Sähkön­kulutuksen seuranta

Hymyilevä nuori mies seisoo ja nojaa toimistossa pöytään

Elenia Aina -palveluksessasi

Tuotantoprosessit, toimistokoneet sekä kiinteistöjen valaistus- ja LVI-järjestelmät muodostavat merkittävän osan yrityksien energiakulutuksesta. Elenia Aina -palvelussa hoidat yrityksen sähköasioita vaivatta ja seuraat vaikka useamman toimipaikan sähkönkulutusta silloin, kun sinulle sopii.

Elenia Aina -palvelussa näet yrityksesi sähköliittymien sähkönkulutuksen 1–3 päivän viiveellä ja huomaat mahdolliset piikit ja notkahdukset. Sähkönkulutuksen aktiivinen seuranta auttaa havaitsemaan ajoissa niin hukkakulutusta kuin laitevikoja. Yrityksen energiankäytön seurannalla ja tehostamisella voidaan leikata liiketoiminnan kustannuksia ja vähentää kasvihuonepäästöjä.

Nainen osoittaa ruudulla graafeja

Seuraa yrityksesi sähkönkulutusta ja ota käyttöön kulutusvahti

Voit seurata yrityksesi sähkönkulutusta tunnin, päivän, viikon, kuukauden tai vaikka vuoden ajalta kilowattitunteina tai euroina. Kaikki yrityksesi Elenian verkossa olevat käyttöpaikat näkyvät palvelussa ja niiden seuranta ja vertailu on helppoa. Kulutusvahdissa voit asetattaa rajan kulutukselle tai muutoksille ja saat hälytyksen näihin perustuen. Voit tilata kuukausittaisen kulutusraportin sähköpostiisi.
Parrakas mies istuu sohvalla ja puhuu puhelimessa

Laskut tallessa ja mahdollisuus eräpäivän siirtoon

Yrityksesi laskut arkistoituvat palveluun selkeässä aikajärjestyksessä. Yksittäisten laskujen tarkastelu ja maksujen suunnittelu on helppoa, kun nähtävillä on laskujen maksutila ja tulossa olevat eräpäivät. Erääntymättömälle laskulle voi tehdä eräpäivän siirron kätevästi suoraan palvelussa.
Pimeässä sormet tabletilla ja kännykkä toisessa kädessä

Tärkeää tietoa sähkökatkoista ja tulevista huoltokatkoista

Yrityksen toiminnalle on tärkeää saada tietoa sähkö- ja huoltokatkoista. Maksuttomalla palvelulla yrityksesi saa tiedon sähkö- ja huoltokatkoista tekstiviestillä ja sähköpostilla. Annamme arvion korjausajasta ja lähetämme uuden viestin, kun sähkökatko on päättynyt. Vikailmoituksen teko käy kätevästi ilman jonotusta.
Mies ja nainen katsovat piirustuksia, miehellä kädessä kynä

Pidämme yrityksesi ajan tasalla sähköliittymän rakentamisesta

Haluamme tehdä sähköliittymän hankinnasta yrityksellesi helppoa ja huoletonta. Sähköliittymän tilauksen jälkeen palvelu näyttää, missä vaiheessa rakentaminen on, mitä tapahtuu seuraavaksi ja milloin on valmista. Jos on tarvetta lisätiedoille ja yhteydenotolle, palvelu kertoo yhteyshenkilösi Elenialla ja liittymää rakentavalla urakoitsijalla.

Näin otat käyttöösi Elenia Aina -palvelun

  1. Siirry osoitteeseen asiakas.elenia.fi/rekisteroidy ja rekisteröidy yrityskäyttäjäksi.
  2. Kirjaudu palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
  3. Katso Elenian laskulta yrityksesi y-tunnus, asiakasnumero ja käyttöpaikan numero ja syötä ne palveluun. Jos yrityksesi on vasta tilannut uuden sähköliittymän, pääset kirjautumaan palveluun syöttämällä liittymissopimukselta löytyvät asiakastunnuksen ja liittymistunnuksen.
  4. Kaikki on valmista. Nyt pääset seuraamaan yrityksesi sähkönkulutusta.

