Usein kysyttyä mittarinvaihdosta

Mitä tapahtuu, jos asiakas ei koronan tai muun syyn vuoksi halua uutta sähkömittaria?

Asiakas voi halutessaan ottaa yhteyttä Voimatelin asiakasneuvontaan. Voimatel vastaa kaikkiin kysymyksiin, ja asennus toteutetaan turvallisesti ja helposti.

Mitä asiakkaan pitää tehdä?

Asiakkaan kannattaa huolella perehtyä Elenian ja Voimatelin tiedotteisiin ja toimia niissä olevien ohjeiden mukaan. Näin varmistamme yhdessä, että sähkömittarin vaihto sujuu hyvin.  

Miten asiakkaat saavat mittarinvaihdosta tietoa?

Asiakas saa ensimmäisessä kirjeessä yleistä tietoa tulevasta sähkömittarinvaihdosta. Toisessa kirjeessä Voimatel opastaa, miten sähkömittarin asennusaika vahvistetaan tai vaihdetaan.  Myös isännöitsijät saavat uudistuksesta tietoa postitse.

Voimatel tiedottaa sähkömittarien vaihdosta myös kerrostalojen ilmoitustauluilla. Voimatelin asentajilta voi kysyä lisätietoja myös asennusten yhteydessä.

Kauanko kestää yhden mittarin vaihto?

Asennustyö asiakkaan luona kestää noin 15 minuuttia. 

Miten mittareiden vaihto etenee alueellisesti?

Elenia on aloittanut uusien, älykkäiden sähkömittareiden asennukset syyskuussa 2021 Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla. Pohjois-Pohjanmaalla asennukset ovat alkaneet keväällä 2022, Keski-Suomessa ne alkavat syksyllä 2022 sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä alkuvuodesta 2023.

Kauanko mittareiden vaihtoprojekti kestää?

Yli 400 000 älykkään sähkömittarin vaihto jatkuu vuoden 2025 alkupuolelle.

Nostaako sähkömittareiden vaihto Elenian asiakkaiden verkkopalveluhintoja?

Mittarinvaihto on asiakkaillemme maksuton. Sähkönkulutuksen mittausuudistus on osa Elenian palveluiden jatkuvaa kehittämistä ja uudistamista.

Pääsevätkö he, joille ei mittareita vaihdeta tässä projektissa, verkkopalveluiden uudistusten piiriin?

Kyllä, vuosina 2017-2018 vaihdetut mittarit pystyvät tarjoamaan laajemman palvelukirjon kuin tätä vanhemmat mittarit. Tilanteissa, joissa asiakkaan mittari rajoittaisi asiakkaan mahdollisuutta saada jokin uusi palvelu käyttöön, Elenia vaihtaa asiakkaalle uuden mittarin palvelun mahdollistamiseksi. 

Miksi kaikkien mittareita ei vaihdeta tässä projektissa?

Kaikkien mittareiden vaihto ei olisi asiakkaitten ja yhteiskunnan tehokkuusodotusten mukaista. Elenia käyttää materiaaleja kestävästi ja toimii taloudellisesti tehokkaasti: esimerkiksi käytöstä pois jäävät mittarit kierrätetään tehokkaasti. Työn hoitaa Fincumet.

Olemme edenneet ja etenemme huolellisesti ratkaisuja testaten taataksemme digitalisoituneen arjen sujuvuuden. Ensin asennamme asiakkaillemme uudet sähkömittarit ja asennusten edetessä ratkomme kumppaneittemme kanssa seuraavia askeleita palvelukehityksessä.

Millaisia ovat nämä yli 40 000 mittaria, joita ei nyt vaihdeta?

Mittarit on asennettu vuosina 2017-2018 ja mittalaitteiden toiminnallisuudet mahdollistavat palvelutuotannon vielä vuosia eteenpäin. Näiden mittareiden vaihtamisesta tehdään erillinen suunnitelma nyt alkaneen projektin jälkeen.

