Usein kysytyt kysymykset

Alle olemme koonneet vastauksia eri aihealueista asiakkaidemme useimmin kysymiin kysymyksiin,
Näitä meiltä kysytään eniten
Elenia ja sähkönmyyjäsi lähettävät sinulle omat erilliset laskut:
Paikallisena sähköverkkoyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa verkkopalvelumaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassaolevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Elenian kanssa sekä sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.
Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu
Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla
Elenia Aina -palvelussa Sähköisellä lomakkeella Puhelimitse asiakaspalvelussammeJos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.
Voit seurata kaikkien sähkönkäyttöpaikkojesi sähkönkulutusta Elenia Aina -palvelussa. Näet kulutuksesi päivän, viikon, kuukauden, vuoden tai jopa tunnin ajalta kilowattitunteina tai euroina. Palvelussa näet myös laskusi ja niiden maksutilanteen.
Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksen.
Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkönmyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi
Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.
Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.
Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.
Asiakaspalvelu
Palvelunumerot lanka- ja matkapuhelimesta: paikallisverkkomaksu / matkapuhelumaksu.
Vaihde tai alanumero lankapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.
Vaihde tai alanumero matkapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.
Nauhoitamme kaikki asiakaspalvelupuhelut palvelun laadun kehittämiseksi.
Oletko muuttamassa?
Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää ottamalla yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Sähköverkkoyhtiönä Elenia ei voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, ja teemme sen pohjalta verkkosopimuksen.
Ota mahdollisemman pian yhteyttä valitsemaasi sähkönmyjään ja tee sähkönmyyntisopimus uuteen kotiisi. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksesi. Sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, me teemme sen pohjalta verkkosopimuksen ja lähetämme vahvistuksen sinulle. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä meihin.
Tarkista, että olet ilmoittanut poismuuttosi sähkönmyyntiyhtiölle. Näet kaikki verkkopalvelun laskusi myös Elenia Aina -palvelusta.
Voit vertailla sähkönmyyjien hintoja ja tehdä samalla sähköisesti muuttoilmoituksen Energiaviraston sivustolla: http://www.sahkonhinta.fi/
Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksen.
Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkönmyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi
Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.
Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.
Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.
Sähkön liittymissopimus ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle. Siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ilmoita sähköliittymän siirrosta muuttoilmoituksen yhteydessä.
Tietoa laskutuksesta
Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme verkkopalvelusta riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä.
Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutustapaa Elenia Aina –palvelussa kohdassa Ota yhteyttä/Laskutustietojen muutos tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@elenia.fi.
Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen. Jos maksu tulee myöhässä Elenialle, on laskusta saattanut jo lähteä maksumuistutus.
Jos laskusi eräpäivä ei ole vielä mennyt, voit sopia maksuajasta alkuperäiselle erääntymättömälle laskulle Elenia Aina -palvelun kohdassa Ota yhteyttä – Laskun eräpäivän muutos tai täyttämällä eräpäivän siirtolomakkeen.
Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Jos sinulla on suoramaksu, ilmoita muutoksesta tilipankkiisi. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 020 690 025.
Jos laskusi eräpäivä on jo mennyt, Ropo Capital postittaa huomautuslaskun puolestamme. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Ropo Capitalilta ole vielä tullut huomautuslaskua, laskun voi suorittaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, veloitamme seuraavalla laskulla korkolain mukaisen viivästyskoron. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Ropo Capitalin kanssa. Asiakaspalvelun puh. 09 856 080 40.
Maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla.
Soita perintäkumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun puh. 09 856 080 40. Saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen ja sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty.
Yhteistyökumppanimme saatavien hallinnassa ja perinnässä on Ropo Capital, joka postittaa huomautuslaskun puolestamme ja hoitaa huomautuksiin liittyvän asiakaspalvelun. Maksa lasku heiltä saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää laskusta, soita huomautuslaskulla olevaan numeroon. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos emme saa suoritusta laskullesi, sähköntoimitus voidaan keskeyttää verkkopalveluehtojen mukaisesti.
E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, ja sinun tarvitsee vain hyväksyä se. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen maksun, jolloin lasku menee maksuun automaattisesti. Esimerkiksi sähkölasku maksetaan automaattisesti, jos summa on alle 50 euroa.
E-laskun hyödyt sinulle:
E-lasku on turvallinen, ei näppäilyvirheitä, e-lasku ei katoa postissa tai jää muiden postien alle E-lasku on maksuton E-laskun tiedot ovat verkkopankissa samassa muodossa kuin paperilla. Laskut löytyvät myös Elenia Aina -palvelustamme. Laskujen vastaanotto ja maksaminen on helppoa ajasta ja paikasta riippumatta, myös matkoilla ollessasi. Voit muuttaa laskun eräpäivää Kun otat käyttöön automaattisen maksun, lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämä sopii hyvin toistuviin laskuihin, kuten sähkölaskuihin.Tee sopimus e-laskusta verkkopankissasi tai ota yhteyttä omaan pankkiisi.
