Ota käyttöösi Elenia Aina 28.2. 2019 mennessä ja olet mukana arvonnassa Kun otat Elenia Aina -palvelun käyttöösi 28.2.2019 mennessä, olet mukana arvonnassa. Arvomme kolme 500 euron matkalahjakorttia ja 50 paria villasukkia. Lue lisää Mitä Elenia Aina -palvelussa voi tehdä? Etusivulla Näet kulutuksesi viimeiseltä kuudelta kuukaudelta ja viimeisen viikon ajalta, edellisen kuukauden sähkönkulutuksen euroina, viimeisimmän laskun saldon ja maksutilan, ajankohtaiset tiedotteet ja sähkönmyyjien hintavertailun reaaliajassa. Kulutustiedot-sivulla Voit seurata sähkönkulutustasi vaikka päivän ajalta tai katsoa kokonaisuutta jopa viideltä vuodelta kilowattitunteina tai euroina. Edellisen kuukauden tiedot saat kätevästi tilattua myös sähköpostiin tarkasteltavaksi. Liittymä-sivulla Saat tarjouksen ja toimitusajan sähköliittymälle. Vikapalvelu-sivulla Näet sähkö- ja huoltokatkot ja voit testata mobiililaitteellasi, onko vaikkapa mökillä sähköt päällä. Voit myös tehdä helposti vikailmoituksen. Laskutus-sivulla Laskut säilyvät aikajärjestyksessä ja näet niiden maksutilanteen sekä yhteenvedon haluamallasi aikavälillä. Usein kysytyt -sivulla Löydät arkisia vastauksia yleisimmin esiin nouseviin kysymyksiin. Ota yhteyttä -sivulla Tavoitat meidät haluamallasi tavalla. Voit lähettää meille sähköisen viestin, ottaa yhteyden chat-palvelullamme tai soittaa meille. Uutta mobiilisovelluksessa Mobiilisovelluksessa voit tarkistaa mittarilukemasi kätevästi kännykällä tai tabletilla ilman, että sinun tarvitsee mennä mittarin luokse. Näin otat käyttöösi Elenia Aina -palvelun Katso Elenian laskulta asiakasnumero ja käyttäpaikan numero Luo käyttäjätili osoitteessa asiakas.elenia.fi Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit luoda salasanan Kirjaudu palveluun tai lataa sovellus älypuhelimeen tai tablettiin Palvelun käyttöehdot Maksuton tekstiviestipalvelu sähkökatkoissa Tilaa maksuton tekstiviestipalvelu. Saat tekstiviestillä ja/tai sähköpostitse ilmoituksen sähkökatkosta ja arvion korjausajasta. Kun sähköt ovat taas päällä saat uuden viestin. Palvelu on käytössä vuorokauden kuluessa tilauksesta. Tutustu sopimusehtoihin Usein kysyttyä - Kysymyksiä ja vastauksia Elenia Aina -palvelusta Lue lisää Miten pääsen käyttämään Elenia Aina -palvelua? Luo käyttäjätili antamalla yhteystietosi ja sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta luot salasanan. Jos olet uusi asiakas, sinun tulee vielä syöttää asiakasnumerosi ja käyttöpaikan numero, jotta pääset katselemaan kulutustietojasi. Löydät ne sähkölaskultasi. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden. Jos käytössäsi on monta asiakasnumeroa, avaa oikeassa yläreunassa olevan sähköpostiosoitteesi takaa kohta Käyttäjäprofiilin asetukset/Lisää asiakkuus ja . Syötä toinen asiakasnumerosi ja sihen kuuluva käyttöpaikan numero. Jos asiakasnumerolla on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden käyttöpaikan numeron. Mistä voin lisätä uuden käyttöpaikan tiedot Elenia Aina -palveluun? Oikeassa yläreunassa on kohta Käyttäjäprofiilin asetukset /Lisää asiakkuus. Syötä asiakasnumerosi ja siihen kuuluva käyttöpaikan numero. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden käyttöpaikan numeron. Käytössäni on kaksi asiakasnumeroa. Haluaisin seurata kummankin asiakasnumeroni tietoja. Oikeassa yläreunassa on kohta Käyttäjäprofiilin asetukset . Valitse kohta Lisää asiakkuus. Syötä asiakasnumerosi ja käyttöpaikan numero. