Elenia Aina

Tutustu uuteen Elenia Ainaan

Uudistimme Elenia Ainan käytettävyyttä ja ominaisuuksia. Palvelu on aiempaa selkeämpi ja helpompi käyttää.

Rekisteröidy uudistettuun Elenia Ainaan - osallistut arvontaan!

Ota uudistunut Elenia Aina käyttöösi ja osallistut samalla arvontaan. Arvomme kaikkien 3.9.2025 – 6.1.2026 välillä palveluun rekisteröityneiden kesken Apple iPad 11″ 256 Gt Wifi 2025 (arvo n. 559 €) ja 5 kpl 100 € S-ryhmän lahjakortteja.

Ota sinäkin Elenia Aina käyttöösi!

Elenia Ainassa hoidata sähköasioitasi helposti, juuri silloin kun haluat. Voit seurata omaa sähkönkäyttöäsi lähes reaaliajassa ja näet myös, miten sähkökuormasi jakaantuvat. Ota käyttöön myös kuormanohjaus ja kulutusvahti. Asiakas- ja sopimustietosi ovat kätevästi yhdessä paikassa. Näet sähkönkulutus- ja tuotantotietosi asiakkuutesi alusta lähtien. Voit tarvittaessa valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan sähköasioitasi puolestasi.

Turvallisessa Elenia Aina -palvelussa on käytössä vahva tunnistautuminen.

Näin otat Elenia Ainan käyttöösi

  1. Rekisteröidy täällä.
  2. Kirjaudu palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla
  3. Tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
  4. Tarkista tietosi ja siirry Elenia Ainaan
  5. Kaikki on valmista! Voit nyt hoitaa sähköasioitasi helposti Elenia Ainassa.

Tutustu Elenia Ainaan

Seuraa sähkönkulutustasi

Voit seurata sähkönkulutustasi tunnin, päivän, viikon, kuukauden tai vaikka vuoden ajalta euroina tai kilowattitunteina. Näet kaikki Elenian verkossa olevat käyttöpaikkasi, ja niiden sähkönkulutuksen tai -tuotannon seuranta on helppoa. Voit myös vertailla verkkopalvelutuotteita.

Nainen lukee kirjaa kynttilänvalossa

Ota käyttöön sähkökatkojen viestipalvelu

Elenia Aina -palvelussa voit ottaa käyttöön maksuttoman sähkökatkojen viestipalvelun. Saat tekstiviestillä sekä halutessasi sähköpostitse ilmoituksen sähkökatkosta ja arvion korjausajasta. Saat viestin myös suunnitelluista huoltokatkoista käyttöpaikallasi. Vanhoista, paperisista sähkökatkoilmoituksista luovutaan vuoden 2025 aikana.

Nainen lukee kirjettä

Laskut tallessa

Laskusi arkistoituvat palveluun selkeässä aikajärjestyksessä. Yksittäisten laskujen tarkastelu ja maksujen suunnittelu on helppoa, kun nähtävillä on laskujen maksutila ja tulossa olevat eräpäivät. Erääntymättömälle laskulle voit tehdä eräpäivän siirron kätevästi suoraan palvelussa. Voit myös tilata ympäristöystävällisen e-laskun Elenia Ainassa.

Ota meihin yhteyttä

Jos tarvitset apua asiakaspalvelustamme, voit helposti ottaa meihin yhteyttä suoraan Elenia Ainan kautta. Viestihistoriasi säilyy tallessa, ja voit palata aiempiin viesteihimme aina halutessasi.

Urakoitsija ja Elenian edustaja keskustelevat työmaalla

Seuraa liittymäsi rakentamista

Haluamme tehdä sähköliittymän hankinnasta sinulle helppoa ja huoletonta. Tilattuasi sähköliittymän näet palvelussa, missä vaiheessa rakentaminen on, mitä tapahtuu seuraavaksi ja milloin on valmista. Jos tarvitset lisätietoja, palvelussa näet Elenian ja sähköliittymää rakentavan urakoitsijan yhteyshenkilösi.

Uuden sähkömittarin hyödyt

Elenia Aina -palvelussa voit ottaa käyttöön uusiin, älykkäisiin sähkömittareihin perustuvia palveluita. Jos sinulle on jo asennettu uusi sähkömittari, voit seurata sähkönkulutustasi jopa viiden minuutin jaksoissa. Voit myös hallita kuormanohjauksen asetuksia sekä aktivoida kotiautomaatioliitännän eli HAN-portin.

Tutustu aurinkosähkölaskuriin

Oletko pohtinut aurinkopaneelien hankkimista kotiisi? Nyt voit kätevästi arvioida Elenia Ainan Aurinkosähkölaskurin avulla, millaisia hyötyjä aurinkopaneelit sinulle voivat tuoda.

Riittääkö liittymäsi lataukseen?

Pohditko sähköauton latausta kotona? Latauslaskurimme auttaa sinua selvittämään, riittääkö kiinteistösi sähköliittymän kapasiteetti sähköauton lataukseen.