Tarkista verkkopankistasi, että sinulla on e-laskusopimus Elenian kanssa. Jos e-laskuvaltuutuksesi on päättynyt, voit tehdä verkkopankissasi uuden valtuutuksen. Jos e-laskuvaltuutuksesi on kunnossa, on sähkölasku voinut valmistua ennen kun e-laskutietosi on päivittynyt asiakastietojärjestelmäämme. Tarkista, että valtuutuksessa on käytetty oikeaa asiakasnumeroa ja laskusi viitenumeroa.
Verkkopalvelumaksut
Sähkökatkot
Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3% vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta ilman erillistä hakemusta sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa.
Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkoyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen.
Vakiokorvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtämittaisen keston perusteella seuraavasti:
• 12–24 tuntia: 10% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
• 24–72 tuntia: 25% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
• 72–120 tuntia: 50% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
• 120–192 tuntia: 100% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
• 192–288 tuntia: 150% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
• yli 288 tuntia: 200% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
Vakiokorvaukset maksetaan sähkölaskulle viimeistään 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Alkaen 1.1.2018 vakiokorvauksen enimmäismäärä on 2.000 euroa. Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa. Enimmäismäärää laskettaessa, jos keskeytys ulottuu kahdelle kalenterivuodelle, jyvitetään maksettava vakiokorvaus kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuvan keskeytysajan mukaisesti.
Verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja.
Vakiokorvaukset hyvitetään sähkölaskullasi 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta laskutusrytmistäsi riippuen.
Summa hyvitetään laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvitettävä summa ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla. Jos jäljelle jäävä summa on 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron täyttämällä lomakkeen.
Ei tarvitse, saat hyvityksen automaattisesti 6 kk sisällä laskutusrytmistäsi riippuen.
Tilaa maksuton sähkökatkopalvelu Elenia Aina -palvelun kautta. Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, tarvitset rekisteröitymistä varten asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen – löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta. Sähkökatkon sattuessa saat tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, lähetämme uuden viestin. Palvelu on sinulle maksuton. Viestiä emme lähetä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta.
Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suuri osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla.
Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa kiinteistön sähköverkon kuormituksen kasvu tai sähköyhtiön verkon vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä loistelamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin.
Jos sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen eli nollavika. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.
Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi jopa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Laitteet voivat häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi.
Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.
Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella kunnan puhelinvaihteesta. Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä katuvalaistusta ylläpitää Elenia. Tältä osin vikailmoituksen voi antaa puhelimitse numeroon 0800 100 100.
Jos käyttöpaikastasi puuttuvat sähköt:
• tarkista ensin, onko naapurillasi sähköt. Tarkista sulakkeet vaihtamalla ne. Jos ne ovat ehjät, soita vikapalvelunumeroomme 0800 100 100, joka palvelee 24/7.
• jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi.
• nollavika: Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.
Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumero voi ruuhkautua. Karttapalvelustamme löydät tietoa kotikuntasi sähkökatkoista. Voit myös tilata maksuttoman tekstiviestipalvelun Elenia Aina -palvelussa. Näin saat tietoa sähkökatkoista kännykkääsi.
Sähköliittymät
Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot.
Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa.
Sähköasennukset on tarkastettava ennen laitteiston käyttöönottoa sähköturvallisuuteen liittyvien määräysten mukaisesti. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus.
Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot on esitetty liittymishinnastossa.
Tarvitset liittymissopimuksen, verkkopalvelusopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen.
Elenia Säävarma
Maakaapeloitu sähköverkko on säävarma. Sitä eivät tuulet, tuiskut eivätkä ukkoset vaurioita. Elenian sähköverkosta eli runko- ja jakeluverkosta on maakaapeloituna yli puolet. Elenian maakaapeloidun verkon osuus nousee 75 prosenttiin vuonna 2028.
Uudistamme sähköverkkoa säävarmaksi nyt, kun ikääntyvä sähköverkko on uudistettava joka tapauksessa. Tulevaisuuden verkkoa ei rakenneta mennein ratkaisuin. Kannamme vastuumme tulevista sukupolvista ja yhteiskunnan arjen sujumisesta.
Maakaapeli kestää säitä ja on ympäristöystävällinen. Nyt menossa olevan säävarmaksi uudistamisen jälkeen seuraava taloudellisesti järkevä mahdollisuus tulisi vasta vuosikymmenien ja muutaman sukupolven kuluttua. Jokapäiväinen elämä ei kestä sähkökatkoja nyt eikä tulevaisuudessa.
Maakaapelit kestävät käytössä oikein asennettuna useita vuosikymmeniä. On olemassa kaapeleita, jotka ovat olleet käytössä lähes sata vuotta. Nykyisellään kaapeleiden teknistaloudellinen elinikä on määritelty 40–50 vuoteen. Kaapeliverkossa vikojen määrä on huomattavasti pienempi kuin ilmajohtoverkossa, eivätkä säät vaikuta kaapeliin. Useimmat yksittäiset syyt kaapelivikoihin liittyvät maan kaivamiseen.