Milloin nykyiset mittarit on asennettu?

Pääosa nykyisin käytössä olevista mittareista on asennettu ensin testihankkeessa vuosina 2002-2004 sekä varsinaisessa päähankkeessa vuosina 2004-2008. 

Uusia sähkömittareita tulee koko ajan käyttöön lisää asunto- ja liikerakentamisen edetessä.

Onko kaikkien Elenian asiakkaitten sähkömittarit käyttöikänsä päässä?

Lähes 400 000 asiakasta saa uuden sukupolven älykkäät sähkömittarit vuoden 2025 alkuun mennessä. Noin 40 000 asiakkaan mittarit tulevat vaihtoon myöhemmin vuoden 2025 jälkeen. Tästä ei ole tässä vaiheessa vielä tarkkaa suunnitelmaa.

Mitä tapahtuu vaihdetuille mittareille?

Vanhat mittarit poistetaan käytöstä ja Elenian kierrätyskumppanin Fincumet kierrättää ne asianmukaisesti.

Kuinka mittarinvaihto käytännössä tapahtuu?

Asiakkaille tiedotetaan kirjeitse ennakkoon mittarinvaihdosta. Ensimmäinen kirje on yleisempi tiedote, ja toisessa ilmoitetaan tai pyydetään vahvistamaan asennusaika, jolloin asentaja tulee tekemään mittarinvaihdon.

Voimatelin ammattiasentajat tekevät ennakkoon suunnitellun aikataulun mukaan mittarinvaihdon sovittuna aikana asiakkaan luona sekä kohteissa, joihin on vapaa pääsy, esimerkiksi kerrostalon sähköpääkeskuksessa,  

Onko Voimatelin asentajat koulutettu toimimaan koronan vaatimusten mukaan?

Kyllä, Voimatel kouluttaa kaikki asentajat hoitamaan mittarinvaihdot ehdottoman koronaturvallisesti.

Miksi Elenia on valinnut kumppaneikseen Voimatelin ja Aidonin?

  • Sekä Voimatel että Aidon ovat Elenian tapaan kotimaisia vahvoja toimijoita.
  • Elenia kehitti innovaatiohankinnassa vuosina 2019–2020 kumppaninsa, kotimaisen Aidon Oy:n kanssa, sähkönkulutuksen mittausjärjestelmän uutta teknologiaa ja mittarit.
  • Aidonin kumppanina mukana on teleoperaattori Elisa, joka vastaa mittauslaitteistojen ja -järjestelmän välisistä IoT-tietoliikenneyhteyksistä.
  • Elenian asennuskumppanina mittariasennuksissa toimii kotimainen Voimatel Oy.

Onko tämä uudistukselle sopiva ajankohta koronan vuoksi?

  • Olemme huolella valmistelleet tätä uudistusta ja huolella viemme sen myös läpi.
  • Valmistelua on tehty muutama vuosi. Korona on otettu huomioon työssämme koko ajan ja sen huomioiminen on tärkeintä myös asennusten yhteydessä.
  • Toteutimme pari vuotta sitten testihankkeen, jossa noin 80 asiakastamme sai uudet älykkäät sähkömittarit, joilla heidän sähkölaitteitaan voitiin ohjata joustavasti eri ajankohtina.
  • Palaute testiin osallistuneilta asiakkailta oli myönteistä eikä kulutuksen jousto vaikuttanut heidän arkeensa ja asumismukavuuteensa.

Mitä tarkoittaa sähkönkulutuksen jousto?

  • Sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainoon tarvitaan tulevaisuudessa uusia ratkaisuja. Tähän vaikuttaa erityisesti kaksi asiaa:
  • Sähköä tuotetaan koko ajan enemmän säästä riippuvaisilla uusiutuvilla energiamuodoilla, tuuli- ja aurinkovoimalla, jolloin tuotannon määrä vaihtelee sääolosuhteiden mukaan.
  • Lisäksi sähkönkulutuksessa on huippuja, joiden aikana sähköä kulutetaan tavallista enemmän. Kulutushuippuihin tuotettava sähkö aiheuttaa eniten päästöjä ja on kalleinta.
  • Yksi ratkaisu kulutuksen ja tuotannon tasapainottamiseen on sähkönkulutuksen jousto.
  • Kulutusjoustossa ei säädetä sitä, paljonko sähköä tuotetaan, vaan sitä, paljonko sitä kulutetaan.
  • Tavoitteena on jakaa sähkönkulutusta tasaisemmin vuorokauden ajalle älykkään sähköverkon teknologiaa hyödyntäen.

Mitä ovat asiakkaan uudet mahdollisuudet sähkömarkkinoilla?

  • Sähkömarkkinoiden ja sähköjärjestelmän kehitys tekee yhä useammalle asiakkaalle mahdolliseksi osallistua sähkönkulutuksen joustoon. Kulutusjoustolla voi tulevaisuudessa vaikuttaa merkittävästi sähkön hintaan.
  • Sähkön hinnan ollessa alhainen on edullista ladata esimerkiksi sähköautoa tai käyttää varaavaa lämmitystä. Vastaavasti kalliimman hinnan aikana kulutus kannattaa minimoida. Nämä toiminnat vaativat automaatiota, ja sitä mahdollistetaan nyt uusilla järjestelmillä.
  • Palvelut asiakkaiden energiakäytön tehokkuuden parantamiseksi kehittyvät koko ajan ja sähköjärjestelmän kehitys tukee tätä näiden palveluiden kehitystä mm. tarjoamalla reaaliaikaisempaa tietoa sähkönkulutuksesta ja mahdollistamalla sähkökuormien ohjaamista.

Mitä hyötyä sähkömittarin vaihdosta on asiakkaalle?

  • Asiakkaan rooli sähkömarkkinoilla vahvistuu ja halutessaan asiakas voi tulevaisuudessa hyödyntää nykyistä helpommin ja tehokkaammin sähkön hintamuutoksia.
  • Asiakkaille sähkönkulutuksen mittauksen kehitys näkyy lähivuosina muun muassa nykyistä reaaliaikaisempana tietona omasta sähkönkulutuksesta ja uusina mahdollisuuksina sähkömarkkinoilla.
  • Älykäs sähköverkko mahdollistaa tehokkaan uusiutuvan energian käytön kasvun.
  • Uuden sukupolven mittausjärjestelmä edistää uusiutuvan energian ja kulutusjouston tasapainoa energiajärjestelmässä.

Miksi Elenia vaihtaa asiakkaidensa sähkömittarit?

  • Vaihdettavat mittarit ovat pääosin yli 15 vuotta vanhoja ja suunnitellun käyttöikänsä päässä.
  • Kokonaan uusi sähkönkulutuksen mittausjärjestelmä tuo Elenian ja sen asiakkaat aiempaa vahvemmin mukaan ilmastotekoihin, jotka vaativat teknologiainnovaatioiden hyödyntämistä.
  • Olemme edenneet ja etenemme huolellisesti ratkaisuja testaten taataksemme digitalisoituneen arjen sujuvuuden. Nyt vaihdamme lähes 400 000 asiakkaallemme uudet, älykkäät sähkömittarit.
  • Ensin asennamme asiakkaillemme uudet sähkömittarit ja asennusten edetessä ratkomme kumppaneittemme kanssa seuraavia askeleita palvelukehityksessä.

Jos sinulla on kysyttävää mittarinvaihdosta

Jos sinulla on kysyttävää mittarisi asennuksesta, voit soittaa Voimatelin maksuttomaan neuvontaan 0800 391 100 (ma-pe klo 08-20 ja la klo 09-16) tai ottaa yhteyttä sähköpostitse mittarinvaihto@elenia.fi.