Ilmoita energiayhteisön perustamisesta

Energiayhteisöt ovat eri toimijoiden yhteenliittymiä, jotka hyödyntävät yhteistä omaa sähköntuotantoaan. Hyvityslaskenta on laskentamalli, jonka avulla taloyhtiön aurinkopaneelien tuotanto mitataan ja jaetaan asukkaille. Voit ilmoittaa meille hyvityslaskennan aloittamisesta Elenia Ainassa.

Nainen istu sohvala kannettava tietokone sylissä

Ota kulutusvahti käyttöön

Kulutusvahdissa asetat rajan sähkönkulutukselle tai muutoksille ja saat hälytyksen näihin perustuen.

Usein kysytyt kysymykset

Kuinka saan isännöitsijänä hallinnoimani taloyhtiön tiedot Elenia Aina -palveluun?

Sinun tulee rekisteröityä Elenia Ainaan isännöitsijän roolissa. Kun kirjaudut palveluun, voit valita kenen puolesta asioit. Tämän jälkeen voit vahvistaa roolisi Suomi.fi -palvelun kautta.

Suomi.fi -valtuuden lisäksi asiointi on mahdollista myös Elenia Ainassa annetulla valtuudella.

Voiko isännöitsijätoimisto käyttää yksiä käyttäjätunnuksia hallinnoimiinsa asunto-osakeyhtiöihin? Voiko sijaisen valtuuttaa käyttämään Elenia Ainaa?

Ei voi. Jokaisella isännöitsijällä tulee olla oma käyttäjätili. Palvelun käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia ja palveluun rekisteröidytään vahvan tunnistautumisen kautta henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

Jos samassa isännöintitoimistossa useampi henkilö käyttää Elenia Ainaa, on jokaisen käyttäjän rekisteröidyttävä palveluun henkilökohtaisesti. Käyttäjä valitsee Elenia Ainassa kenen puolesta asioi, ja hakee hallinnoimansa taloyhtiön tiedot nimenkirjoitusoikeuden mukaisesti Suomi.fi -palvelua hyödyntäen.

Miksi isännöitsijätilin valtuutus tulee vahvistaa jokaisella käyttökerralla?

Nimenkirjoitusoikeus tulee vahvistaa Suomi.fi -palvelun kautta, jonka käyttäminen edellyttää vahvaa tunnistautumista jokaisella sisäänkirjautumisella.

Miksi en näe yrityksen tietoja, vaikka olen rekisteröitynyt palveluun organisaatiokäyttäjänä?

Jos sinulla ei ole nimenkirjoitusoikeutta tai valtakirjaa, et näe yrityksen tietoja Elenia Ainassa.

Nimenkirjoitusoikeudelliset henkilöt ovat oikeutettuja valtuuttamaan organisaation muita käyttäjiä käyttämään Elenia Ainaa.

Jos valtuutuksen voimassaolo on päättynyt, voit hakea valtuutukselle jatkoa Valtuudet -valikosta joko Suomi.fi -palvelun kautta tai antamalla tiedot itse.

Jos annat tiedot itse ja toimitat meille valtuutuksen, saapuu valtuutus käsittelyyn asiakaspalveluumme. Valtakirjaan tulee kirjata valtuutuksen voimassaolo, joka voi olla maksimissaan kaksi vuotta.

Olen rekisteröitynyt palveluun yrityksen roolissa, mutta miksi tiedoissani oleva valtuutus on voimassa vain 30 päivää?

Organisaation pääkäyttäjän tulee vahvistaa asiointiroolinsa Suomi.fi -palvelun kautta säännöllisin väliajoin tietoturvan varmistamiseksi.

Millainen käyttäjätilini salasanan on oltava?

Salasanassa on oltava yhteensä vähintään 10 merkkiä, joista vähintään yksi on numero, yksi on iso kirjain, yksi on pieni kirjain sekä yksi on erikoismerkki. Erikoismerkiksi hyväksytään jokin seuraavista:

!@#$%^&*()_-+={}[]:;'”<>,.?/|\~`§±©®¥€£½¼¾µßÆØÅΩ✓¿¡«»–—

Miksi Elenia Ainaan rekisteröidytään vahvalla tunnistautumisella?

Vahva tunnistautuminen suojelee sinun tietojasi ja parantaa tietoturvaa. Elenia Ainan toiminnot ovat kehittyneet, ja palvelussa on mahdollista tehdä esimerkiksi ohjauksia kodin sähkömittariin.

Tämän vuoksi on tärkeää tunnistaa käyttäjät, jotka palvelussa tekevät muutoksia. Jokaisen käyttäjän tulee tunnistautua luonnollisena henkilönä riippumatta asiointiroolista (henkilö/organisaatio).

Mistä löydän käyttäjätilin vahvistamiseen tarvittavan sähköpostin?

Tarvitset rekisteröitymiseen käytössä olevan sähköpostiosoitteen. Tunnistautumisen jälkeen saat vahvistusviestin syöttämääsi sähköpostiosoitteeseen.

