Usein kysytyt kysy­mykset

Nainen istu sohvala kannettava tietokone sylissä

Sähkösopimukset ja sähkö kaikkiaan herättävät juuri nyt paljon kysymyksiä. Myös sähkönkulutuksen määrä askarruttaa monia.

Elenian asiakkaana voit seurata sähkönkulutustasi maksuttomassa Elenia Aina -palvelussa. Näet kulutuksesi euroina tai kilowattitunteina ja huomaat kulutushuiput tai -notkahdukset. Palvelussa näet myös avoimet laskusi ja voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää. Lisätietoa ja Elenia Ainaan liittyvät usein kysytyt kysymykset löydät sivulta www.elenia.fi/aina.

Näitä meiltä kysytään eniten juuri nyt

Olen vaihtamassa sähkönmyyjää – miten toimin?

Valitse sähkönmyyjä itsellesi ja me hoidamme verkkopalvelusopimuksesi.

  1. Asiakkaana sinun vastuullasi on tehdä sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Sähkönmyyjiä voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa sahkonhinta.fi.
  2. Valittuasi sähkönmyyjän saat heiltä vahvistuksen sopimuksestasi.
  3. Kun sähkösopimuksesi on vahvistettu, Elenia saa siitä tiedon automaattisesti, eikä sinun tarvitse olla yhteydessä Eleniaan.
  4. Elenia puolestaan lähettää sinulle tämän jälkeen verkkopalvelusopimuksesi.

Elenian verkkoalueella toimitusvelvollinen sähkönmyyjä on Vattenfall.

Mistä sähkön hinta muodostuu?

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta: sähköenergiasta eli myyntihinnasta, sähkön verkkopalvelumaksusta ja sähköveroista. Valitsemasi sähkönmyyjä laskuttaa sähkön myynnistä. Verkkopalveluyhtiönä Elenia laskuttaa verkkopalvelumaksun sekä samalla sähkö- ja arvonlisäverot, jotka tilitetään valtiolle.

Miksi saan kaksi laskua sähköstä?

Sähkön siirto ja myynti on eriytetty toisistaan. Elenia ja sähkönmyyjäsi lähettävät sinulle omat erilliset laskut.

  • Paikallisena verkkopalveluyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa siitä.
  • Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.
  • Käyttääksesi sähköä sinulla on oltava kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Elenian kanssa sekä sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.

Sähkönmyyntisopimukseni on irtisanottu – kuinka pian sähköt katkaistaan?

Uusi sähkösopimus kannattaa tehdä viipymättä sähkön katkaisun välttämiseksi. Silloin kun sähkönmyyjä lopettaa toimintansa tai irtisanoo asiakkaan sopimuksen, Elenialla on vastuu toimittaa asiakkaalle sähköä kolmen viikon ajan keskeytysilmoituksen lähettämisestä. Jos asiakas ei tänä aikana tee uutta sopimusta, Elenia voi katkaista sähköt.

Sähkösopimus ei siirry automaattisesti uudelle sähkönmyyjälle, ellei sähkönmyyjä toisin ilmoita. Asiakkaan on itse huolehdittava itselleen uusi sähkösopimus. Sähkön hintoja voit vertailla Energiaviraston ylläpitämästä www.sahkonhinta.fi -palvelusta.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää?

Jos laskusi eräpäivä ei ole vielä mennyt, voit sopia maksuajasta alkuperäiselle erääntymättömälle laskulle Elenia Aina -palvelun kohdassa Ota yhteyttä – Laskun eräpäivän muutos tai täyttämällä eräpäivän siirtolomakkeen.

Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Jos sinulla on suoramaksu, ilmoita muutoksesta tilipankkiisi.  Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 020 690 025.

Jos laskusi eräpäivä on jo mennyt, Ropo Capital postittaa huomautuslaskun puolestamme. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Ropo Capitalilta ole vielä tullut huomautuslaskua, laskun voi suorittaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, veloitamme seuraavalla laskulla korkolain mukaisen viivästyskoron. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Ropo Capitalin kanssa. Asiakaspalvelun puh. 09 856 080 40.

En käytä sähköä talvisin – kannattaako minun vaihtaa ylläpitosopimukseen?

Usein mökillä ei ole tarvetta sähkölle talviaikaan, mutta kesällä sähköä tarvitaan. Silloin liittymän ylläpitosopimus ei ole taloudellisesti kannattavin ratkaisu. Ylläpitosopimuksessa käymme hakemassa sähkömittarin pois ja veloitamme siitä 160 euroa. Lisäksi ylläpitomaksu on 17,39 €/kk. Ylläpidon sijaan alle vuoden tapauksissa on taloudellisinta katkaista sähköt sähkömittarista mökiltä pois lähtiessä. Tällöin sähköä ei kulu, ja maksat vain kuukausittaisen perusmaksun.

Jos sähkönkäytölle ei ole tarvetta lähitulevaisuudessa, mutta  haluat pitää liittymäsopimuksen voimassa myöhempää käyttöä varten, on vaihtoehtona liittymän ylläpitosopimus. Tällöin sähköntoimitus katkaistaan ja myöhemmin, kun sähkön käytölle on taas tarvetta, otat yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyjään uuden sopimuksen tekemiseksi.

Voinko vaihtaa verkkopalvelutuotetta – mikä on minulle sopivin tuote?

Tutustu verkkopalvelutuotteisiin täällä 

Voit vaihtaa tuotetta kerran vuodessa. Tuotteen vaihto on maksuton. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin katsotaan yhdessä sinulle sopivin verkkopalvelutuote.

Olen muuttamassa, miten saan sähköt käyttööni?

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkösopimukseltasi tarvittavat tiedot ja lähetämme sinulle verkkopalvelusopimuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi

Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.

Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.

Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.

Yhteystietoni ovat muuttuneet

Ilmoita muutokset koskien laskutusosoitetta, sukunimeä ja muita yhteystietoja myös Elenialle, näin varmistat tietojesi päivittyminen. Maistraattiin, postiin tai sähkönmyyjälle tehdyt muutokset eivät päivity asiakastietoihimme.

Voit muuttaa yhteystietojasi kätevästi Elenia Aina -palvelussa: www.elenia.fi/aina

Minulla on määräaikainen sähkösopimus. Muuttuuko sen hinta kesken sopimuskauden?

Määräaikaisen sopimuksen hinta pysyy samana sopimuskauden loppuun asti. Tarkempaa tietoa sähkösopimuksestasi saat sähkönmyyjältäsi.

Mikä on verkkopalvelusopimus?

