Laskutus

Sininen omakotitalo talvella

Saat sähköstä kaksi laskua

  • Elenia laskuttaa sähköverkkopalvelun ja sähköveron.
  • Sähkönmyyjäsi laskuttaa sähköenergian.
  • Laskulla näkyy käyttämäsi sähkö kilowattitunteina.
  • Lasku perustuu toteutuneeseen kulutukseen tunneittain. Jos kulutustieto viivästyy, se arvioidaan. Kun saamme tiedon, korjaamme sen laskulle joko hyvityksenä tai veloituksena.
  • Elenia Aina -palvelussa näet laskusi ja niiden maksutilanteen ja voit siirtää erääntymättömän laskusi eräpäivää. Palvelussa voit myös seurata sähkön kulutustasi päivän, kuukauden, vuoden tai jopa tunnin tarkkuudella.

Elenialta 6 tai 12 laskua

  • Laskutusrytmin määrää käyttämäsi sähkön määrä.
  • Jos käytöt sähköä yli 5 000 kWh vuodessa, saat laskun joka kuukausi.
  • Jos sähkönkäyttösi on alle 5 000 kWh,  saat laskun joka toinen kuukausi: maaliskuussa tammi-helmikuun sähkönkäytöstä, toukokuussa maalis-huhtikuulta, heinäkuussa touko-kesäkuulta, syyskuussa heinä-elokuulta, marraskuussa syys-lokakuulta ja tammikuussa marras-joulukuun sähkönkäytöstä.
  • Voit tarkistaa arvion vuosikäytöstäsi laskultasi.
  • Jos käytössäsi on arviolaskutus, saat laskun joka kuukausi.

Maksutavat

Valitse itsellesi tai yrityksellesi sopivin maksutapa: e-lasku, suoramaksu, sähköpostilasku, paperilasku, Kivra tai yrityksen verkkolasku.

Nainen makaa riippumatossa ja lukee kirjaa.

Käytä helppoa e-laskua

Suosittelemme e-laskua sinulle, jolla on käytössä verkkopankkitunnukset. E-lasku on helppo ja turvallinen tapa maksaa laskuja. Tee e-laskusopimus oman pankkisi kanssa.
Lisätietoa e-laskusta
Nuori mies istuu sohvalla ja katsoo kännykkää.

Kivra - uusi sähköinen laskutuspalvelu

Kivra on laskutuspalvelu, jolla maksat ja arkistoit laskusi sähköisesti. Kun otat Kivran käyttöösi, saat Elenian laskut automaattisesti digitaaliseen postilaatikkoosi. Laskun maksu sujuu kännykällä tai tietokoneella maksutta missä päin maailmaa tahansa.
Lisätietoa Kivrasta
Harmaatukkainen nainen kahvikuppi kädessä.

Suoramaksu sinulle, joka et käytä verkkopankkia

Suoramaksu sopii sinulle, jos käytössäsi ei ole verkkopankkia. Saat postitse ilmoituksen maksusta ennen eräpäivää, ja pankkisi maksaa laskun tililtäsi eräpäivänä. Sovi suoramaksun käyttöönotosta oman pankkisi kanssa.
Asiakasneuvojat keskustelevat toimistossa

Verkkolasku yritykselle

Yrityksen verkkolaskutuksen käyttöönotto edellyttää sopimusta verkkopalveluita tarjoavan operaattorin tai pankin kanssa. Ilmoita meille yrityksesi verkkolaskutiedot ja sovi ensimmäisen verkkolaskun lähetyksestä sähköpostitse osoitteeseen laskutuspalvelut@elenia.fi

Eräpäivän siirto

  1. Voit siirtää laskusi eräpäivää Elenia Aina -palvelussa tai täyttämällä oheisen lomakkeen. Muutospyyntö on tehtävä ennen Ropo Capitalin lähettämää maksukehotusta. Maksukehotus lähetetään maksamattomasta laskusta eräpäivän jälkeen, jos eräpäivää ei ole siirretty.
  2. Jos käytössäsi on e-lasku, tee muutos myös verkkopankissasi.
  3. Suoramaksun maksupäivää ei voi siirtää.
  4. Voit siirtää eräpäivää enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä.
  5. Eräpäivän siirrosta emme peri korkoa.

Saitko hyvityslaskun?

  • Jos hyvityslaskusi summa on alle 50 euroa, siirrämme hyvityksen seuraavalle laskullesi.
  • Summan ollessa suurempi, maksamme hyvityksen pankkitilillesi.
  • Hyvitystilin voit ilmoittaa meille sähköisellä lomakkeella.

Saitko kirjeen Ropo Capitalilta?

Yhteistyökumppanimme Ropo Capital lähettää huomautuslaskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja palvelee siihen liittyen. Jos sinulla on kysyttävää huomautuslaskusta, ole yhteydessä Ropo Capitaliin. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan heidän kanssaan. Yhteystiedot löydät Ropo Capitalin huomautuslaskulta. Voit myös hoitaa asiasi kätevästi suoraan Ropo Online palvelun kautta.

Lisää tietoa laskutuksesta löydät Kysymyksiä ja vastauksia -palstaltamme.

Tutustu mittarinlukuohjeisiimme

Usein kysytyt kysymykset

Miten voin siirtää laskuni eräpäivää?

Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla

  1. Elenia Aina -palvelussa
  2. Sähköisellä lomakkeella

Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.

Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?

Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme verkkopalvelusta riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä.

Voinko muuttaa laskutusväliä tai laskutustapaa?

Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutustapaa Elenia Aina –palvelussa kohdassa Ota yhteyttä/Laskutustietojen muutos tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@elenia.fi.

Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?

Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen. Jos maksu tulee myöhässä Elenialle, on laskusta saattanut jo lähteä maksumuistutus.

Laskuni on erääntynyt, miten toimin?

Maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla.

Sähköt eivät toimi ja minulla on laskut maksamatta, mitä teen?

Soita perintäkumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun puh. 09 856 080 40. Saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen ja sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty.

Saitko kirjeen Ropo Capitalilta, miten toimia?

Yhteistyökumppanimme saatavien hallinnassa ja perinnässä on Ropo Capital, joka postittaa huomautuslaskun puolestamme ja hoitaa huomautuksiin liittyvän asiakaspalvelun. Maksa lasku heiltä saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää laskusta, soita huomautuslaskulla olevaan numeroon. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos emme saa suoritusta laskullesi, sähköntoimitus voidaan keskeyttää verkkopalveluehtojen mukaisesti.