Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Miksi saan kaksi laskua sähköstä? Lue Elenia ja sähkönmyyjäsi lähettävät sinulle omat erilliset laskut: Paikallisena sähköverkkoyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa verkkopalvelusta sähkönsiirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa. Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassaolevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Elenian kanssa sekä sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu Miten voin siirtää laskun eräpäivää? Lue Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla: Elenia Aina -palvelussa puhelimitse asiakaspalvelumme kanssa numerossa 020 690 025 www.elenia.fi -sivuston lomakkeella Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen. Miten voin seurata sähkönkulutusta ja laskujani? Lue Voit seurata kaikkien sähkönkäyttöpaikkojesi sähkönkulutusta Elenia Aina -palvelussa. Näet kulutuksesi päivän, viikon, kuukauden, vuoden tai jopa tunnin ajalta kilowattitunteina tai euroina. Palvelussa näet myös laskusi ja niiden maksutilanteen. Katso videoilta ohjeet palvelun käyttöön ja käy rekisteröitymässä: Elenia Aina Olen muuttamassa, miten saan sähköt käyttööni? Lue Ota yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyjään, joka solmii kanssasi sähkönmyyntisopimuksen. Tee sähkönmyyntisopimus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Sähkönmyyjäsi ilmoittaa muutosta meille, jonka pohjalta lähetämme sinulle verkkopalvelusopimuksen sekä varmistamme, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi Jos olet ostanut kiinteistön, voit ilmoittaa meille sähköliittymän siirrosta täyttämällä lomakkeen tästä. Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole henkilökohtaista sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025. Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Riittää kun pyydät joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta. Alle olemme koonneet lisää vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin, jotka on jaettu asiakokonaisuuksiin aakkosjärjestyksessä. E-lasku Lue Mikä on e-lasku? E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, ja sinun tarvitsee vain hyväksyä se. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen maksun, jolloin lasku menee maksuun automaattisesti. Esimerkiksi sähkölasku maksetaan automaattisesti, jos summa on alle 50 euroa. E-laskun hyödyt sinulle: E-lasku on turvallinen, ei näppäilyvirheitä, e-lasku ei katoa postissa tai jää muiden postien alle E-lasku on maksuton E-laskun tiedot ovat verkkopankissa samassa muodossa kuin paperilla. Laskut löytyvät myös Elenia Aina -palvelustamme. Laskujen vastaanotto ja maksaminen on helppoa ajasta ja paikasta riippumatta, myös matkoilla ollessasi. Voit muuttaa laskun eräpäivää Kun otat käyttöön automaattisen maksun, lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämä sopii hyvin toistuviin laskuihin, kuten sähkölaskuihin. Tee sopimus e-laskusta verkkopankissasi tai ota yhteyttä omaan pankkiisi. Olen tilannut e-laskun, miksi saan laskuni edelleen paperisena? Tarkista verkkopankistasi, että sinulla on e-laskusopimus Elenian kanssa. Jos e-laskuvaltuutuksesi on päättynyt, voit tehdä verkkopankissasi uuden valtuutuksen. Jos e-laskuvaltuutuksesi on kunnossa, on sähkölasku voinut valmistua ennen kun e-laskutietosi on päivittynyt asiakastietojärjestelmäämme. Tarkista, että valtuutuksessa on käytetty oikeaa asiakasnumeroa ja laskusi viitenumeroa. Elenia Aina -palvelu Lue Miten saan käyttööni Elenia Aina -palvelun? Luo käyttäjätili. Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta luot salasanan. Syötä asiakasnumerosi ja käyttöpaikan numero, jotta pääset katselemaan kulutustietojasi. Löydät ne sähkölaskultasi. