Olet täällä

Korvaukset sähkökatkoista

Kokosimme tälle sivulle kysymyksiä, joita asiakkaamme ovat esittäneet.

1. Missä tapauksessa olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?

Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3 % vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta ilman erillistä hakemusta sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa.

Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkoyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen.

Vakiokorvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtämittaisen keston perusteella seuraavasti:

12 24 tuntia: 10% vuotuisesta verkkopalvelumaksusta

24 72 tuntia: 25 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta

72 120 tuntia: 50% vuotuisesta verkkopalvelumaksusta

Yli 120 tuntia: 100 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta

Lain mukaan vakiokorvauksen enimmäismäärä on 700 euroa.

2. Mikä tarkoittaa vuotuinen verkkopalvelumaksu?

Verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja.

3. Milloin minulle maksetaan korvaus?

Vakiokorvaukset hyvitetään sähkölaskullasi 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta laskutusrytmistäsi riippuen.

4. Saanko hyvityksen suoraan tililleni vai hyvitetäänkö se laskullani?

Summa hyvitetään laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvitettävä summa ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla.

Jos jäljelle jäävä summa on 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron täyttämällä yhteydeottolomakkeen tästä.

5. Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni hyvityksen tai vakiokorvauksen?

Ei tarvitse, saat hyvityksen automaattisesti 6 kk sisällä laskutusrytmistäsi riippuen.

6. Olen kuullut, että Elenian asiakkaat voivat saada tekstiviestillä tietoa sähkökatkosta? Mitä pitää tehdä, jotta saan käyttööni palvelun?

Tilaa maksuton sähkökatkopalvelu Minun sivuni -palvelun kautta.
Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, tarvitset rekisteröitymistä varten asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen - löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta. Sähkökatkon sattuessa s
aat tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, lähetämme uuden viestin. Palvelu on sinulle maksuton. Viestiä emme lähetä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0