Elenian vuosikertomus 2012

Elenia on julkaissut www.elenia.com -sivustolla vuosikertomuksen vuodelta 2012. Elenia-konserni on tehnyt konsernitilinpäätöksen EU:n julkisten yhtiöiden tilinpäätösstandardin IFRS:n mukaisesti.

Elenia selkeytti vuoden 2013 alussa yhtiörakennettaan. Konsernin emoyhtiö on verkkopalveluita tuottava Elenia Oy. Elenia Lämpö Oy on sen 100 % omistama tytäryhtiö. Viime vuonna Elenia Oy:n tytäryhtiöitä olivat Elenia Verkko Oy, LNI Lämpö Holding Oy, Elenia Lämpö Oy, Elenia Asiakaspalvelu Oy sekä Asikkalan Voima Oy.

Elenia-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli 299,6 miljoonaa euroa. IFRS-tilinpäätöksessä liiketoimintojen tulokset on esitetty toimialaraportointina. Toimialanjaon mukainen verkkoliiketoiminnan liikevaihto oli 221,7 miljoonaa euroa ja lämpöliiketoiminnan liikevaihto oli 78,8 miljoonaa euroa.

Elenia Oy palvelee 410 000 kotitalous-, yritys ja yhteisasiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta. Rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Olemme edelläkävijä älykkään sähköverkkopalvelun kehittäjänä. Tavoitteemme on edistää Suomen sähkömarkkinoiden toimintaa ja varmistaa sähköntoimitus kaikissa olosuhteissa.

Elenia Lämpö Oy tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin ympäristömyönteisiä, vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä ja sähköä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaaksemme asiakkaillemme luotettavan lämmön toimituksen uudistamme ja ylläpidämme verkostojamme sekä tuotantolaitoksiamme säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Toiminta-alueemme ovat Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Heinola.