Verkkopalvelusopimus on sopimus sähkön siirrosta ja verkkopalveluista. Tehtyäsi sähkösopimuksen valitsemasi sähkönmyyjän kanssa, saamme tiedon sähkösopimuksesi voimaantulosta ja lähetämme sinulle verkkopalvelusopimuksen. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä Eleniaan.

Verkkopalveluyhtiötä ei voi valita, vaan verkkopalvelut tuottaa aina paikallinen verkkoyhtiö. Tämä johtuu siitä, että rinnakkaiset sähköverkot eivät ole järkeviä ylläpito- ja uudistuskustannusten eikä ympäristö- ja maisemanäkökohtien vuoksi. Elenia toimii verkkopalveluyhtiönä omalla verkkoalueellaan Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Mitä on häviösähkö?

Mitä on häviösähkö ja kuinka sitä vähennetään?

  • Sähköä häviää, kun sähkö siirtyy sähköverkossa. Osa siirretystä sähköstä häviää matkalla sähköverkossa ja muuttuu lämmöksi.
  • Vaikka esimerkiksi sähköverkon materiaaleissa käytetty kupari ja alumiini johtavat sähköä hyvin, syntyy niissä sähkön häviötä, jonka aiheuttaa aineen ominaisvastus, resistanssi.
  • Häviösähkön syntymistä voidaan pienentää verkon uudistamisella ja käyttämällä verkkoa tehokkaasti oikein.
  • Kun verkkoa operoidaan eri tehotarpeisiin parhaiten soveltuvilla jännitetasoilla ja parhaiten soveltuvilla, vähähäviöisillä verkkokomponenteilla, pienennetään verkon häviöitä.
  • Verkon rakentamisessa on otettava huomioon sen käyttöaste ja rakentamiskustannukset. Haasteena on, että sähköä ei käytetä tasaisesti ympäri vuoden, vaan esimerkiksi talven pakkasilla sähköä käytetään enemmän. Tämänkin vuoksi verkon uudistamista ja rakentamista suunnitellaan erittäin huolella.

Miten voin seurata sähkönkulutusta ja laskujani?

Voit seurata kaikkien sähkönkäyttöpaikkojesi sähkönkulutusta Elenia Aina -palvelussa. Näet kulutuksesi päivän, viikon, kuukauden, vuoden tai jopa tunnin ajalta kilowattitunteina tai euroina. Palvelussa näet myös laskusi ja niiden maksutilanteen.

Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?

Kun omakotitalon tai vapaa-ajan asunnon omistaja vaihtuu, yleensä myös sähköliittymä vaihtaa omistajaa. Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Kiinteistön kauppa- tai luovutuskirjassa on oltava erillinen maininta sähköliittymän siirtymisestä. Tee sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa ja ilmoita sen jälkeen meille sähköliittymän siirrosta. Lue lisää: /palvelut/sahkoliittymat/muutokset-liittymaan

Myös näitä kysytään paljon

Asiakaspalvelu

Puhelujen hinnat

Palvelunumerot lanka- ja matkapuhelimesta: paikallisverkkomaksu / matkapuhelumaksu.

Vaihde tai alanumero lankapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.

Vaihde tai alanumero matkapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.

Nauhoitamme kaikki asiakaspalvelupuhelut palvelun laadun kehittämiseksi.

Oletko muuttamassa?

Olen muuttamassa, miten saan sähköt käyttööni?

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkösopimukseltasi tarvittavat tiedot ja lähetämme sinulle verkkopalvelusopimuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi

Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.

Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.

Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.

Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen?

Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää ottamalla yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Sähköverkkoyhtiönä Elenia ei voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, ja teemme sen  pohjalta verkkosopimuksen.

Olen unohtanut ilmoittaa teille muutostani. Miten toimin?

Ota mahdollisemman pian yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sähkönmyyntisopimus uuteen kotiisi. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksesi. Sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, me teemme sen pohjalta verkkosopimuksen ja lähetämme vahvistuksen sinulle. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä meihin.

 

Olen muuttanut pois asunnosta, mutta en ole saanut loppulaskua. Miten toimin?

Tarkista, että olet ilmoittanut poismuuttosi sähkönmyyntiyhtiölle. Näet kaikki verkkopalvelun laskusi myös Elenia Aina -palvelusta.

Mistä löydän sopivan sähkönmyyntiyhtiön?

Voit vertailla sähkönmyyjien hintoja ja tehdä samalla sähköisesti muuttoilmoituksen Energiaviraston sivustolla: http://www.sahkonhinta.fi/

Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?

Sähkön liittymissopimus ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle. Siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ilmoita sähköliittymän siirrosta muuttoilmoituksen yhteydessä.

Siirry tästä liittymänsiirtolomakkeelle.

Tietoa laskutuksesta

Miten voin siirtää laskuni eräpäivää?

Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla

  1. Voit siirtää laskusi eräpäivää Elenia Aina -palvelussa tai täyttämällä oheisen lomakkeen. Muutospyyntö on tehtävä ennen Ropo Capitalin lähettämää maksukehotusta. Maksukehotus lähetetään maksamattomasta laskusta eräpäivän jälkeen, jos eräpäivää ei ole siirretty.
  2. Jos käytössäsi on e-lasku, tee muutos myös verkkopankissasi.
  3. Suoramaksun maksupäivää ei voi siirtää.
  4. Voit siirtää eräpäivää enintään 14 päivää alkuperäisestä eräpäivästä.
  5. Eräpäivän siirrosta perimme korkoa korkolain mukaan.

Mistä sähkölaskuni muodostuu?

Paikallisena verkkoyhtiönäsi Elenia laskuttaa verkkopalvelusta. Verkkopalvelulasku muodostuu seuraavasti:

1. Verkkopalvelumaksu. Verkkopalvelumaksuilla Elenia huolehtii sähkön jakelusta, sähköverkon rakentamisesta ja kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä 24h -vikapäivystyksestä.

2. Sähkövero. Elenia laskuttaa sähköveron verkkopalvelumaksun yhteydessä ja tilittää sen täysimääräisenä valtiolle. Sähkövero sisältää myös huoltovarmuusmaksun, jolla katetaan varautumisesta ja häiriötilanteista valtiolle koituvia kustannuksia. Lue lisää sähköverosta .

3. Arvonlisävero. Arvonlisäveroa maksetaan sähkön jakelusta ja sähköverosta.

Mitä tietoja laskullani näkyy?

Laskusi etusivun yläosasta löydät oman asiakkuutesi ja laskun tunnistukseen liittyvät tiedot sekä käyttöpaikan tiedot.