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden. Käytössäni on kaksi asiakasnumeroa, joiden tietoja haluaisin seurata Syötä asiakasnumero ja käyttöpaikkanumero kohtaan Käyttäjäprofiilin asetukset ja Lisää asiakkuus. Miksi en näe reaaliaikaista energiankulutustani? Kulutustiedot ovat saatavilla normaalisti 1-3 vuorokauden viiveellä. Miten näen kulutukseni euroina? Syötä sähkönmyyntisopimuksesi hinnat kohtaan Käyttöpaikan asetukset ja Energian hinta. Löydät ne sähkönmyyjäsi laskulta. Sähkön siirtohinnat päivittyvät automaattisesti. Valitse Kulutustiedot kohdassa Näytä kulutustiedot euroina. Miten näen tuntikohtaiset kulutustietoni? Kulutustiedot-kohdassa voit nähdä kulutuksesi tunneittain, kun valitset tarkastelukohteksi päivän. Mitä tarkoittaa käyrä Lämpötila? Valitse käyttöpaikkasi lähin paikkakunta (Tampere, Hämeenlinna, Jyväskylä tai Oulu) kohdassa Käyttöpaikan asetukset / Käyttöpaikan perustiedot. Aktivoimalla painikkeen Lämpötila näet lämpötilakäyrän. Mitä tarkoittaa vertailukulutus? Syötä käyttöpaikan perustiedot kohtaan Käyttöpaikan asetukset. Aktivoi Siirto (vertailukulutus)-painike jotta näet vertailukäyrän. Kehitämme vertailukulutus-toiminnallisuutta; tällä hetkellä tiedot ovat suuntaa antavia ja vertailutietoihin vaikuttavat vain valitsemasi lähin paikkakunta ja lämmitysmuoto. Voinko tallentaa kulutustiedot koneelleni? Voit tallentaa tiedot valitsemalla kulutustiedot-graafin alla kohdan Tallenna tiedostona. Lasku ei aukea? Kohdassa Laskutus paina Avaa lasku . Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko tietokoneellesi asennettu Adobe Reader -ohjelma. Voit ladata ohjelman maksutta osoitteesta: Lataa Adobe Reader tästä Mistä voin vaihtaa salasanani? Valitse Käyttäjäprofiilin asetukset ja kohta Salasanan vaihto. Olen unohtanut salasanani Tilaa uusi salasana kirjautumisruudun kohdasta Unohditko salasanasi tai lähettämällä sähköpostia osoiteeseen webpalaute@elenia.fi Miksi kirjautuminen palveluun epäonnistuu? Palvelu tarkistaa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jos jompikumpi on virheellinen tai eri kuin aiemmin rekisteröitymisessä annettu, ei kirjautuminen onnistu. Yritä uudelleen. Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, ota yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen salasana@elenia.fi tai soita asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron? Voit päivittää tietojasi Käyttäjäprofiilin asetukset kohdassa Päivitä käyttäjätiedot. Huomioithan, että sähköpostisosoitteesi on myös käyttäjätunnuksesi, joten kirjaudu sisään seuraavalla kerralla uudella sähköpostiosoitteellasi. Miksi vertailutiedot eivät näy? Miksi sähkönkulutustiedot eivät näy euroina? Jotta voit nähdä sähkönkulutustiedot euroina tai vertailutietoja vastaavanlaisten kohteiden kulutuksista, syötä lisätietoja kohtaan Käyttöpaikan asetukset. Käyttöpaikkani kuvake näyttää, että mittarille ei ole saatu yhteyttä. Onko tieto reaaliaikaista? Palvelu ottaa yhteyden mittarille päivittäin ja näyttää viimeisimmän yhteydenoton tilan. Yhteys mittarille voi puuttua, jos sähköt on katkaistu pääkytkimestä tai tietoliikenneyhteydessä on häiriö sekä sähkökatkosta johtuen, jolloin vikapalvelumme 020 690 911 auttaa. Voit tehdä kyselyn mittarille nähdäksesi tämän hetkisen tilanteen. Kyselyn voit tehdä 20 kertaa kuukauden aikana. Olen kytkenyt tekstiviestipalvelun pois päältä, mutta saan edelleen ilmoituksia. Miksi? Tekstiviestipalveluun tekemäsi muutokset päivittyvät järjestelmään seuraavan yön aikana. Miksi palvelu ei näytä tämän päivän kulutustietojani? Sähkönkulutustiedot päivittyvät keskimäärin 1-3 päivän viiveellä. Miten kirjaudun ulos palvelusta? Palvelu muistaa käyttäjätiedot ja kirjautuu automaattisesti sisään, kun sovelluksen avaa. Voit kirjautua ulos palvelusta kohdassa Lisää - Muut toiminnot - Kirjaudu ulos. Mistä palvelu saa tietoni yhteydenottopyyntöön tai uhkaava vika -ilmoitukseen? Tiedot haetaan asiakastiedoistasi. Voit tarkastella asiakastietojasi kohdassa Käyttöpaikan asetukset. Voinko kirjautua Elenia Aina -palveluun usealla laitteella? Elenia Aina -palvelun uusinta versiota voi käyttää usealla laitteella samanaikaisesti. Jokaiselle laitteelle tulee kirjautua sisään kerran, minkä jälkeen palvelu muistaa käyttäjätunnukset. Miksi käyttöpaikan tilanäkymään