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden käyttöpaikan numeron. Miksi en näe reaaliaikaista energiankulutustani? Kulutustiedot ovat saatavilla normaalisti 1-3 vuorokauden viiveellä. Haluaisin seurata kulutustani euroina. Miten se onnistuu? Kulutustiedot näkyvät kilowattitunteina. Jos haluat nähdä kulutustietosi euroina, syötä sähkönmyyntisopimuksesi hinnat kohtaan Käyttöpaikan asetukset ja Energian hinta. Löydät myyntisopimuksesi hinnat helpoiten sähkönmyyjältä saamastasi laskusta. Sähkön siirtohintoja ei tarvitse syöttää, ne päivittyvät automaattisesti. Mene valikkoon Kulutustiedot ja valitse Näytä kulutus euroina. Mistä löydän tuntikohtaiset kulutustietoni? Voit nähdä kulutuksesi tunneittain päivätasolla. Valitse valikosta Kulutustiedot Päivä tuntitasolla. Mitä tarkoittaa käyrä Lämpötila? Jos haluat seurata ulkolämpötilan vaikutusta kulutukseesi, mene kohtaan Käyttöpaikan asetukset kohtaan Käyttöpaikan perustiedot. Valitse käyttöpaikkaasi lähinnä oleva paikkakunta Tampere, Hämeenlinna, Jyväskylä tai Oulu. Mene valikon kohtaan Kulutustiedot ja paina aktiiviseksi teksti Lämpötila. Mitä tarkoittaa vertailukulutus? Jos haluat nähdä muiden vastaavan tyyppisten käyttäjien energiankulutusta, sinun tulee syöttää käyttöpaikkasi lähin vertailupaikkakunta ja lämmitysmuot Käyttöpaikan asetukset-valikkoon, kohtaan Käyttöpaikan perustiedot. Sen jälkeen pääset seuraamaan vertailutietoja Kulutustiedot-valikon alta, valitsemalla aktiiviseksi Vertailutiedot. Vertailutiedot näyttää muiden vastaavantyyppisten sähkön käyttöpaikkojen vertailukulutustietoja. Vertailukulutus-toiminnallisuutta kehitetään vuoden 2016 aikana. Tällä hetkellä tiedot ovat vielä suuntaa antavia ja vertailutietoihin vaikuttavat vain valitsemasi lähin vertailupaikkakunta ja lämmitysmuoto. Voinko tallentaa kulutustiedot koneelleni? Valitse valikosta Kulutustiedot a Tallenna tiedostona. Haluaisin katsella vanhaa laskuani, mutta lasku ei aukea Valikossa Laskut voit nähdä laskusi aikajärjestyksessä. Paina Avaa lasku ja lasku aukeaa pdf-tiedostona. Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko tietokoneellesi asennettu Adobe Reader -ohjelma. Voit ladata ohjelman maksutta alla olevasta osoitteesta: Lataa Adobe Reader tästä Mistä voin vaihtaa salasanani? Oikeassa yläkulmassa on kohta Käyttäjäprofiilin asetukset. Olen unohtanut salasanani palveluun. Miten voin saada uuden? Voit tilata uuden salasanan kirjautumisruudun kohdasta Unohditko salasanasi? En pääse kirjautumaan palveluun vaikka ennen se on onnistunut. Miksi kirjautuminen epäonnistui? Palvelu tarkistaa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jos jompikumpi on virheellinen tai eri kuin aiemmin rekisteröitymisessä annettu, ei kirjautuminen onnistu. Yritä uudelleen. Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, ota yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen salasana@elenia.fi tai soita asiakaspalveluumme puh. 020 690 022. Minne voin ilmoittaa uuden sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron? Voit päivittää yhteystietojasi oikean yläkulman kohdasta Käyttäjäprofiilin asetukset. Huomioithan, että sähköpostisosoitteesi on myös käyttäjätunnuksesi, joten kirjaudu sisään seuraavalla kerralla uudella sähköpostiosoitteellasi. Mobiilikäyttäjälle Jos haluat hoitaa sähköasioitasi mobiilisti, ota käyttöösi maksuton Elenia Aina -sovellus puhelimesi sovelluskaupassa. Rekisteröidy Elenia Aina -palvelun käyttäjäksi täällä. Kirjaudu Elenia Aina -tunnuksillasi palveluun. Vinkkejä energian säästämiseen täältä. Elenia Lämmön asiakas tutustu tästä Lämpöluotsiin, josta löytyy monipuolisesti lämmitykseen liittyvää tukea ja tietoa. 1