Laskun etusivun summaerittelystä näet, mistä laskusi muodostuu:

  • Verkkopalvelumaksu (eli laskun veroton summa). Verkkopalvelumaksuilla Elenia huolehtii sähkön jakelusta, sähköverkon rakentamisesta ja kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä 24h -vikapäivystyksestä.
  • Sähkövero. Elenia laskuttaa sähköveron verkkopalvelumaksun yhteydessä ja tilittää sen täysimääräisenä valtiolle. Sähkövero sisältää myös huoltovarmuusmaksun, jolla katetaan varautumisesta ja häiriötilanteista valtiolle koituvia kustannuksia. Lue lisää sähköverosta.
  • Arvonlisävero. Arvonlisäveroa maksetaan sähkön jakelusta ja sähköverosta.

Laskusi etusivun alareunasta löydät maksutiedot.

Toisen sivun yläreunasta löydät käyttöpaikan ja sähköverkkosopimuksesi tiedot sekä arvion sähkönkulutuksestasi vuositasolla.

Toisen sivun kulutus- ja hintaerittely kohdasta näet laskusi ajanjakson sekä tarkemman erittelyn palveluista ja verojen osuudesta. Määrä kertoo toteutuneen kulutuksen kilowattitunteina kahden desimaalin tarkkuudella, ja yksikköhinta arvonlisäverollisen hinnan yhdelle kilowattitunnille kahden desimaalin tarkkuudella. Erittelystä näet myös valtiolle tilitettävän arvonlisäveron osuuden. Tarkemman tason kulutustietoa näet Elenia Aina -palvelusta.

Tutustu tarkempaan laskun lukuohjeeseen.

Voinko muuttaa laskutusväliä?

Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutusväliä Elenia Aina –palvelussa Laskut-välilehdellä.

Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?

Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen.

Laskuni on erääntynyt, miten toimin?

Jos et vielä ole saanut maksumuistutusta Ropo Capitalilta, maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla.

Sain kirjeen Ropo Capitalilta, miten toimin?

Yhteistyökumppanimme Ropo Capital lähettää huomautuslaskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja palvelee siihen liittyen. Jos sinulla on kysyttävää huomautuslaskusta, ole yhteydessä Ropo Capitaliin. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan heidän kanssaan. Yhteystiedot löydät Ropo Capitalin huomautuslaskulta. Voit myös hoitaa asiasi kätevästi suoraan Ropo Online -palvelun kautta.

Sain hyvityslaskun, mitä teen?

Minulta on katkaistu sähköt maksamattomien laskujen vuoksi. Miten saan sähköt takaisin?

Erääntyneiden laskujen maksumenettelyistä vastaa yhteistyökumppanimme Ropo Capital. Jos sinulta on katkaistu sähköt laskujesi erääntymisen vuoksi, sovi maksumenettelyistä ja sähköjen takaisinkytkennästä yhdessä Ropo Capitalin kanssa. Voit myös hoitaa asiasi kätevästi suoraan Ropo Online -palvelun kautta.

Yhteydenottosi jälkeen Ropo Capital on meihin yhteydessä, ja kytkemme sähköt takaisin heiltä saamamme tiedon perusteella.

Kytkennät suoritamme Elenian asiakaspalvelun aukioloaikojen mukaisesti. Asiakaspalvelumme aukioloajat voit tarkistaa täältä.

E-lasku

Mikä on e-lasku?

E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, ja sinun tarvitsee vain hyväksyä se. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen maksun, jolloin lasku menee maksuun automaattisesti. Esimerkiksi sähkölasku maksetaan automaattisesti, jos summa on alle 50 euroa.

E-laskun hyödyt sinulle:

  • E-lasku on turvallinen, ei näppäilyvirheitä, e-lasku ei katoa postissa tai jää muiden postien alle
  • E-lasku on maksuton
  • E-laskun tiedot ovat verkkopankissa samassa muodossa kuin paperilla. Laskut löytyvät myös Elenia Aina -palvelustamme.
  • Laskujen vastaanotto ja maksaminen on helppoa ajasta ja paikasta riippumatta, myös matkoilla ollessasi.
  • Voit muuttaa laskun eräpäivää
  • Kun otat käyttöön automaattisen maksun, lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämä sopii hyvin toistuviin laskuihin, kuten sähkölaskuihin.

Tee sopimus e-laskusta verkkopankissasi tai ota yhteyttä omaan pankkiisi.

Olen tilannut e-laskun, miksi saan laskuni edelleen paperisena?

Tarkista verkkopankistasi, että sinulla on e-laskusopimus Elenian kanssa. Jos e-laskuvaltuutuksesi on päättynyt, voit tehdä verkkopankissasi uuden valtuutuksen. Jos e-laskuvaltuutuksesi on kunnossa, on sähkölasku voinut valmistua ennen kun e-laskutietosi on päivittynyt asiakastietojärjestelmäämme. Tarkista, että valtuutuksessa on käytetty oikeaa asiakasnumeroa ja laskusi viitenumeroa.

Verkkopalvelumaksut

Mistä sähkön hinta muodostuu?

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta: sähköenergiasta eli myyntihinnasta, sähkön verkkopalvelumaksusta ja sähköveroista. Valitsemasi sähkönmyyjä laskuttaa sähkön myynnistä. Verkkopalveluyhtiönä Elenia laskuttaa verkkopalvelumaksun sekä samalla sähkö- ja arvonlisäverot, jotka tilitetään valtiolle.

Mitä asiakas saa verkkopalvelumaksulla?

  • Verkkopalvelumaksulla asiakas maksaa siitä, että sähkö on käytettävissä koko ajan.
  • Toimitamme sähkön käyttöön kaikille asiakkaille tasapuolisesti, käyttää asiakas sähköä kaupungissa, taajamissa, haja-asutusalueella tai vaikkapa kesämökillä saaressa.
  • Verkkopalvelumaksu kattaa sähkönjakelun kellon ympäri, sähköverkon ylläpidon ja uudistamisen, sähkönkulutuksen ja -tuotannon mittaamisen, asiakaspalvelun ja laskutuksen, verkon jatkuvan käytönvalvonnan ja vikojen korjauksen sekä verkkopalveluiden kehittämisen. Näihin ei siirretyn energian määrällä ole vaikutusta.
  • Asiakkaanamme voit käyttää maksutonta Elenia Aina -palvelua, jossa hoidat sähköasioitasi silloin kun haluat. Voit seurata, paljonko käytät tai tuotat sähköä, hyödyntää sähköauton latauslaskuria tai aurinkosähkölaskuria sekä tutustua AinaLab-testauspalvelussa lähes reaaliaikaisesti sähkönkulutukseesi tai -tuotantoosi.
  • Vastuullinen hinnoittelumme on vakaata ja maltillista.

