine. On kuitenkin tiedostettava siihen liittyvät vaaratekijät kuten esimerksi sähkönkin kanssa. Tavanomaisessa rakennusten lämmitys- ym. käytössä laitteistoon kuuluvat turvalaitteet katkaisevat kaasun tulon laitehäiriötilanteessa. Maakaasu syttyy palamaan kipinästä, kun sitä on sekoittuneena ilmaan 5 - 15 %. Maakaasu nousee ilmaa kevyempänä ylöspäin ja purkautuu ulos kattilahuoneen ilmanvaihtoventtiileistä. Jos kaasua on päässyt vuotamaan hallitsemattomasti suljettuun tilaan, voi se syttyessään aiheuttaa räjähdyksen. Onko maakaasu myrkyllistä ja huomaako mahdollisen vuodon helposti? Maakaasu on myrkytön, väritön ja hajuton kaasu. Vuotojen havaitsemiseksi kaasu on hajustettu ja tästä syystä mahdolliset vuodot on helppo aistia. Kaasu on ilmaa kevyempänä helppo tuulettaa ulos. Mihin kaikkiin laitteisiin maakaasua voi käyttää? Voiko sitä myös käyttää auton polttoaineena? Kotitalouksien asumiskäytössä maakaasun pääasiallinen käyttö on kiinteistön lämmityskattilan polttoaineena. Muita yleisimpiä käyttökohteita ovat esim. liedet, uunit, grillit ja säteilylämmittimet. Maakaasua voidaan käyttää myös autojen polttoaineena. Autojen perinteisiin polttonesteiden käyttöön verrattaessa maakaasu on selvästi edullisempaa ja pakokaasupäästöjä syntyy vähemmän. Suomeen on suunnitteilla useita tankkausasemia siirtoverkon alueella. Myös yksityistalouksiin soveltuvia kotitankkauslaitteita on jo käytössä. Tällöin auto voidaan tankata kiinteistön omasta kaasuliittymästä. Millä taataan maakaasun toimitus, kun maakaasun toimittaa Suomeen vain yksi toimittaja? Suomi on yksi niistä maista, joissa maakaasun hankinta tapahtuu yhdeltä tuottajalta. Kaasun hankintasopimuksista ja maahantuonnista vastaa Gasum Oy. Kaasun keskeytymättömän toimituksen kannalta tärkeätä on kaasun saannin turvaaminen niille kuluttajille, joilla ei ole korvaavaa polttoainetta kaasun varalle. Tähän ryhmään kuuluvat ensisijaisesti asuinkiinteistöt. Suurilla käyttökohteilla on olemassa varmuusvarasto korvaavaa polttoainetta, jotka otetaan mahdollisen toimituskatkon ajaksi käyttöön. Tällä tavoin maakaasun siirtoputkisto toimii kaasuvarastona niille käyttäjille, joilla ei ole korvaavaa polttoainetta. Mikäli maakaasun saanti on pitkään keskeytyneenä, on Gasum Oy:llä tätä varten Porvoossa ilma-propaanilaitos, joka valmistaa ja syöttää kaasuverkkoon maakaasua korvaavaa kaasuseosta. Tätä ei ole kuitenkaan vielä tarvittu Suomen maakaasun jakelutoiminnan aikana. Muutto Lue Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen? Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää ottamalla yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Sähköverkkoyhtiönä Elenia ei voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, ja teemme sen pohjalta verkkosopimuksen. Olen unohtanut ilmoittaa teille muutostani. Miten toimin? Ota mahdollisemman pian yhteyttä sähkönmyyntiyhtiöösi poismuuttoilmoituksen tekemiseksi. Muuttoilmoitus uuteen asuntoon pitää tehdä valitsemallesi sähkönmyyntiyhtiölle. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeensähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa verkkoyhtiölle muuton, jonka pohjalta tehdään verkkosopimus. Olen muuttanut pois asunnosta, mutta en ole saanut loppulaskua. Miten toimin? Tarkista, että olet ilmoittanut poismuuttosi sähkönmyyntiyhtiölle. Näet kaikki sähkönsiirtolaskusi myös Elenia Aina -palvelusta. Mistä löydän sopivan sähkönmyyntiyhtiön? Voit vertailla sähkönmyyjien listahintoja ja tehdä samalla sähköisesti muuttoilmoituksen Energiaviraston sivustolla: http://www.sahkonhinta.fi/ Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä? Sähkön liittymissopimus ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle. Siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ilmoita sähköliittymän siirrosta muuttoilmoituksen yhteydessä. Puhelujen hinnat Lue Palvelunumerot lanka- ja matkapuhelimesta: paikallisverkkomaksu / matkapuhelumaksu. Vaihde tai alanumero lankapuhelimesta: 8,35 snt / puhelu + 16,69 snt/min. Vaihde tai alanumero matkapuhelimesta: 8,35 snt / puhelu + 16,69 snt/min. Nauhoitamme kaikki asiakaspalvelupuhelut palvelun laadun kehittämiseksi.. Sähkökatko Lue Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat? Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suuri osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla. Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen? Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa kiinteistön sähköverkon kuormituksen kasvu tai sähköyhtiön verkon vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä loistelamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin. Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita? Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi jopa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Laitteet voivat häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi. Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta? Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti. Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään? Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella kunnan puhelinvaihteesta. Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä katuvalaistusta ylläpitää Elenia. Tältä osin vikailmoituksen voi antaa puhelimitse numeroon 020 690 911. Missä tilanteessa kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä Elenian vikapalveluun? Jos käyttöpaikastasi puuttuvat sähköt: • Tarkista ensin, onko naapurillasi sähköt. Tarkista sulakkeet vaihtamalla ne. Jos ne ovat ehjät, soita vikapalvelunumeroomme 020 690 911, joka palvelee 24/7. • Jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi. • Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 020 690 911. Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumero voi ruuhkautua. Karttapalvelustamme löydät tietoa kotikuntasi sähkökatkoista. Voit myös tilata maksuttoman tekstiviestipalvelun Elenia Aina -palvelussa. Näin saat tietoa sähkökatkoista kännykkääsi. Kuinka toimin kaukolämmön häiriötilanteessa? Kaukolämpö on varmatoiminen ja luotettava lämmitysmuoto. Jos vika on kiinteistösi kaukolämpölaitteissa, ota yhteyttä valtuutettuun LVI-alan asiantuntijaan. Jos epäilet, että vika on kaukolämmön toimituksessa, ota yhteyttä 24h vikapalvelunumeroomme. Muissa asioissa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Patteriverkosta kuuluu lorinaa. Mitä pitäisi tehdä? Patteriverkostosta kuuluvan normaalista poikkeaviin ääniin tulee aina suhtautua vakavasti, sillä erilaiset äänet viestivät järjestelmässä olevasta häiriöstä. Syynä on useimmiten patterijärjestelmään joutunut ilma tai liian vähäinen vesimäärä. Mikäli patterien ilmaus tai veden lisääminen ei auta, ota yhteyttä paikalliseen LVI-alan asiantuntijaan, jotta vika voidaan nopeasti paikantaa sekä korjata. Sähkökatkojen korvaukset Lue Missä tapauksessa olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta? Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3 % vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta ilman erillistä hakemusta sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa. Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkoyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen. Vakiokorvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtämittaisen keston perusteella seuraavasti: • 12 – 24 tuntia: 10 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 24 - 72 tuntia: 25 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 72 – 120 tuntia: 50 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 120 - 192 tuntia: 100 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 192 – 288 tuntia: 150 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • yli 288 tuntia: 200 vuotuisesta siirtopalvelumaksusta Vakiokorvaukset maksetaan sähkölaskulle viimeistään 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vakiokorvauksen enimmäismäärä on 1.000 euroa, jos keskeytys on alkanut ennen 1.1.2016 ja 1.500 euroa, jos keskeytys on alkanut ennen 1.1.2018. Alkaen 1.1.2018 vakiokorvauksen enimmäismäärä on 2.000 euroa. Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa. Enimmäismäärää laskettaessa, jos keskeytys ulottuu kahdelle kalenterivuodelle, jyvitetään maksettava vakiokorvaus kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuvan keskeytysajan mukaisesti. Mikä tarkoittaa vuotuinen verkkopalvelumaksu? Verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja. Milloin minulle maksetaan korvaus? Vakiokorvaukset hyvitetään sähkölaskullasi 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta laskutusrytmistäsi riippuen. Saanko hyvityksen suoraan tililleni vai hyvitetäänkö se laskullani? Summa hyvitetään laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvitettävä summa ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla. Jos jäljelle jäävä summa on 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron täyttämällä lomakkeen. Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni hyvityksen tai vakiokorvauksen? Ei tarvitse, saat hyvityksen automaattisesti 6 kk sisällä laskutusrytmistäsi riippuen. Olen kuullut, että Elenian asiakkaat voivat saada tekstiviestillä tietoa sähkökatkosta? Mitä pitää tehdä, jotta saan käyttööni palvelun? Tilaa maksuton sähkökatkopalvelu Elenia Aina -palvelun kautta. Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, tarvitset rekisteröitymistä varten asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen - löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta. Sähkökatkon sattuessa saat tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, lähetämme uuden viestin. Palvelu on sinulle maksuton. Viestiä emme lähetä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta. Sähköliittymät Lue Mikä on liittymissopimus? Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot. Mikä on liittämiskohta? Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa. Mitä tarkoittaa sähkölaitteiston käyttöönottotarkastus? Sähköasennukset on tarkastettava ennen laitteiston käyttöönottoa sähköturvallisuuteen liittyvien määräysten mukaisesti. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus. Mikä on pääsulake? Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot esitetty liittymishinnastossa. Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa, jotta saan sähköt kotiini? Tarvitset liittymissopimuksen, verkkopalvelusopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen. Sähkönsiirtohinnat Lue Mistä sähkölaskuni muodostuu? Sähkön hinta muodostuu sähkön siirtopalvelusta ja sähköenergiasta eli myynnistä. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja kulutetun energian mukaan määräytyvä kulutusmaksu (snt/kWh). Hintoihin sisältyy myös sähkövero ja arvonlisävero. Mitä saan siirtomaksuilla? Siirtohinnoissa maksat aina käytettävissä olevasta palvelusta, sähkön saannista. Verkkoyhtiöt toimittavat sähkön perille tasapuolisesti, käytät sitten sähköä taajaman keskustassa tai kesämökillä saaressa. Näin vaatii sähkömarkkinalaki. Siirtohinnoilla katetaan sähköverkon ylläpito ja uudistaminen, sähkön toimittaminen käyttöön kellon ympäri, sähkönkulutuksen mittaaminen, asiakaspalvelu ja laskutus sekä verkon jatkuva käytönvalvonta ja vikojen korjaus myrskyissä, ukkosissa tai lumikuormissa. Mukana siirtohinnassa on valtakunnallisen kantaverkon kustannukset, sähköverot huoltovarmuusmaksuineen, sähköntuotannon tehoreservin ylläpitomaksut sekä arvonlisävero. Verojen osuus sähkön kokonaishinnasta on noin kolmannes. Siirtohinnoittelu vaihtelee toimintaympäristön vuoksi. Elenialla on sähköverkkoa Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Pohjanmaalla noin 70 000 kilometriä. Suurin osa verkosta on haja-asutusalueella puustoisissa maastoissa, noin 160 metriä asiakasta kohden. Suurissa kaupungeissa kunnossapidettävää sähköverkkoa on asiakasta kohden muutama kymmen metriä ja valtaosin maakaapeleina. Johtoalueiden raivaus on osa perustyötä, jota Elenia tekee jatkuvasti eri puolilla verkkoaluetta. Puusto kasvaa eri maastoissa eri tavoin, ja siksi lentotarkastamme kesäisin sähköverkkoa 3D- ja laserkuvauksin. Uudistamme sähköverkkoa jatkuvasti maakaapeloiduksi turvaan säiltä. Tällä hetkellä investointimme sähköverkon uudistamiseen ovat yli 100 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2009 luovuimme ilmajohtojen rakentamisesta ja siirryimme maakaapeloimaan kaiken uudistettavan. Silloin verkostamme oli maakaapeloituna alle 20 %. Nyt kaapeloitu osuus on noussut 40 %:iin. Tämä työ jatkuu ja tavoite on nostaa kaapeloitu osuus 75 %:iin vuoteen 2028 mennessä. Miksi sähkön siirtoa ei voi ostaa muulta kuin paikalliselta verkkopalveluyhtiöltä? Paikallinen verkkopalveluyhtiö vastaa oman alueensa sähkön siirrosta asiakkaille, eikä siirtoa voi näin ollen kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä. Kun sähkömarkkinat vapautettiin kilpailulle, päätettiin siirtopalvelut jättää kilpailun ulkopuolelle. Syitä tähän olivat mm. päällekkäisen verkonrakentamisen kustannukset, ympäristö- ja maisemanäkökohdat sekä asiakkaiden tasapuolinen hinnoittelu yhden verkkopalveluyhtiön alueen sisällä. Voivatko eri verkkoyhtiöiden siirtohinnat poiketa toisistaan? Verkkoyhtiöiden hintatasot voivat vaihdella asiakasmääristä sekä sähköverkon rakenteesta ja sijainnista riippuen. Elenian sähköverkosta suurin osa sijaitsee maaseudulla, jossa johtopituutta on paljon ja asiakastiheys harvempaa kuin isoissa kaupungeissa. Elenialla on sähköjohtopituutta yhteensä 1,5 kertaa maapallon ympäri. Kaupunkiyhtiöllä hinnoittelu voi olla erilainen johtuen isommista asiakasmääristä ja pienemmistä johtopituuksista. Kaupungeissa sähköverkot ovat yleensä sijoitettu maan alle, mikä vaikuttaa sähköverkon kunnossapito- ja vikapalvelukustannuksiin. Jos kilpailutan sähkönmyyntisopimukseni, vaikuttaako se siirtohintoihin? Sähkön siirtohinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta. Asiakas voi vapaasti valita mistä ostaa sähköt. Verkkoyhtiön tehtävänä on välittää asiakas- ja energiatiedot asiakkaan sähkönmyyjälle. Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan? Sähköverkkopalveluiden ylläpitämisessä on suurin osa kustannuksia, jotka eivät riipu asiakkaiden sähkönkäytön määrästä. Verkkopalveluyhtiön on huolehdittava, että asiakkaalla on aina tarvittaessa sähkönsaanti varmistettu ja siksi sähköverkkoa on huollettava ja kehitettävä. Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan? Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi ottaa verkosta sähköä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi. 1