tulee aina teksti "Sähkömittarillesi ei ole saatu yhteyttä", vaikka sähköt ovat päällä? Osassa kerros- ja rivitaloja on käytössä vanhempaa tekniikkaa hyödyntävä etäluettava mittari, jolloin palvelu ei näytä todellista tilannetta. Tämä koskee mittareita, joiden ensimmäinen numero on joku muu kuin 5 tai 7. Voit tarkistaa mittarisi numeron sähkölaskultasi. Yritysasiakkaana käytössäni on laajennettu tekstiviestipalvelu sähkökatkoissa. Voinko päivittää tietojani Elenia Aina -palvelussa? Elenia Aina -palvelussa ei voi ylläpitää laajennettua tekstiviestipalvelua. Ota yhteyttä puh. 020 690 025. Hyvitystilin ilmoittaminen Lue Minne ilmoitan tilinumeroni hyvityslaskua varten? Milloin hyvitys maksetaan? Hyvitystilisi voit ilmoittaa täyttämällä lomakkeen tai Elenia Aina -palvelussa. Hyvityslasku maksetaan laskun eräpäivänä tai voit siirtää sen seuraavalle laskulle ilmoittamalla asiasta meille heti laskun saavuttua. Laskun eräpäivän siirto Lue Missä ja miten voin sopia maksuajasta? Voit sopia maksuajasta erääntymättömälle laskulle täyttämällä eräpäivän siirtolomakkeen tai Elenia Aina -palvelussa. Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivää ei voi siirtää. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivän umpeutumista. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Laskuni on erääntynyt, miten toimin? Jos lasku pääsee erääntymään, Ropo Capital postittaa huomautuslaskun puolestamme. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Ropo Capitalilta ole vielä tullut huomautuslaskua, laskun voi suorittaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, veloitamme seuraavalla laskulla korkolain mukaisen viivästyskoron. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Ropo Capitalin kanssa. Laskutus Lue Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä? Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme sähkön siirron riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa. Voinko muuttaa laskutusväliä tai laskutustapaa? Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutustapaa Elenia Aina –palvelussa kohdassa Ota yhteyttä/Laskutustietojen muutos tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@elenia.fi Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani? Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen. Jos maksu tulee myöhässä Elenialle, on laskusta saattanut jo lähteä maksumuistutus. Missä ja miten voin sopia maksuajasta? Voit sopia maksuajasta alkuperäiselle erääntymättömälle laskulle Elenia Aina -palvelun kohdassa Ota yhteyttä - Laskun eräpäivän muutos. Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Jos sinulla on suoramaksu, ilmoita muutoksesta tilipankkiisi. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Laskuni on erääntynyt, miten toimin? Maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla. Saitko kirjeen Ropo Capitalilta, miten toimia? Yhteistyökumppanimme saatavien hallinnassa ja perinnässä on Ropo Capital, joka postittaa huomautuslaskun puolestamme ja hoitaa huomautuksiin liittyvän asiakaspalvelun. Maksa lasku heiltä saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää laskusta, soita huomautuslaskulla olevaan numeroon. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos emme saa suoritusta laskullesi, sähköntoimitus voidaan keskeyttää verkkopalveluehtojen mukaisesti. Sähköt eivät toimi ja minulla on laskut maksamatta, mitä teen? Soita perintäkumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun puh. 09 856 080 40. Saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen ja sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty. Muutto Lue Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen? Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää ottamalla yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Sähköverkkoyhtiönä Elenia ei voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, ja teemme sen pohjalta verkkosopimuksen. Olen unohtanut ilmoittaa teille muutostani. Miten toimin? Ota mahdollisemman pian yhteyttä sähkönmyyntiyhtiöösi poismuuttoilmoituksen tekemiseksi. Muuttoilmoitus uuteen asuntoon pitää tehdä valitsemallesi sähkönmyyntiyhtiölle. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeensähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa verkkoyhtiölle muuton, jonka pohjalta tehdään verkkosopimus. Olen muuttanut pois asunnosta, mutta en ole saanut loppulaskua. Miten toimin? Tarkista, että olet ilmoittanut poismuuttosi sähkönmyyntiyhtiölle. Näet kaikki sähkönsiirtolaskusi myös Elenia Aina -palvelusta. Mistä löydän sopivan sähkönmyyntiyhtiön? Voit vertailla sähkönmyyjien listahintoja ja tehdä samalla sähköisesti muuttoilmoituksen Energiaviraston sivustolla: http://www.sahkonhinta.fi/ Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä? Sähkön liittymissopimus ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle. Siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ilmoita sähköliittymän siirrosta muuttoilmoituksen yhteydessä. Puhelujen hinnat Lue Palvelunumerot lanka- ja matkapuhelimesta: paikallisverkkomaksu / matkapuhelumaksu. Vaihde tai alanumero lankapuhelimesta: 8,35 snt / puhelu + 16,69 snt/min. Vaihde tai alanumero matkapuhelimesta: 8,35 snt / puhelu + 16,69 snt/min. Nauhoitamme kaikki asiakaspalvelupuhelut palvelun laadun kehittämiseksi.. Sähkökatko Lue Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat? Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suuri osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla. Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen? Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa kiinteistön sähköverkon kuormituksen kasvu tai sähköyhtiön verkon vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä loistelamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin. Mikä on nollavika? Jos sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen eli nollavika. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 020 690 911. Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita? Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi jopa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Laitteet voivat häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi. Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta? Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti. Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään? Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella kunnan puhelinvaihteesta. Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä katuvalaistusta ylläpitää Elenia. Tältä osin vikailmoituksen voi antaa puhelimitse numeroon 020 690 911. Missä tilanteessa kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä Elenian vikapalveluun? Jos käyttöpaikastasi puuttuvat sähköt: • Tarkista ensin, onko naapurillasi sähköt. Tarkista sulakkeet vaihtamalla ne. Jos ne ovat ehjät, soita vikapalvelunumeroomme 020 690 911, joka palvelee 24/7. • Jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi. • Nollavika: Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 020 690 911. Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumero voi ruuhkautua. Karttapalvelustamme löydät tietoa kotikuntasi sähkökatkoista. Voit myös tilata maksuttoman tekstiviestipalvelun Elenia Aina -palvelussa. Näin saat tietoa sähkökatkoista kännykkääsi. Sähkökatkojen korvaukset Lue Missä tapauksessa olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta? Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3 % vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta ilman erillistä hakemusta sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa. Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkoyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen. Vakiokorvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtämittaisen keston perusteella seuraavasti: • 12 – 24 tuntia: 10 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 24 - 72 tuntia: 25 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 72 – 120 tuntia: 50 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 120 - 192 tuntia: 100 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • 192 – 288 tuntia: 150 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta • yli 288 tuntia: 200 vuotuisesta siirtopalvelumaksusta Vakiokorvaukset maksetaan sähkölaskulle viimeistään 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Alkaen 1.1.2018 vakiokorvauksen enimmäismäärä on 2.000 euroa. Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa. Enimmäismäärää laskettaessa, jos keskeytys ulottuu kahdelle kalenterivuodelle, jyvitetään maksettava vakiokorvaus kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuvan keskeytysajan mukaisesti. Mikä tarkoittaa vuotuinen verkkopalvelumaksu? Verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja. Milloin minulle maksetaan korvaus? Vakiokorvaukset hyvitetään sähkölaskullasi 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta laskutusrytmistäsi riippuen. Saanko hyvityksen suoraan tililleni vai hyvitetäänkö se laskullani? Summa hyvitetään laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvitettävä summa ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla. Jos jäljelle jäävä summa on 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron täyttämällä lomakkeen. Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni hyvityksen tai vakiokorvauksen? Ei tarvitse, saat hyvityksen automaattisesti 6 kk sisällä laskutusrytmistäsi riippuen. Olen kuullut, että Elenian asiakkaat voivat saada tekstiviestillä tietoa sähkökatkosta? Mitä pitää tehdä, jotta saan käyttööni palvelun? Tilaa maksuton sähkökatkopalvelu Elenia Aina -palvelun kautta. Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, tarvitset rekisteröitymistä varten asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen - löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta. Sähkökatkon sattuessa saat tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, lähetämme uuden viestin. Palvelu on sinulle maksuton. Viestiä emme lähetä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta. Sähköliittymät Lue Mikä on liittymissopimus? Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot. Mikä on liittämiskohta? Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa. Mitä tarkoittaa sähkölaitteiston käyttöönottotarkastus? Sähköasennukset on tarkastettava ennen laitteiston käyttöönottoa sähköturvallisuuteen liittyvien määräysten mukaisesti. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus. Mikä on pääsulake? Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot esitetty liittymishinnastossa. Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa, jotta saan sähköt kotiini? Tarvitset liittymissopimuksen, verkkopalvelusopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen. Sähkönsiirtohinnat Lue Mistä sähkön hinta muodostuu? Sähkön kokonaishinta muodostuu sähkön myynnistä, sähkön siirrosta ja veroista valtiolle. Myynti, siirto ja verot ovat kukin noin kolmannes asiakkaan sähkön hinnasta. Sähköverkkoyhtiöiden tehtävä on veloittaa sähkönsiirtolaskussa sähkö- ja arvonlisäverot ja tilittää ne valtiolle. Myyntiyhtiöt eivät veloita sähköveroa. Mitä asiakas saa sähkönsiirtomaksuilla? Siirtohinnoissa asiakas maksaa siitä, että sähkö on käytettävissä koko ajan. Toimitamme sähkön käyttöön kaikille asiakkaille tasapuolisesti, käyttää asiakas sähköä kaupungissa, taajamissa, haja-asutusalueella tai vaikkapa kesämökillä saaressa. Siirtohinnat kattavat sähkönjakelun kellon ympäri, sähköverkon ylläpidon ja uudistamisen, sähkönkulutuksen mittaamisen, asiakaspalvelun ja laskutuksen, verkon jatkuvan käytönvalvonnan ja vikojen korjauksen sekä verkkopalveluiden kehittämisen. Näihin ei siirretyn energian määrällä ole vaikutusta. Miten Energiavirasto valvoo sähköverkkoyhtiöitä? Sähköverkkotoiminta on yksi vahvimmin säännellyistä aloista, ja verkkopalvelun hinnoittelu tiukasti säänneltyä. Sääntely perustuu sähkömarkkinalakiin ja siitä vastaa Energiavirasto. Energiavirasto valvoo, että yhtiöt kehittävät verkkoaan järkevästi ja tavoitteiden mukaisesti niin asiakkaiden kuin yhteiskunnan kannalta. Miksi sähkön siirtohinnat ovat nousseet? Hinnat ovat nousseet, koska verkkoa on uusittu viime vuosina aiempaa enemmän säävarmaksi suojaan myrskyiltä, ukkosilta ja lumikuormilta. Suomessa on 77 sähköverkkoyhtiötä, joiden hintaerot eivät johdu omistuspohjasta vaan siitä, minkälaisella alueella yhtiö toimii. Haja-asutusalueella on paljon enemmän ylläpidettävää verkkoa asiakkaita kohden kuin suurissa kaupungeissa. Yhdellä yhtiöllä on oltava yhdet hinnat. Miksi Elenian uudistaa sähköverkkoa säävarmaksi? 