Miten Energiavirasto valvoo verkkopalveluyhtiöitä?

  • Sähköverkkotoiminta on yksi vahvimmin säännellyistä aloista, ja verkkopalvelun hinnoittelu tiukasti säänneltyä.
  • Sääntely perustuu sähkömarkkinalakiin ja siitä vastaa Energiavirasto.
  • Energiavirasto valvoo, että yhtiöt kehittävät verkkoaan järkevästi ja tavoitteiden mukaisesti niin asiakkaiden kuin yhteiskunnan kannalta.

Miksi Elenia uudistaa sähköverkkoa säävarmaksi?

  • 1950–70-luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi lähes 15 vuotta sitten.  Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli 60 %.
  • Ikääntyvän sähköverkon uudistaminen tulevaisuuden tarpeisiin jatkuu. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian jatkuvasti kehittyvät ratkaisut.
  • Verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman turvaamiseksi.

Voiko verkkopalveluyhtiötä vaihtaa?

  • Elenia vastaa oman verkkoalueensa sähkönsiirrosta ja verkkopalveluista asiakkailleen, eikä siirtoa voi kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä.
  • Rinnakkaiset sähköverkot eivät ole järkeviä ylläpito- ja uudistuskustannusten eikä ympäristö- ja maisemanäkökohtien vuoksi.
  • Elenian verkkoalueen kaikilla asiakkailla on samat hinnat.
  • Sähköverkkoyhtiöitä on Suomessa 77.

Miksi eri verkkopalveluyhtiöillä on eri hinnat?

  • Siirtohinnoittelu vaihtelee yhtiön toimintaympäristön ja investointitarpeen mukaan. Hintaan vaikuttavat asiakasmäärä suhteessa sähköverkon määrään sekä sähköverkon rakenne ja sijainti.
  • Elenian sähköverkosta suurin osa sijaitsee haja-asutusalueella, jossa sähköverkkoa on paljon ja asiakastiheys harvempaa kuin isoissa kaupungeissa.
  • Elenialla on sähköverkkoa Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla yhteensä 76 700 kilometriä noin 100 kunnan alueella eli lähes kaksi kertaa maapallon ympäri.
  • Suurin osa verkosta on puustoisissa maastoissa, noin 175 metriä asiakasta kohden.
  • Kaupunkiyhtiöillä hinnoittelu on erilainen johtuen isommista asiakasmääristä ja pienemmistä johtopituuksista asiakasta kohden. Kaupungeissa sähköverkot ovat yleensä sijoitettu maan alle, mikä vaikuttaa sähköverkon kunnossapito- ja vikapalvelukustannuksiin.

Jos kilpailutan sähkönmyyntisopimukseni, vaikuttaako se verkkopalvelumaksuun?

  • Verkkopalvelumaksu ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta.
  • Asiakas voi vapaasti valita mistä ostaa sähköenergian.
  • Verkkopalveluyhtiön tehtävänä on välittää asiakas- ja energiatiedot asiakkaan sähkönmyyjälle.

Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?

  • Sähköverkkopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista valtaosaan ei asiakkaiden sähkönkäytön määrä vaikuta. Näitä kustannuksia katetaan perusmaksulla.
  • Verkkopalveluyhtiön on huolehdittava, että asiakkaan sähkönsaanti on varmaa. Tätä varten sähköverkkoa on huollettava ja uudistettava koko ajan.
  • Verkkopalvelumaksu kattaa sähkönjakelun kellon ympäri, sähköverkon ylläpidon ja uudistamisen, sähkönkulutuksen ja -tuotannon mittaamisen, asiakaspalvelun ja laskutuksen, verkon jatkuvan käytönvalvonnan ja vikojen korjauksen sekä verkkopalveluiden kehittämisen. Näihin ei siirretyn energian määrällä ole vaikutusta.
  • Asiakkaanamme voit käyttää maksutonta Elenia Aina -palvelua, jossa hoidat sähköasioitasi silloin kun haluat. Voit seurata, paljonko käytät tai tuotat sähköä, hyödyntää sähköauton latauslaskuria tai aurinkosähkölaskuria sekä tutustua AinaLab-testauspalvelussa lähes reaaliaikaisesti sähkönkulutukseesi tai -tuotantoosi.
  • Vastuullinen hinnoittelumme on vakaata ja maltillista.

Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan?

  • Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi verkosta sähköä ottaa käyttöönsä.
  • Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi.

Miten etenee Elenian työ uudistaa ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi?

  • Suomen 1950–70-luvuilla rakennettu sähköverkko ikääntyy ja siksi sitä uudistetaan jatkuvasti.
  • Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi vuonna 2009.
  • Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli 60 %.
  • Elenian sähkönjakelun varmuuden parantaminen täyttää myös lainsäädännön vaatimukset sähköverkkopalvelun laadulle.
  • Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian ratkaisut.
  • Sähköverkon ja verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman varmistamiseksi.

Yleistä sähkökatkoista

Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat?

Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen, eläimet tai linnut sekä tippuvat risut voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suuri osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä suojaustoiminnolla, joka aiheuttaa vain lyhyen sähköjen katkeamisen.

Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen?

Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa kiinteistön sähköverkon kuormituksen kasvu tai sähköyhtiön verkon vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä loistelamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin.

Mikä on nollavika?

Jos sähkökatkon jälkeen sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen eli nollavika. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.

Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita?

Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi jopa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Laitteet voivat häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi ja uudelleen kytkennän.

Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta?

Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.

Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään?

Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella oman kunnan puhelinvaihteesta.

Miten saan tekstiviestillä tai sähköpostitse tietoa sähkökatkoista?

Voit tilata maksuttoman sähkökatkopalvelun Elenia Aina -palvelun kautta tai asiakaspalvelustamme. Kun käytössäsi on sähkökatkopalvelu, saat sähkökatkon sattuessa tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, ilmoitamme siitäkin viestillä. Emme lähetä viestiä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta.

Elenia Ainaan rekisteröitymistä varten tarvitset asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen – löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta.

Milloin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä Elenian vikapalveluun?