Jos et löydä saapunutta viestiä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio. Vahvistusviesti on voimassa 24 tuntia, mutta voit halutessasi tilata uuden viestin kohdasta ”Sähköpostiosoite vahvistamatta? Vahvista sähköposti”

Jos olet vahingossa syöttänyt sähköpostiosoitteesi väärin, luo tunnus uudelleen oikealla sähköpostiosoitteella.

Mikä on Suomi.fi -tunnistus?

Suomi.fi -tunnistus on vahvan tunnistautumisen palvelu, jonka avulla voit kirjautua suomalaisiin julkishallinnon sähköisiin palveluihin.

Tunnistus on käytössä kaikissa palveluissa, joissa käyttäjän henkilöllisyys pitää varmistaa. Sähköisten palveluiden käyttäminen on turvallista, kun sinut on tunnistettu.

Miksi palvelussa ei näy vahvan tunnistautumisen jälkeen asiakkuuksiani?

Tämä voi liittyä siihen, että asiakastietosi Elenian asiakastietojärjestelmässä ovat puutteelliset. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Jos haluat tarkastella palvelussa jonkun toisen henkilön tietoja, pyydämme toimittamaan häneltä vapaamuotoisen valtuutuksen asiakaspalveluumme.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää?

Laskun eräpäivän voit siirtää itse Elenia Aina -palvelussa ennen laskulla mainittua eräpäivää. Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.

Miksi lasku ei aukea?

Kohdassa Laskutus paina Avaa lasku. Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko onko selaimessasi ponnahdusikkuiden avaaminen sallittua. Lasku avautuu selaimessa uuteen välilehteen.

Miksi palvelu ei näytä tämän päivän kulutustietojani?

Sähkönkulutustietojen päivittyminen kestää muutamasta tunnista kolmeen päivään. Jos sinulle on jo asennettu uusi sähkömittari, voit Elenia Ainan Sähkönkulutus ja -tuotanto -kohdassa seurata sähkönkulutustasi lähes reaaliajassa, jopa viiden minuutin jaksoissa.

Olen unohtanut salasanani tai haluan vaihtaa sitä?

Voit kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Salasanan voit vaihtaa Omat tiedot -osiossa.

Miten näen tuntikohtaiset kulutustietoni?

Sähkönkulutus ja -tuotanto –kohdassa voit nähdä kulutuksesi tunneittain, kun valitset tarkastelukohteeksi päivän.

Voinko lisätä edustamani yrityksen käyttöpaikat omaan yksityiseen käyttäjätiliini?

Organisaatiokäyttäjäksi rekisteröidytään organisaation sähköpostilla.Tutustu rekisteröitymisohjeisiin täällä.

Mikä on Kulutusvahti?

Kulutusvahti on Elenian Ainan ominaisuus, jonka avulla pystyt seuraamaan käyttöpaikkasi sähkönkulutusta entistä tarkemmin. Näin pystyt vaikuttamaan paremmin sähkölaskusi suuruuteen sekä muuttamaan kulutustottumuksiasi.

Kulutusvahdilla voit määrittää itsellesi kulutusrajan ja hälytysrajan. Kulutusrajalla voit määritellä itsellesi kuukausikohtaisen euromääräisen rajan, jonka lähestyessä vahti lähettää valitsemaasi yhteydenottokanavaan viestin rajan lähestymisestä. Kulutusrajan avulla voit siis seurata tarkemmin sähkölaskusi muodostumista ja näin pystyt vaikuttamaan kuukausilaskuusi lähes reaaliaikaisesti.

Hälytysrajalla taas saat tiedon siitä, mikäli käyttöpaikkasi sähkönkulutuksessa tapahtuu yllättäviä muutoksia. Hälytysraja vertaa kahta edellistä mitattua ajanjaksoa ja ilmoittaa, jos kulutuksesi on noussut tai laskenut näiden välillä äkillisesti. Näin voit saada tiedon esimerkiksi siitä, onko kesäasunnollasi sähkökäyttöinen lämmitys kytkeytynyt pois päältä talven paukkupakkasilla tai onko lämmityskattilassasi vielä polttoainetta jäljellä.

Käytän Kulutusvahtia, katkeaako minulta sähköt kun kulutusraja ylittyy?

Ei katkea. Kulutusrajan lähestyessä saat sähköpostiisi tai puhelinnumeroosi viestin rajan lähestymisestä. Rajan ylittyessä saat uuden viestin, jossa kerrotaan rajan ylityksestä. Kulutusrajalla ei siis ole sähköjen katkeamiseen vaikutusta.

Yritysasiakkaana käytössäni on laajennettu tekstiviestipalvelu sähkökatkoissa. Voinko päivittää tietojani Elenia Aina -palvelussa?

Elenia Aina -palvelussa ei voi ylläpitää laajennettua tekstiviestipalvelua. Ota yhteyttä puh. 020 690 025.