Hoida sähköasiasi Elenia Aina -palvelussa

Elenia Aina -palvelussa hoidat sähköasioitasi silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Palvelussa voit seurata sähkönkulutustasi ja huomaat mahdolliset piikit ja notkahdukset. Seuraamalla energiankäyttöäsi, voit saada aikaan säästöjä ja vähentää kasvihuonepäästöjä.

Nainen makaa lattialla tabletti kädessä
Seuraa sähkönkulutusta ja ota käyttöön kulutusvahti
Voit seurata sähkönkulutustasi tunnin, päivän, viikon, kuukauden tai vaikka vuoden ajalta euroina tai kilowattitunteina. Näet kaikki Elenian verkossa olevat käyttöpaikkasi ja niiden seuranta ja vertailu on helppoa. Kulutusvahdissa asetat rajan sähkönkulutukselle tai muutoksille ja saat hälytyksen näihin perustuen. Voit tilata kuukausittaisen kulutusraportin sähköpostiisi.
Vinkkejä energian säästämiseen
Harmaatukkainen nainen kahvikuppi kädessä.
Laskut tallessa ja mahdollisuus eräpäivän siirtoon
Laskusi arkistoituvat palveluun selkeässä aikajärjestyksessä. Yksittäisten laskujen tarkastelu ja maksujen suunnittelu on helppoa, kun nähtävillä on laskujen maksutila ja tulossa olevat eräpäivät. Erääntymättömälle laskulle voit tehdä eräpäivän siirron kätevästi suoraan palvelussa.
Pimeässä sormet tabletilla ja kännykkä toisessa kädessä
Tietoa sähkökatkoista ja viestipalvelu käyttöön
Saat tietoa tapahtuneista sähkö- ja huoltokatkoista. Voit tehdä vikailmoituksen kätevästi sähköisesti. Kun tilaat maksuttoman viestipalvelun, saat tekstiviestin ja sähköpostin sähkö- ja huoltokatkoista sekä arvion korjausajsta. Lähetämme uuden viestin, kun sähkökatko on päättynyt.
Tietokoneen ruutu ja näppäimistö
Pidämme sinut ajan tasalla liittymäsi rakentamisesta
Haluamme tehdä sähköliittymän hankinnasta sinulle helppoa ja huoletonta. Tilattuasi sähköliittymän näet palvelussa, missä vaiheessa rakentaminen on, mitä tapahtuu seuraavaksi ja milloin on valmista. Jos tarvitset lisätietoja, palvelussa näet Elenian ja sähköliittymää rakentavan urakoitsijan yhteyshenkilösi.

Näin otat käyttöösi Elenia Aina -palvelun

  1. Siirry osoitteeseen asiakas.elenia.fi/rekisteroidy ja rekisteröidy yksityiskäyttäjäksi
  2. Kirjaudu palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla
  3. Tee vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
  4. Tarkista tietosi ja siirry Elenia Ainaan
  5. Kaikki on valmista ja pääset seuraamaan sähkönkulutustasi

Elenia Aina -palvelussa on käytössä vahva tunnistautuminen. Tarkista, oletko jo rekisteröitynyt uudelleen palvelun käyttäjäksi. Tutustu alla olevaan rekisteröitymisohjeeseen.

Maksuton viestipalvelu sähkö- ja huoltokatkoista

Elenia Aina -palvelussa voit tilata maksuttoman viestipalvelun. Saat tekstiviestillä sekä halutessasi sähköpostitse ilmoituksen sähkökatkosta ja arvion korjausajasta.  Kun sähköt ovat taas päällä, saat uuden viestin. Palvelu on käytössä vuorokauden kuluessa tilauksesta.  Palvelu lähettää viestin myös suunnitelluista huoltokatkoista käyttöpaikallasi. 

Ota käyttöösi Elenia Aina -palvelu!

Hoida sähköasioitasi silloin kun sinulle parhaiten sopii. Helposti ja maksutta.

Usein kysytyt kysymykset

Miksi palvelussa ei näy vahvan tunnistautumisen jälkeen asiakkuuksiani?

Tämä voi liittyä siihen, että asiakastietosi Elenian asiakastietojärjestelmässä ovat puutteelliset. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 020 690 025. Jos haluat tarkastella palvelussa jonkun toisen henkilön tietoja, pyydämme toimittamaan häneltä vapaamuotoisen valtuutuksen asiakaspalveluumme.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Elenia Aina -palvelussa Laskut-välilehdellä. Valitse haluamasi lasku ja paina valikon kautta siirrä eräpäivää. Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.

Miksi lasku ei aukea?

Kohdassa Laskutus paina Avaa lasku. Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko tietokoneellesi asennettu Adobe Reader -ohjelma. Voit ladata ohjelman maksutta osoitteesta: Lataa Adobe Reader tästä

Miksi palvelu ei näytä tämän päivän kulutustietojani?

Sähkönkulutustiedot päivittyvät keskimäärin 1–3 päivän viiveellä.

Miten näen kulutukseni euroina?

Syötä sähkönmyyntisopimuksesi hinnat kohtaan Käyttöpaikan asetukset  ja Energian hinta. Löydät ne sähkönmyyjäsi laskulta. Verkkopalveluhinnat päivittyvät automaattisesti. Valitse Kulutustiedot kohdassa Näytä kulutustiedot euroina.

Olen unohtanut salasanani.

Tilaa uusi salasana kirjautumisruudun kohdasta Palauta salasana.

Miten näen tuntikohtaiset kulutustietoni?

Kulutustiedot-kohdassa voit nähdä kulutuksesi tunneittain, kun valitset tarkastelukohteksi päivän.

Mistä voin vaihtaa salasanani?

Valitse Käyttäjäprofiilin asetukset ja kohta Vaihda salasana.

Mitä tarkoittaa käyrä Lämpötila?

Voit seurata ulkolämpötilan vaikutusta kulutukseesi. Lämpötilatiedot haetaan käyttöpaikkaasi lähinnä olevalta lämpötilan mittausasemalta. Valitse Kulutustiedot ja paina aktiiviseksi teksti Lämpötila.

Mitä tarkoittaa vertailukulutus?

Voit nähdä muiden vastaavan tyyppisten käyttäjien energiankulutusta, kun syötät käyttöpaikkasi perustiedot Käyttöpaikan asetukset / Käyttöpaikan perustiedot. Voit seurata vertailutietoja Kulutustiedot-valikon alta kuukausi- ja viikkonäkymässä. Vertailutiedot ovat suuntaa antavia ja niihin vaikuttavat vertailupaikkakunta ja lämmitysmuoto.

Voinko tallentaa kulutustiedot koneelleni?

Voit tallentaa tiedot valitsemalla kulutustiedot-graafin alla kohdan Tallenna tiedostona.

Mittarille ei saada yhteyttä, mistä tämä voi johtua?

Yhteys mittarille voi puuttua, jos sähköt on katkaistu pääkytkimestä tai tietoliikenneyhteydessä on häiriö. Yhteys voi puuttua myös sähkökatkosta johtuen, jolloin vikapalvelumme 0800 100 100 auttaa. Voit tehdä kyselyn mittarille nähdäksesi tämän hetkisen tilanteen. Kyselyn voit tehdä 20 kertaa kuukauden aikana.