Jos käyttöpaikastasi – kotoa, mökiltä tai omistamastasi kiinteistöstä – puuttuvat sähköt:

  • Katso sähkökatkokartta. Jos katko näkyy kartalla, se on jo tiedossamme. Odotathan sähköjen palautumista.
  • Jos katkoa ei näy kartalla, tarkista sulakkeet ja vaihda ne tarvittaessa.
  • Kun katkoa ei näy kartalla eikä sulakkeissa ole vikaa, katkon syy saattaa olla pienjännitteisessä jakeluverkossa. Soita vikapalvelunumeroomme 0800 100 100, joka palvelee 24/7.

Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi. Tämän jälkeen puhelu yhdistyy vikapalveluumme.

Nollavika: Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.

Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumero voi ruuhkautua. Karttapalvelustamme löydät tietoa kotikuntasi sähkökatkoista. Voit myös tilata maksuttoman sähkökatkopalvelun Elenia Aina -palvelussa. Näin saat tietoa sähkökatkoista tekstiviestillä tai sähköpostitse.

Sähkökatkojen hyvitykset ja korvaukset

Missä tapauksessa olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?

Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3% vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta, ilman erillistä hakemusta, sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa.

Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkopalveluyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen.

Lue lisää sähkökatkojen korvauksista täältä.

Milloin minulle maksetaan korvaus?

Hyvitykset ja vakiokorvaukset vähennetään Elenian laskultasi kuuden (6) kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Tarkka hyvitysaika riippuu laskutusrytmistäsi.

Saanko hyvityksen sähkökatkosta suoraan tililleni vai hyvitetäänkö se laskullani?

Summa hyvitetään ensisijaisesti laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvityksen määrä ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla. Jos jäljelle jäävä hyvitys on suuruudeltaan 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron Elenia Aina -palvelun käyttäjäprofiilisi asetuksissa tai täyttämällä lomakkeen verkkosivuillamme.

Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni hyvityksen tai vakiokorvauksen sähkökatkosta?

Ei tarvitse. Saat hyvityksen Elenian laskullesi automaattisesti kuuden (6) kuukauden sisällä sähkökatkosta. Tarkka hyvitysajankohta riippuu laskutusrytmistäsi.

Miksi sähköverkossa on räpsyjä?

Mikä on räpsy?

“Räpsy” on sähköverkon automaattinen sähköjen pois- ja päällekytkentä eli jälleenkytkentä.

Miksi näitä räpsyjä eli jälleenkytkentöjä on?

Sähköverkkoa on edelleen paljon ilmajohtoina, jotka ovat herkkiä luonnon ja säiden aiheuttamille harmeille. Vaikka verkko lähialueella olisikin maakaapelia, saattaa sähkö siihen tulla ilmajohdon kautta kymmenienkin kilometrien päästä.

Puu voi kaatua johtokadun ulkopuolelta metsästä sähkölinjaan, tuuli lennättää risuja ja oksia johtoihin, salama iskeä ilmajohtoverkon rakenteisiin tai lumi taivuttaa puita ja oksia ilmajohdoille. Lumikuormista tekee hankalia se, että ne voivat kertyä pikkuhiljaa ja alkavat vähitellen aiheuttaa harmia sähkönjakelulle laajalti eri paikoissa.

Sähköverkkoon aiheutuu vika ja johtoihin voi syttyä valokaari, vaikka itse vian aiheuttaja häviäisi johdolta. Valokaaren aiheuttama oikosulku voisi särkeä sähköverkkoa ja sähköä käyttäviä laitteita. Tämän vuoksi automaatiolaitteet valvovat sähköverkkoa jatkuvasti johdon syöttöpäässä eli sähköasemalla ja vikatilanteessa automatiikka ohjaa sähköt pois millisekunneissa.

Valtaosa sähköverkon vioista on ohimeneviä häiriöitä. Nopea sähkön poiskytkentä sammuttaa valokaaren eikä hankalampaa vahinkoa pääse syntymään. Tämän jälkeen sähköt voidaan palauttaa

Miten räpsyjä havaitaan?

Automaatiolaitteet valvovat sähköverkkoa jatkuvasti. Niiden ansiosta ohimenevät häiriöt eivät aiheuta minuuttien tai tuntien sähkökatkoja.

Nopea, automaattinen sähköjen pois ja päälle kytkentä palauttavat normaalin sähkönjakelun. Vain joidenkin laitteiden kellon voi joutua säätämään oikeaan aikaan.

Räpsyillä vältämme pitkiä sähkökatkoja.

Voiko räpsyjä seurata pidempi sähkökatko?

Verkostoautomatiikka katkaisee automaattisesti sähkön linjasta, jossa se havaitsee häiriön virrankulussa. Samalla sähköverkkoa valvova käyttökeskus saa tiedon, missä verkonosassa on vikaa.

Jos johdolle jää tuulen aiheuttama tai lumikuorman alas painama oksa tai puu, täytyy tarkka paikka asentajien partioida maastossa ja poistaa oksa tai puu sähköjohdolta. Laajoissa lumikuormatilanteissa vika-alueita etsitään helikopterilla.

Lumen painosta notkuvat erityisesti nuoret puut, jotka eivät välttämättä aiheuta pysyvää sähkökatkoa, vaan aiheuttavat riesaa räpsyttämällä sähköjä. Kun lunta kertyy lisää, voi taipunut puut katkaista sähköt kokonaan.

Miten räpsyjen häiriöitä korjataan?

Maastossa asentajat paikantavat puita, jotka on poistettava sähköjohdoilta. Laajoissa lumikuormissa työtä nopeuttavat ja tehostavat helikopterit sekä paikantamalla tykkylumialueita että pudottamalla lunta puista.

Asentajien työ voi lumen määrästä johtuen olla työlästäkin hangessa tarpomista, vaikka käytössä on telamönkijöitä ja moottorikelkkoja. Kun asentajat poistavat puita sähkölinjoilta, raivaavat he ammattilaisen silmin katsoen myös uhkapuita, joista tulee harmia lumen kertyessä.

Droneista on saatu viime vuosina toimivaa apua vikojen paikantamiseen metsissä kulkevilta sähkölinjoilta. Drone tarkastaa ilmasta kaukana teistä kulkevia linjoja samassa ajassa kuin menisi moottorikelkan saamisessa paikalla käyttökuntoon.

Muutaman päivän lämmin sää helpottaa tilannetta pudottamalla lumikuormat alas puista. Nopeimmin lumen tuo puustosta alas vesisade ja tuuli, niin kurjaa kuin se talvella onkin.

Sähköliittymät

Mikä on liittymissopimus?

Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot.

Mikä on liittämiskohta?

Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa.

Mitä tarkoittaa sähkölaitteiston käyttöönottotarkastus?

Sähköasennukset on tarkastettava ennen laitteiston käyttöönottoa sähköturvallisuuteen liittyvien määräysten mukaisesti. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on asiakkaan valitsemalla sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus.

