Olet täällä

Laskutus

Alla tärkeimpiä laskutukseen liittyviä kysymyksiä:

1. Mitä laskutustapoja on valittavana?
2. Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?
3. Minne ilmoitan tilinumeroni hyvityslaskua varten? Milloin hyvitys maksetaan?
4. Miten voin muuttaa suoraveloitustiliäni?
5. Mikä on e-lasku?
6. Missä ja miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?
7. Voinko muuttaa laskutusväliä?
8. Miksi siirron perusmaksu on niin korkea?
9. Voinko vaihtaa sähkön siirtotuotetta?
10.Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?
11.Olen saanut maksumuistutuksen, vaikka olen maksanut laskun, mistä voin tarkastaa tilanteen?

1. Mitä laskutustapoja on valittavana?
Suurimmalla osalla käyttöpaikoistamme on etäluettava mittari, ja laskutus perustuu etäluettavalta mittarilta noudettuun todelliseen lukemaan. Näin ollen asiakkaidemme ei tarvitse enää huolehtia lukeman ilmoituksesta. Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa.

Halutessasi voit sopia myös tasaerälaskutuksesta, jolloin saat 6 tai 12 kertaa vuodessa samansuuruisen laskun, ja laskutus tasataan kerran vuodessa.


2. Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?
Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme sähkön siirron riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.


3. Minne ilmoitan tilinumeroni hyvityslaskua varten? Milloin hyvitys maksetaan?
Hyvitystilin numeron voit ilmoittaa yhteydenottolomakkeemme kautta. Hyvityslasku maksetaan laskun eräpäivänä. Hyvityksen voi myös siirtää seuraavalle laskulle ilmoittamalla asiasta meille heti laskun saavuttua.

4. Miten voin muuttaa suoraveloitustiliäni?
Mikäli haluat muuttaa suoraveloitustiliä, jolta maksusi menevät, ota yhteyttä omaan pankkiisi uuden suoraveloitusvaltuutuksen tekemiseksi. 

Kansallinen suoraveloitus tulee päättymään 31.1.2014. Tästä johtuen emme enää solmi uusia suoraveloitussopimuksia. Vaihtoehtona suosittelemme siirtymistä e-laskutukseen.  Lisätietoja e-laskutuksesta saat tilipankistasi tai internet-sivuiltamme. Voimassaolevat suoraveloitussopimukset säilyvät toistaiseksi ennallaan.  



5. Mikä on e-lasku?
E-lasku on turvallinen ja nykyaikainen tapa maksaa laskut. Maksaminen hoituu napin painalluksella, lasku säilyy pankin arkistossa, ja voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta. E-lasku on myös ympäristöystävällinen, kun paperitulostetta ei synny. E-laskun käyttöönotto on helppoa; pankkien internet-palveluissa voit tehdä ilmoituksen, että jatkossa Elenian lasku toimitetaan verkkopankkiisi.

E-laskusopimus astuu voimaan vasta e-laskusopimuksen jälkeen päivätyille laskuille; aikaisemmin päivätyt laskut eivät siirry e-laskutukseen.

Kansallinen suoraveloitus tulee päättymään 31.1.2014. Tästä johtuen emme enää solmi uusia suoraveloitussopimuksia. Vaihtoehtona suosittelemme siirtymistä e-laskutukseen.  Voimassaolevat suoraveloitussopimukset säilyvät toistaiseksi ennallaan.  


Lue lisää e-laskuun siirtymisestä

6. Missä ja miten voin tarvittaessa sopia maksuajasta?
Maksuajasta voit tarvittaessa sopia erääntymättömälle laskulle täyttämällä lomakkeen eräpäivän siirtolomake  tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen luotonvalvonta@elenia.fi

Huom. Yhteydenoton tulee tapahtua aina ennen laskun alkuperäisen eräpäivän umpeutumista.

7. Voinko muuttaa laskutusväliä?
Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa. Laskutusväliä voit muuttaa sähköpostitse osoitteessa: laskutus@elenia.fi tai internetin Minun sivuni -palvelun kautta, kohdasta: 'laskutustietojen muutos'.

8. Miksi siirron perusmaksu on niin korkea?
Elenia Oy huolehtii kotisi, vapaa-ajan asuntosi tai yrityksesi sähkön siirrosta ja muista sähköverkkopalveluista omalla verkkoalueellaan.
Verkkopalveluhinnaston mukaisilla maksuilla asiakas saa seuraavia palveluita:

• Siirrämme sähköenergian tuotantolaitokselta asiakkaalle.
• Huolehdimme sähköverkon kunnossapidosta ja raivauksesta ja turvatarkastuksista.
• Vastaamme ympärivuorokautisesta sähköverkon käytönvalvonnasta ja vikapalvelusta.
• Mittaamme asiakkaan sähkönkulutukset ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjälle.
• Kehitämme asiakkaillemme tulevaisuuden sähköverkkoa hyödyntäen uutta teknologiaa.

9. Voinko vaihtaa sähkön siirtotuotetta?

Valitun siirtotuotteen voi vaihtaa toiseen tuotteeseen aikaisintaan yhden vuoden käytön jälkeen. Valittavana olevat tuotteet ovat yleissiirto, yösiirto ja vuodenaikasiirto.

• Yleissiirto
Tuote sopii asiakkaalle, jonka sähkönkäyttö painottuu päiväaikaan. Päiväaika: 7.00 - 22.00 (Suomen normaaliaikaa, ei siirrytä kesäaikaan). Yleensä lämmitysmuoto on muu kuin sähkö. Siirtohinta pysyy samana vuorokauden ja vuoden ympäri.

• Yösiirto
Tuote sopii asiakkaalle, jolla on sähkölämmitys tai varaavia sähkölämmityslaitteita. Siirtohinta vaihtuu edullisemmaksi siirryttäessä päiväajasta yöaikaan.

• Vuodenaikasiirto
Tuote sopii asiakkaalle, jolla on mahdollisuus täydentää sähkölämmitystä muilla vaihtoehdoilla talvikautena. Siirtohinta vaihtuu edullisemmaksi siirryttäessä talvikaudesta kesäkauteen ja talvikaudella öisin ja viikonloppuisin.

10. Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?

Kyllä voit. Minun sivuni –palveluissa kohdassa Laskutus/laskuni pääset selailemaan sähkölaskujasi ja tarkistamaan maksutilanteesi.

11. Olen saanut maksumuistutuksen, vaikka olen maksanut laskun, mistä voin tarkastaa tilanteen?

Elenian Minun sivuni –palveluissa pystyt selailemaan sähkölaskujasi ja tarkastamaan maksutilanteesi. Maksumuistutus saattaa ehtiä lähteä, jos maksu tulee myöhässä Elenialle.

0