Elenia valmentaa yhteistyössä 4H:n kanssa nuoria erityisryhmien huolenpitopalveluun sähkönjakelun suurhäiriöissä

Elenia on ottanut käyttöön uuden palvelun, jossa se tarjoaa erityisryhmiin kuuluville asiakkailleen huolenpitopalvelua sähkönjakelun suurhäiriöiden pitkien sähkökatkojen aikana. Huolenpitopalvelu on osa Elenian juuri julkaistua asiakaslupausten kokonaisuutta.

Osana huolenpitopalvelun kehittämistä Elenia on aloittanut yhteistyössä 4H-järjestön kanssa nuorten koulutuksen huolenpitoläheteiksi mukaan tähän uuteen palveluunsa. Aluksi paikallisten 4H-yhdistysten koulutetut nuoret tekevät huolenpitolähetteinä asiakaskäyntejä sähkönjakelun suurhäiriöissä Saarijärven ja Pälkäneen alueilla. Paikalliset asukkaat voivat ilmoittautua palveluun Elenian verkkosivuilla tai Elenian asiakaspalvelun kautta.

Vaikka ikääntyvän sähköverkon uudistaminen on edennyt viimeisen vuosikymmenen aikana suunnitellusti, kiusaavat sähkökatkot edelleen aika ajoin sujuvaa arkea. Myrskyt, lumikuormat ja ukkoset voivat aiheuttaa vakaviakin sähkönjakelun suurhäiriöitä kaatuvien ja katkeilevien puiden runnellessa ilmajohtoverkkoja.

”Haluamme tarjota hyvää tiedolla palvelua erityisryhmille, joilla voi olla arjen sujuvuudessa rajoitteita vaikkapa korkean iän, terveydentilan tai muun vastaavan vuoksi. Tarjoamme mukaan kirjautuville asiakkaillemme ympäri vuorokauden palvelevan päivystyslinjan sekä kohdennettua tiedottamista sähkönjakelun poikkeustilanteista”, kertoo sidosryhmäpäällikkö Jarno Lindén Eleniasta.

”Nyt huolenpitopalveluumme tulee mukaan Saarijärven ja Pälkäneen 4H-yhdistykset ja parhaillaan kehitämme yhteistyötä käytännön toiminnaksi. Näillä paikkakunnilla 4H:n kouluttamat nuoret käyvät huolenpitokäynneillä ja varmistavat, että kotona pärjätään pitkän sähkökatkon aikana. Sovimme käynneistä asiakkaan kanssa soittamalla hänelle sähkökatkotilanteessa”, Lindén jatkaa.

”4H-järjestössä lähdimme innolla mukaan pilotoimaan huolenpitolähettipalvelua. Mukaan valitut kaksi 4H-yhdistystä ovat osaajia nuorten työllistämisessä ja uusi toimintamuoto kiinnosti kovasti. Huolenpitolähetit käyvät sovitusti asiakkaan luona, vievät tuliaisina pienen Elenia -huolenpitopakkauksen sekä muun muassa opastavat varavirran käyttöön kännykän lataamiseksi. Nyt molemmissa yhdistyksissä on koulutettuja yli 18-vuotiaita huolenpitolähettejä valmiina palvelemaan erityisryhmän asiakkaita pitkittyneen sähkökatkon aikana, kertoo kehityspäällikkö Anu Parviainen 4H:sta.

Elenian uuteen palveluun voi ilmoittautua mukaan itse tai ilmoituksen voi tehdä myös erityisryhmään kuuluvan lähiomainen. Ilmoita itsesi tai läheisesi huolenpitopalveluun tästä.

Maksuttomassa huolenpitopalvelussa asiakas saa

  • Maksuttoman ympärivuorokautisen palvelunumeron
  • Tietopaketin sähkökatkoihin varautumisesta ja toimimisesta sähkökatkon aikana
  • Häiriöviestipalvelun sähkönjakelun häiriötilanteisiin
  • Varautumisviestin ennen laajoja sähkönjakelun suurhäiriötilanteita
  • 4H:n huolenpitolähettien asiakaskäyntejä Saarijärven ja Pälkäneen alueilla sähkönjakelun suurhäiriöiden pitkien sähkökatkojen aikana