Mikä on pääsulake?

Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot on esitetty liittymishinnastossa. Asiakkaan valitsema sähköurakoitsija auttaa määrittelemään oikean koon sähköliittymälle.

Miten voin seurata tilaamani sähköliittymän rakentamisen etenemistä?

Voit seurata tilaamasi sähköliittymän rakentamisen etenemistä Elenia Aina -palvelun Liittymät-välilehdeltä. Palvelussa näkyy reaaliaikaisesti projektin vastuut, missä vaiheessa projekti etenee sekä yhteystiedot yhteydenottoa varten. Lisätietoa projektin vaiheista ja vastuista saat klikkaamalla palvelussa näkyviä vaihetietoja tai kysymysmerkki-ikonia.

Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa, jotta saan sähköt kotiini?

Tarvitset liittymissopimuksen (Elenia), verkkopalvelusopimuksen (Elenia) sekä sähkön myyntisopimuksen (valitsemasi sähkönmyyjä).

Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?

Kun omakotitalon tai vapaa-ajan asunnon omistaja vaihtuu, yleensä myös sähköliittymä vaihtaa omistajaa. Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Kiinteistön kauppa- tai luovutuskirjassa on oltava erillinen maininta sähköliittymän siirtymisestä. Tee sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa ja ilmoita sen jälkeen meille sähköliittymän siirrosta. Lue lisää: /palvelut/sahkoliittymat/muutokset-liittymaan

Sähkönkulutuksen mittaus

Miten kuluttamani sähkön määrä mitataan?

Asiakkaan sähkönkulutuksen mittauksesta ja mittauslaitteista vastaa alueella toimiva verkkopalveluyhtiö.

Elenian sähkömittarit ovat etäluettavia. Etäluennassa energiamittarilta luodaan televerkon avulla yhteys keskitettyyn mittareiden luentajärjestelmään ja sieltä mittaustiedot toimitetaan Elenian mittaustietojärjestelmään. Kunkin vartin tai tunnin energiankäyttötiedot toimitetaan kuluvan päivän osalta seuravana päivänä sähkömarkkinoiden keskitettyyn tiedonvaihtojärjestelmään, datahubiin. Datahubissa mittaustiedot ovat asiakkaan, sähkönmyyjän, sähköverkkoyhtiön sekä valtuutettujen kolmansien osapuolien käytettävissä.

Etäluettavien mittauslaitteen luenta ei vaadi verkkopalveluyhtiön pääsyä kiinteistöön. Pääsy mittarille täytyy kuitenkin tarvittaessa järjestää esimerkiksi mittarinvaihtoa varten.

Miten sähkönkulutus arvioidaan mitatun tiedon puuttuessa?

Yleistä

Elenian käytössä olevan mittaustiedonhallintajärjestelmän (MDM) arviointimenetelmät perustuvat energiateollisuuden julkaisemaan sähkön mittauksen periaatteet -ohjeistukseen. Arviointimenetelmistä voit lukea tarkemmin ohjeistuksen kohdasta 6.4 Puuttuvien tietojen käsittely ja liitteestä 4 (Puuttuvien mittausten arviointimenetelmät). Ohjeistuksessa määritellään, että arviointi on tehtävä viimeistään viiden vuorokauden kuluttua ajanhetkestä, jolta mittaustiedot puuttuvat. Arviointi on tehtävä siitäkin huolimatta, että tiedettäisiin, että oikeat mitatut arvot tullaan myöhemmin saamaan mittalaitteen rekistereistä. Elenian MDM:ssä arvioinnit käynnistyvät jo kolmen päivän jälkeen, mikäli mitattuja arvoja ei ole saatu tähän mennessä MDM:ään. Jälkikäteen saadut mittausarvot korvaavat aina järjestelmän arvioimat arvot.

Arviointimenetelmät

Riippumatta siitä, mittaako kohteessa oleva mittalaite sähkön kulutusta vartin vai tunnin välein, arviointi pohjautuu aina asiakkaan historiadataan. Järjestelmä käyttää kahta arviointimenetelmää, jotka on kuvattuna alla:

Interpolointi: Puuttuvan ajan todellinen kulutus on tiedossa. Arviointimenetelmä, jossa arvio saadaan, kun käytetään sekä kumulatiivisista lukemista laskettua puuttuvan ajan kokonaisenergiaa että historiadataa käyttöpaikan aikaisemmasta kulutusprofiilista.

Esimerkki:

Asiakkaan luentayhteydessä on ollut häiriö ja luenta on katkennut ajanhetkenä 1.1.2023, jolloin mittarin kumulatiivinen lukema on ollut 1000 kWh. Mittari on noussut takaisin luentaan 3.1.2023, jolloin mittarin ilmoittama kumulatiivinen lukema on ollut 2500 kWh, joka on toimitettu MDM:ään. Mitattuja tunti- tai varttiarvoja ei tulla enää saamaan mittarilta. MDM:ssä tehdään näiden kumulatiivisten arvojen erotus, jota hyödynnetään arvioinnissa.

Puuttuvan ajan kokonaisenergia: 2500 kWh – 1000 kWh = 1500 kWh

Puuttuvan ajan kokonaisenergia jaetaan aikavälille 1.1.-3.1.2023, minkä lisäksi jakamisessa otetaan huomioon asiakkaan aikaisempi kulutusprofiili. Interpolointi ei siis jaa energiaa tasaisesti jokaiselle tunnille tai vartille, vaan jakaa kulutuksen asiakkaan aikaisempaa kulutusprofiilia hyödyntäen.

Ekstrapolointi: Jos kokonaisenergiaa ei ole käytettävissä, arvio tehdään pelkän historiadatan avulla.

Estimointia varten referenssiarvoja eli historiadataa haetaan menneisyydestä. Näiden arvojen pohjalta muodostetaan käyttöpaikkakohtainen profiili, jonka avulla puuttuvan ajanjakson mittausdataa voidaan arvioida. Referenssiarvoja haetaan ensisijaisesti kolmelta edeltävältä viikolta. Mikäli arvoja ei löydy kolmelta viikolta, niin Elenian MDM hakee referenssiarvoja aina kymmenen viikon ajalta. Jos kymmeneltä edeltävältä viikoltakaan ei löydy referenssiarvoja, niin siinä tilanteessa MDM asettelee estimoidut arvot nolliksi.

Laskutuksen perusteena käytetään tuntisarjaa. Jos kohteessa on varttikyvykäs laite, niin varttiarvoista lasketaan summausperiaatteella tuntiarvot.

