Asiakaslupaukset, osa 7: Sujuvilla palveluilla apua arkeen sähkökatkon sattuessa

Sähköä tarvitaan arjen sujumiseen jatkuvasti, joten sähkökatkot saattavat tuntua todella hankalilta. Asiakaslupauksensa mukaisesti Elenia hakee ratkaisuja lyhyisiin katkoihin ja hyvittää automaattisesti pitkien katkojen aiheuttamat haitat.

Räps! Toisinaan sähköt saattavat napsahtaa pieneksi hetkeksi pois päältä ja palautua sitten uudelleen. Katkoista ei useinkaan ole mitään haittaa eikä niitä välttämättä edes huomaa. Jos katkot kuitenkin haittaavat asiakkaan arkea tai vaikkapa yrityksen toimintaa, Elenia etsii syyn niihin ratkaistakseen ongelman.

- Tilapäisiä, alle kolme minuuttia kestäviä sähkönjakeluhäiriöitä tulee aina välillä. Eri alueiden välillä voi olla paljonkin vaihtelua: esimerkiksi kaupunkialueilla ei ole välttämättä lainkaan tällaisia räpsyjä, kun taas haja-asutusalueilla niitä voi olla useammin, kuvailee Elenian verkkopäällikkö Tommi Lähdeaho.

- Jos katkot toistuvat päivittäin tai viikoittain, se ei ole enää normaalia. Silloin kannattaa olla yhteydessä meihin, jotta voimme ryhtyä selvittämään räpsähtelyn syytä.

Lyhyet sähkökatkot saattavat johtua monesta asiasta. Jos sähkölinjoja ei ole vielä kaapeloitu maahan, ne ovat sekä sään että eläinten armoilla. Esimerkiksi johtoon törmäävä lintu tai puusta putoava oksa saattaa saada verkon suojauksen sulkemaan verkon hetkeksi ja palauttamaan virrat sitten takaisin päälle. Vika voi johtua myös verkosta itsestään, jos esimerkiksi komponentit alkavat tulla käyttöikänsä päähän.

- Elenian käyttökeskuksessa seurataan verkkoa koko ajan ja saamme tiedon heti, jos jossain on räpsähtänyt. Haasteena on se, että lyhyitä, yksittäisiä katkoja ei välttämättä pystytä paikantamaan, vaan löydämme ainoastaan toistuvat räpsähdykset ja pidemmät katkot, Lähdeaho kertoo.

- Jos lyhyet katkot ovat toistuvia, pystymme haarukoimaan, millä alueella niitä esiintyy, ja lähettämään asentajan maastoon tutkimaan, mistä ne johtuvat. Seuraamme myös jatkuvasti verkon historiatietoja, joista näemme, mitä verkossa on tapahtunut ja vaaditaanko jotain toimenpiteitä.

Yli kuusituntisista katkoista automaattinen hyvitys
Jos sähkökatko kestää räpsyä pidempään, syypää on hyvin suurella todennäköisyydellä sää ja erilaiset luonnonilmiöt. Elenian käyttökeskuspäällikkö Teemu Suvelan mukaan hanakammin sähköjä katkovat kovat tuulet, ukkosmyrskyt ja painavat lumikuormat. Pitkien katkojen määrä onkin vähentynyt maakaapeloinnin ansiosta.

Lain mukaan asiakkaalle pitää maksaa korvaus, jos sähkökatko kestää yli 12 tuntia. Elenia maksaa hyvityksiä kuitenkin jo yli kuusi tuntia kestävistä katkoista. Hyvityksiä on maksettu jo vuosia, ja nyt asia on kirjattu myös asiakaslupauksen muotoon.

- Yli kuusi tuntia ilman sähköä on todella pitkä aika nykypäivänä, kun sähköä tarvitaan lähes kaikkeen, Suvela toteaa.

- Valtaosa näistä hyvityksistä maksetaan myrskyjen ja lumikuormien aiheuttamien suurhäiriötilanteiden aikaisista vikakeskeytyksistä, joten hyvitysten määrä vaihtelee paljon eri vuosien välillä. Myrskyisimpinä vuosina olemme maksaneet näitä hyvityksiä 10 000–50 000 asiakkaalle. Niin sanottuna normaalina aikana, kun ei ole myrskyjä tai lumikuormia, yli kuuden tunnin keskeytykset ovat hyvin epätodennäköisiä.

Hyvitys maksetaan automaattisesti eikä asiakkaan tarvitse hakea sitä erikseen. Summasta riippuen asiakas saa hyvityksen suoraan laskulle tai se maksetaan asiakkaan ilmoittamalle tilille.

- Jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu, asiakasta pyydetään ilmoittamaan, mille tilille hän haluaa hyvityksen. Tilinumeron voi käydä ilmoittamassa jo etukäteen Elenia Aina -palvelussa näitä tilanteita varten, Suvela vinkkaa.

Elenia tiedottaa sähkökatkoista suoraan asiakkaille maksuttomilla tekstiviesteillä. Palvelun saa helposti käyttöön vaikkapa Elenia Aina -palvelussa, jossa voi seurata omaa sähkönkulutustaan.

Piirroskuva asiakaslupauksista