Maksuton viestipalvelu sähkö- ja huoltokatkoista

Elenia Aina -palvelussa voit tilata maksuttoman viestipalvelun. Palvelu lähettää tekstiviestillä ja/tai sähköpostitse ilmoituksen sähkökatkosta ja arvion korjausajasta.  Kun sähköt ovat taas päällä saat uuden viestin. Palvelu on käytössä vuorokauden kuluessa tilauksesta.  Palvelu lähettää viestin myös suunnitelluista huoltokatkoista.

Ota Elenia Aina -palvelu yrityksesi käyttöön

Hoidat yrityksesi sähköasioita vaivatta silloin, kun sinulle sopii.

Miten lisään uuden käyttöpaikan tiedot?

Valitse oikean yläreunan Käyttäjäprofiilin asetukset /Lisää yritys.
Syötä y-tunnuksesi, asiakasnumerosi ja siihen kuuluva käyttöpaikan numero. Jos asiakasnumerollasi on useampi käyttöpaikka, riittää kun syötät yhden käyttöpaikan numeron. Palvelu hakee y-tunnukseen perustuen Elenia Ainaan kaikki y-tunnuksella löytyvät asiakasnumerot.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää?

Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Elenia Aina -palvelussa Laskut-välilehdellä. Valitse haluamasi lasku ja paina valikon kautta siirrä eräpäivää. Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.

Miksi lasku ei aukea?

Kohdassa Laskutus paina Avaa lasku. Jos pdf-tiedosto ei avaudu, tarkista, onko tietokoneellesi asennettu Adobe Reader -ohjelma. Voit ladata ohjelman maksutta osoitteesta: Lataa Adobe Reader tästä

Miksi palvelu ei näytä tämän päivän kulutustietojani?

Sähkönkulutustiedot päivittyvät keskimäärin 1–3 päivän viiveellä.

Miten näen kulutukseni euroina?

Syötä sähkönmyyntisopimuksesi hinnat kohtaan Käyttöpaikan asetukset  ja Energian hinta. Löydät ne sähkönmyyjäsi laskulta. Verkkopalveluhinnat päivittyvät automaattisesti. Valitse Kulutustiedot kohdassa Näytä kulutustiedot euroina.

Olen unohtanut salasanani.

Tilaa uusi salasana kirjautumisruudun kohdasta Palauta salasana.

Miten näen tuntikohtaiset kulutustietoni?

Kulutustiedot-kohdassa voit nähdä kulutuksesi tunneittain, kun valitset tarkastelukohteksi päivän.

Mistä voin vaihtaa salasanani?

Valitse Käyttäjäprofiilin asetukset ja kohta Vaihda salasana.

Mitä tarkoittaa käyrä Lämpötila?

Voit seurata ulkolämpötilan vaikutusta kulutukseesi. Lämpötilatiedot haetaan käyttöpaikkaasi lähinnä olevalta lämpötilan mittausasemalta. Valitse Kulutustiedot ja paina aktiiviseksi teksti Lämpötila.

Mitä tarkoittaa vertailukulutus?

Voit nähdä muiden vastaavan tyyppisten käyttäjien energiankulutusta, kun syötät käyttöpaikkasi perustiedot Käyttöpaikan asetukset / Käyttöpaikan perustiedot. Voit seurata vertailutietoja Kulutustiedot-valikon alta kuukausi- ja viikkonäkymässä. Vertailutiedot ovat suuntaa antavia ja niihin vaikuttavat vertailupaikkakunta ja lämmitysmuoto.

Voinko tallentaa kulutustiedot koneelleni?

Voit tallentaa tiedot valitsemalla kulutustiedot-graafin alla kohdan Tallenna tiedostona.

Mittarille ei saada yhteyttä, mistä tämä voi johtua?

Yhteys mittarille voi puuttua, jos sähköt on katkaistu pääkytkimestä tai tietoliikenneyhteydessä on häiriö. Yhteys voi puuttua myös sähkökatkosta johtuen, jolloin vikapalvelumme 0800 100 100 auttaa. Voit tehdä kyselyn mittarille nähdäksesi tämän hetkisen tilanteen. Kyselyn voit tehdä 20 kertaa kuukauden aikana.

 

 

Yritysasiakkaana käytössäni on laajennettu tekstiviestipalvelu sähkökatkoissa. Voinko päivittää tietojani Elenia Aina -palvelussa?

Elenia Aina -palvelussa ei voi ylläpitää laajennettua tekstiviestipalvelua. Ota yhteyttä puh. 020 690 025.