Esimerkki:

Aika              Arvo (kWh)
1.1.2023       02:00 1
1.1.2023       02:15 2
1.1.2023      02:30 3
1.1.2023      02:45 4
Tuntiarvo lasketaan varttiarvojen summasta: 1 kWh + 2 kWh + 3 kWh + 4 kWh = 10 kWh

Poikkeustapaukset

Mikäli kohde on pääkytkinkohde (asiakas katkaisee sähköt kohteesta pääkytkimellä esim. kesämökki), asettelee MDM arvoidut arvot automaattiseksi nollaksi. Jos kohteessa puolestaan on sähkön tuotantoa tai kohteesta mitataan loisenergiaa, arvioidaan arvot myös automaattisesti nollaksi, mikäli mitattuja arvoja ei ole saatavilla. Täysin uusissa kohteissa vartti- tai tuntisarja arvioidaan nollaksi verkkosopimuksen alkamisajankohdasta siihen asti, että ensimmäisiä mitattuja arvoja saadaan järjestelmään. Vakiokulutuskohteille MDM arvioi arvoja pohjautuen asiakkaan vuosikäyttöarvioon. Vuosikäyttöarvio päivittyy MDM:ään suoraan asiakastietojärjestelmästä integraatioiden kautta.

Elenia Säävarma

Miten voin antaa palautetta Elenia Säävarma -rakentamisesta?

Voit antaa palautetta Elenia Säävarman rakentamisesta Elenia Säävarma -kartalla. Kartalla näet suunnitellut ja menossa olevat Elenia Säävarman sähköverkon työmaat. Kartan kautta voit lähettää meille kiitoksesi tai kehittämisehdotuksesi sekä jättää halutessasi yhteystietosi. Tutustu Elenia Säävarma -karttaan!

Mitä on säävarma verkko?

Maakaapeloitu sähköverkko on säävarma. Sitä eivät tuulet, tuiskut eivätkä ukkoset vaurioita. Elenian sähköverkosta eli runko- ja jakeluverkosta on maakaapeloituna 60 %.

Mihin säänkestävää verkkoa tarvitaan, eikö ilmajohtoverkolla pärjätä?

1950–70-luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi lähes 15 vuotta sitten.  Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli 60 %.

Tulevaisuuden verkkoa ei rakenneta mennein ratkaisuin. Maakaapeli kestää säitä ja on ympäristöystävällinen. Kannamme vastuumme tulevista sukupolvista ja yhteiskunnan arjen sujumisesta.

Ikääntyvän sähköverkon uudistaminen tulevaisuuden tarpeisiin jatkuu. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian jatkuvasti kehittyvät ratkaisut.

Verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman turvaamiseksi.

 

 

Miten pitkään maakaapelit kestävät käytössä?

Maakaapelit kestävät käytössä oikein asennettuna useita vuosikymmeniä. On olemassa kaapeleita, jotka ovat olleet käytössä lähes sata vuotta. Nykyisellään kaapeleiden teknistaloudellinen elinikä on määritelty 40–50 vuoteen. Kaapeliverkossa vikojen määrä on huomattavasti pienempi kuin ilmajohtoverkossa, eivätkä säät vaikuta kaapeliin. Useimmat yksittäiset syyt kaapelivikoihin liittyvät maan kaivamiseen.

Miten usein maakaapelointiprojekteista kertovan kartan tiedot päivittyvät?

Päivitämme tietoa kuukausittain.

Mitä hyötyä kaapeloinnista on minulle?

Yhteiskunnan, yritysten ja kotien arki ei suju ilman sähköä, ja elämämme sietää yhä vähemmän sähkökatkoja. Tavoitteemme on parantaa sähkön laatua eli laajentaa häiriötöntä ja varmaa sähkönsaantia. Sähkökatkot tulevat kalliiksi kaikille, ja yhteiskunnan perustan pitää toimia.

Mitä maakaapelointi maksaa?

Toteutimme vuosina 2006–2009 säävarman sähköverkon ratkaisujen kehittämiseksi hankkeen yliopistojen, laitevalmistajien ja urakoitsijoiden kanssa tavoitteena kustannustehokkaat rakentamisen ratkaisut huomioiden verkon koko käyttöikä. Siitä lähtien olemme rakentaneet kaiken uudistettavan ja uuden verkon säävarmana maakaapelina, koska koko verkon elinkaarella säävarma verkko on ratkaisuna paras.

Onko maakaapeli ympäristöystävällinen ratkaisu?

Säävarma sähkönjakelu on ympäristöystävällinen ratkaisu. Arvioimme maakaapelointihankkeiden ympäristövaikutukset ilmaan, veteen ja maaperään huomioiden esimerkiksi pohjavesi-, muinaismuisto- ja luonnonsuojelualueet. Sovitamme sähköverkostomme maisemaan ja sitoudumme suojelemaan ympäristöä. Maakaapelointi suojelee luonnon monimuotoisuutta ja vähentää vaikutuksia kasvi- ja eläinkuntaan.

Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa maakaapeloimalla verkkoa säävarmaksi. Vanhat ilmajohdot puretaan ja samalla maisema ennallistuu. Puretun materiaalin kierrätys on Elenialla arkipäivää ja kaikki sähköverkosta purettava materiaali kierrätetään. Olemme keskittäneet pylväiden käsittelyä ja optimoimme verkosta purettavan materiaalin käsittelyä hyödyntämällä entistä paremmin uudelleenkäyttöä. Sähkökaapeleiden ja muiden sähköverkkokomponenttien metallin kierrätys vähentää kaatopaikkajätteen määrää sekä säästää luonnonvaroja. Tärkeitä luonnonvaroja suojelemme poistamalla pylväsmuuntamoita pohjavesialueilta. Pylväsmuuntamot korvataan ympäristöystävällisillä puistomuuntamoilla, joissa on kaukalot mahdollisten öljyvuotojen varalle.

Onko säävarma verkko turvallinen?

Säävarma sähköverkko on turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin vanha ilmajohtoverkko. Maakaapeliverkon puistomuuntajat eivät aiheuta rikkoutuessaan öljyvahinkoa eivätkä myrskyissä kaatuvat puut enää saa aikaan sähköiskun vaaraa.

Lainsäädännön selkeiden vaatimusten mukaan sähköverkko on suunniteltava, rakennettava ja ylläpidettävä käyttäjien tarpeisiin siten, että se kestää rajutkin sääilmiöt. Myrskyjen tai lumikuormien aiheuttama sähkökatko ei saa asemakaava-alueella ylittää kuutta tuntia ja muualla 36 tuntia vuoden 2036 jälkeen. Sähköverkkoyhtiöt esittävät verkon kehittämissuunnitelmansa säännöllisesti Energiavirastolle.