1950–70 -luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi yli 10 vuotta sitten. Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli puolet. Ikääntyvän sähköverkon uudistaminen tulevaisuuden tarpeisiin jatkuu. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian ratkaisut, mm. akut. Verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman turvaamiseksi. Miten Energiavirasto valvoo sähköverkkoyhtiöitä? Sähköverkkotoiminta on yksi vahvimmin säännellyistä aloista, ja verkkopalvelun hinnoittelu tiukasti säänneltyä. Sääntely perustuu sähkömarkkinalakiin ja siitä vastaa Energiavirasto. Energiavirasto valvoo, että yhtiöt kehittävät verkkoaan järkevästi ja tavoitteiden mukaisesti niin asiakkaiden kuin yhteiskunnan kannalta. Voiko sähköverkkoyhtiötä vaihtaa? Elenia vastaa oman verkkoalueensa sähkönsiirrosta ja verkkopalveluista asiakkailleen, eikä siirtoa voi kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä. Rinnakkaiset sähköverkot eivät ole järkeviä ylläpito- ja uudistuskustannusten eikä ympäristö- ja maisemanäkökohtien vuoksi. Elenian verkkoalueen kaikilla asiakkailla on samat hinnat. Sähköverkkoyhtiöitä on Suomessa yli 70. Miksi eri verkkoyhtiöillä on eri hinnat? Siirtohinnoittelu vaihtelee yhtiön toimintaympäristön mukaan. Hintaan vaikuttavat asiakasmäärä suhteessa sähköverkon määrään sekä sähköverkon rakenne ja sijainti. Elenian sähköverkosta suurin osa sijaitsee haja-asutusalueella, jossa sähköverkkoa on paljon ja asiakastiheys harvempaa kuin isoissa kaupungeissa. Elenialla on sähköverkkoa Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla yhteensä 74 000 kilometriä noin 100 kunnan alueella eli 1,5 kertaa maapallon ympäri. Suurin osa verkosta on puustoisissa maastoissa, noin 170 metriä asiakasta kohden. Kaupunkiyhtiöillä hinnoittelu on erilainen johtuen isommista asiakasmääristä ja pienemmistä johtopituuksista asiakasta kohden. Kaupungeissa sähköverkot ovat yleensä sijoitettu maan alle, mikä vaikuttaa sähköverkon kunnossapito- ja vikapalvelukustannuksiin. Jos kilpailutan sähkönmyyntisopimukseni, vaikuttaako se siirtohintoihin? Sähkön siirtohinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta. Asiakas voi vapaasti valita mistä ostaa sähköt. Verkkoyhtiön tehtävänä on välittää asiakas- ja energiatiedot asiakkaan sähkönmyyjälle. Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan? Sähköverkkopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista valtaosaan ei asiakkaiden sähkönkäytön määrä vaikuta. Verkkoyhtiön on huolehdittava, että asiakkaan sähkönsaanti on varmaa. Tätä varten sähköverkkoa on huollettava ja uudistettava koko ajan. Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan? Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi verkosta sähköä ottaa käyttöönsä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi. Miten etenee Elenian työ uudistaa ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi? Suomen 1950–70 -luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi maakaapeloinnilla yli 10 vuotta sitten vuonna 2009. Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli puolet. Elenian sähkönjakelun varmuuden parantaminen täyttää myös lainsäädännön vaatimukset sähköverkkopalvelun laadulle. Vuonna 2028 sähköverkostamme 75 prosenttia on säävarmaa. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian ratkaisut, mm. akut, maakaapeloinnin rinnalla. Sähköverkon ja verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman varmistamiseksi 1