Asiakaslupaukset, osa 3: Uuden sähköliittymän tilaajalle räätälöityä palvelua

Sähköliittymien hankinnassa on pari viime vuotta näkynyt rakentamisen ja remontoinnin vilkkaus. On iso asia rakentaa koti tai remontoida kesämökki ympärivuotiseen käyttöön. Siksi asiakaslupauksemme liittymäpalvelujen sujuvuudesta tarjoaa asiakkaan tarpeeseen räätälöityjä ratkaisuja. Palvelemme muun muassa tarjoamalla reaaliaikaista tietoa sähköliittymän rakentamisen etenemisestä – vaikka kännykästä seuraten.

Koronapandemia sai aikaan pientalorakentamisen sekä kakkoskotien ja kesämökkien remontoinnin buumin.

- Sähköistämisen tarpeet ovat Elenian verkkoalueella näkyneet niin omakotitalojen ja mökkien kuin kerrostalojen rakentamisen myötä melkoisena kasvuna, kertoo Elenian kumppanuus- ja innovaatiopäällikkö Harri Salomäki.

Sähköliittymän hankinta on jo rakennustyömaalla tarvittavan sähkön vuoksi tärkeässä roolissa, jotta rakentaminen etenee suunnitellussa aikataulussa. Elenian kotisivuilta löytyvästä sähköliittymän hintalaskurista asiakas voi milloin tahansa selvittää mitä liittymä maksaa sekä arvion sen toimitusajasta. Hintalaskurista voi tehdä suoraan liittymätilauksen, ja sitä kautta voi tarvittaessa varata myös soittoajan Elenian asiantuntijalle.

- Soittoajan varaamisen palvelulla haluamme varmistaa, että asiakkaalla on ainakin yksi huoli vähemmän hänelle tärkeässä rakennusprojektissa ja, että liittymän tilaaminen sujuu helposti.

- Kun jo aikaa varatessa asiakas täyttää perustiedot tulevasta liittymästä, pystymme palvelemaan häntä mahdollisimman joutuisasti, ja asiassa päästään pitkälle jo yhdellä puhelulla, Salomäki sanoo.

Asiakkaalle ensimmäinen vaihe uuden sähköliittymän hankinnassa on valita oma sähkösuunnittelija ja -urakoitsija.

- He pystyvät kertomaan, millaisen liittymän asiakas tarvitsee. Sen jälkeen meiltä voi kysyä vielä lisätietoja vaikkapa käytännön toteutuksesta, Salomäki jatkaa.

- Puhelinpalvelu on tarkoitettu pääasiassa uutta liittymää hankkiville asiakkaille. Jotta palvelumme pelaa nykyistäkin paremmin, olemme laajentamassa soittoajanvarauspalvelua myös asiakkaille, jotka tarvitsevat muutoksia olemassa olevaan sähköliittymään.

Tarkkaa tietoa sähköliittymän rakentamisen etenemisestä

Sähköliittymän rakentaminen ei ole ihan hätäisimmän hommaa, vaan siihen kannattaa varata reilusti aikaa. Itse rakentaminen ei välttämättä kestä kauan. Siihen vaikuttaa miten lähelle tai kauas lähimmästä sähkölinjasta liittymä tulee. Sen sijaan lupamenettely ja muut paperityöt lohkaisevat urakasta oman aikansa.

- Kaivutöille on aina oltava maanomistajan lupa. Tämän sopimisessa voi olla mukana niin yksityishenkilöitä kuin viranomaisia, Salomäki muistuttaa.

Kun koko rakennusprojektissa on valtavasti työtä, helpottaa rakentajan paineita se, että hän voi kätevästi seurata tilaamansa sähköliittymän valmistumista. Liittymän tilanneiden asiakkaidenkäytössä on Elenia Aina -palvelussa seuranta, josta voi tarkistaa miten liittymärakentaminen etenee.

- Jos vaikka ensimmäinen kuukausi menee liittymäsuunnittelun, lupien ja muun paperityön kanssa, tietää asiakas Elenia Aina -palvelun avulla koko ajan tilanteen ilman ihmettelyä miksi työmaalla on vielä hiljaista. Lähtökohtanamme oli ajatus ”sähköliittymän pizza-onlinesta”. Jos muutaman euron pizzatilauksen toimitusta voi seurata, niin onhan saman sujuttava tuhansien eurojen sähköliittymänkin kanssa, Salomäki kiteyttää.

Tieto liittymärakentamisen etenemisestä päivittyy Elenia Aina -palveluun työvaihekohtaisesti. Parhaimmillaan liittymää rakentava urakoitsija voi kuitata työvaiheita valmiiksi mobiilisti maastosta, ja asiakas saa todella reaaliaikaista tietoa.