Verkon uudistussuunnitelmia tekevät koulutetut asiantuntijat noudattaen periaatteita, joilla varmistetaan kokonaisuuden ja tulevaisuuden tarpeiden kannalta kestävä lopputulos riippumatta siitä onko verkko metsäisissä maastoissa vai peltojen läheisyydessä. Työ etenee johdonmukaisesti rakentaaksemme täysin uudenlaista sähköverkkoa – ei vain käytöstä poisjäävän kopiota tai korviketta.

Elenia Säävarman rakentaminen

Miten voin antaa palautetta Elenia Säävarma -rakentamisesta?

Voit antaa palautetta Elenia Säävarman rakentamisesta Elenia Säävarma -kartalla. Kartalla näet suunnitellut ja menossa olevat Elenia Säävarman sähköverkon työmaat. Kartan kautta voit lähettää meille kiitoksesi tai kehittämisehdotuksesi sekä jättää halutessasi yhteystietosi. Tutustu Elenia Säävarma -karttaan!

Millä periaatteilla maakaapelointikohteet valitaan?

Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi vastuullisesti. Taajamista alkanut toimitusvarmuutta parantava kaapelointityö on edennyt ja tulevina vuosina kaapelointityö painottuu haja-asutusalueille.

Säävarman maakaapeliverkon rakentaminen alkaa pääsääntöisesti sähköasemilta, jotka sijaitsevat yleensä taajamissa tai niiden lähellä. Työ etenee systemaattisesti runkojohtojen kaapeloinnilla. Runkojohtoihin keskittyvällä kaapeloinnilla parannamme laajasti ja tasapuolisesti kaikkien runkojohdon piirissä olevien asiakkaiden sähkön toimitusvarmuutta. Tämän vuoksi varsinkin haja-asutusalueella keski- ja pienjänniteverkon haarajohtoja jää alkuvaiheessa osittain ennalleen odottamaan kaapelointien toteuttamista erikseen myöhemmin. Maaseudun kauimmaisia johtohaaroja ei ole järkevää maakaapeloida ilman, että alueen sähkönsyöttö kaapeloidaan ja tehdään säävarmaksi. Monissa tapauksissa haaraverkkojen ikä, kunto ja ympäristö mahdollistaa ilmajohtorakenteiden taloudellisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen vielä vuosien ajaksi. Teemme kuitenkin myös maaseudulla yksittäisiä maakaapelointeja tilanteessa, jossa esimerkiksi vanhan ilmajohtoverkon mekaaninen kunto sitä vaatii.

Puupylväissä olevat ilmajohdot vanhenevat niin metsissä kuin pelloilla. Kun uusimme vanhoja metsässä kulkevia ilmajohtoja, uusimme samalla alueella pelloilla olevia vanhoja ilmajohtoja. Näin sähköverkon rakentaminen on tehokasta ja sähkönjakelun toimitusvarmuuden ja verkon hallittavuuden kannalta toimiva ratkaisu.

Otamme kaapelointikohteiden valinnassa huomioon useita tekijöitä, esimerkiksi sähköverkon toimitusvarmuuden, sähkön tehonsiirron riittävyyden, verkon kunnon ja iän sekä ympäristön. Laajemmat kokonaisuudet huomioiden pyrimme valitsemaan kaapelointikohteita valmiiksi jo vuosia etukäteen, minkä myötä eri vuosien välillä on erilaisia alueellisia painotuksia kohteiden sijainnille. Alueelliset painotukset mahdollistavat laadukkaan ja pitkäjänteisen kumppaniyhteistyön kaapelointiprojektien toteutuksessa.

Miten sähköverkon reitit valitaan?

Uudistaessamme sähköverkkoa uudistamme samalla reittejä tarkoituksenmukaisiksi nykytarpeisiin. On myös maanomistajien etu, että ilmajohdoista päästään eroon. Metsä- ja viljelysmaata vapautuu ja työkoneilla liikkuminen helpottuu, kun metsissä ja pelloilla ei tarvitse varoa pylväitä, haruksia ja ilmajohtoja.

Sähkökaapelien sijoituksessa huomioidaan alueen maankäyttö. Kaapelit pyritään sijoittamaan esimerkiksi teiden varsiin ja peltojen reuna-alueille siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

Merkitäänkö maakaapelointireitti maastoon? Mistä tiedän, missä kaapeli kulkee?

Maastosuunnittelija käy reitin läpi maanomistajan kanssa ennen maankäyttösopimusten tekoa ja kaapeloinnin aloittamista. Paikoitellen suunniteltu reitti merkitään myös maastoon.

Miten syvälle sähköverkon maakaapelit asennetaan ja mitä, jos se ei onnistu?

Maakaapelit asennetaan vähintään 70 cm syvyyteen. Jos vaadittua asennussyvyyttä ei saavuteta, suojataan kaapeli esimerkiksi suojakourulla, -putkella tai betonoimalla.

Asennetaanko muita maanalaisia kaapeleita ja putkia samaan aikaan kuin sähköjohdot?

On koko yhteiskunnan etu, että samaan maanrakennuskohteeseen asennetaan samalla kertaa muitakin kaapeleita tai putkia. Se säästää kaikilta kustannuksia. Ennen kaivutöiden aloittamista kartoitamme mahdolliset yhteistyökumppanit kuten kunnat ja teleoperaattorit sekä heidän asennustarpeensa.

Miten valitsette tekijät hankkeen toteutukseen?

Hyvä palvelu on tärkeää, sillä me välitämme arjen sujuvuudesta. Tekijät valitsemme urakoitsijakumppanin hyvän palvelun, laadun ja tehokkuuden perusteella.

Miksi rakentajia ei näy, vaikka piste Elenia Säävarma -kartalla osoittaa asuinpaikkani aluetta?

Projekti etenee vaiheittain ja työt ovat voineet käynnistyä toisaalla edeten suunnitellusti. Ison projektin toteutus kestää useamman kuukauden.

Miksi Elenia Säävarma -kartan mukaan alueellamme ei rakenneta? Koska mahdollisesti rakennetaan?

Päivitämme Elenia Säävarma -karttaa kuukausittain. Vuosien mittaan säävarman verkon rakentaminen etenee ja sitä mukaa rakennuskohteet tulevat myös kartalle, joka kertoo erikseen, mitkä kohteet ovat työn alla ja minne seuraavat hankkeet on suunniteltu.