Päivitämme tietoa kuukausittain.
Yhteiskunnan, yritysten ja kotien arki ei suju ilman sähköä, ja elämämme sietää yhä vähemmän sähkökatkoja. Tavoitteemme on parantaa sähkön laatua eli laajentaa häiriötöntä ja varmaa sähkönsaantia. Sähkökatkot tulevat kalliiksi kaikille, ja yhteiskunnan perustan pitää toimia.
Toteutimme vuosina 2006–2009 säävarman sähköverkon ratkaisujen kehittämiseksi hankkeen yliopistojen, laitevalmistajien ja urakoitsijoiden kanssa tavoitteena kustannustehokkaat rakentamisen ratkaisut huomioiden verkon koko käyttöikä. Siitä lähtien olemme rakentaneet kaiken uudistettavan ja uuden verkon säävarmana maakaapelina, koska koko verkon elinkaarella säävarma verkko on ratkaisuna paras.
Nykyinen sähkömarkkinalaki tuli voimaan 1.9.2013. Siinä asiakkaat on jaettu kahteen ryhmään, joiden toimitusvarmuusvaatimukset ovat erilaiset. Asemakaava-alueella olevan asiakkaan sähkökatko saa tulevaisuudessa kestää enintään kuusi tuntia. Asemakaava-alueen ulkopuolella sähkökatkon kesto voi olla enintään 36 tuntia. Saaristokohteet käsitellään lakimuutoksessa erikseen.
Säävarma sähkönjakelu on ympäristöystävällinen ratkaisu. Arvioimme maakaapelointihankkeiden ympäristövaikutukset ilmaan, veteen ja maaperään huomioiden esimerkiksi pohjavesi-, muinaismuisto- ja luonnonsuojelualueet. Sovitamme sähköverkostomme maisemaan ja sitoudumme suojelemaan ympäristöä. Maakaapelointi suojelee luonnon monimuotoisuutta ja vähentää vaikutuksia kasvi- ja eläinkuntaan.
Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa maakaapeloimalla verkkoa säävarmaksi yli 3000 kilometriä vuodessa. Vanhat ilmajohdot puretaan ja samalla maisema ennallistuu. Puretun materiaalin kierrätys on Elenialla arkipäivää ja kaikki sähköverkosta purettava materiaali kierrätetään. Olemme keskittäneet pylväiden käsittelyä ja optimoimme verkosta purettavan materiaalin käsittelyä hyödyntämällä entistä paremmin uudelleenkäyttöä. Sähkökaapeleiden ja muiden sähköverkkokomponenttien metallin kierrätys vähentää kaatopaikkajätteen määrää sekä säästää luonnonvaroja. Tärkeitä luonnonvaroja suojelemme poistamalla pylväsmuuntamoita pohjavesialueilta. Pylväsmuuntamot korvataan ympäristöystävällisillä puistomuuntamoilla, joissa on kaukalot mahdollisten öljyvuotojen varalle.
Säävarma sähköverkko on turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin vanha ilmajohtoverkko. Maakaapeliverkon puistomuuntajat eivät aiheuta rikkoutuessaan öljyvahinkoa eivätkä myrskyissä kaatuvat puut enää saa aikaan sähköiskun vaaraa.
Lainsäädännön selkeiden vaatimusten mukaan sähköverkko on suunniteltava, rakennettava ja ylläpidettävä käyttäjien tarpeisiin siten, että se kestää rajutkin sääilmiöt. Myrskyjen tai lumikuormien aiheuttama sähkökatko ei saa asemakaava-alueella ylittää kuutta tuntia ja muualla 36 tuntia vuoden 2028 jälkeen. Täytämme nämä vaatimukset aikataulussa. Sähköverkkoyhtiöt esittävät verkon kehittämissuunnitelmansa säännöllisesti Energiavirastolle.
Verkon uudistussuunnitelmia tekevät koulutetut asiantuntijat noudattaen periaatteita, joilla varmistetaan kokonaisuuden ja tulevaisuuden tarpeiden kannalta kestävä lopputulos riippumatta siitä onko verkko metsäisissä maastoissa vai peltojen läheisyydessä. Työ etenee johdonmukaisesti rakentaaksemme täysin uudenlaista sähköverkkoa – ei vain käytöstä poisjäävän kopiota tai korviketta.
Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi vastuullisesti. Taajamista alkanut toimitusvarmuutta parantava kaapelointityö on edennyt ja tulevina vuosina kaapelointityö painottuu haja-asutusalueille.
Säävarman maakaapeliverkon rakentaminen alkaa pääsääntöisesti sähköasemilta, jotka sijaitsevat yleensä taajamissa tai niiden lähellä. Työ etenee systemaattisesti runkojohtojen kaapeloinnilla. Runkojohtoihin keskittyvällä kaapeloinnilla parannamme laajasti ja tasapuolisesti kaikkien runkojohdon piirissä olevien asiakkaiden sähkön toimitusvarmuutta. Tämän vuoksi varsinkin haja-asutusalueella keski- ja pienjänniteverkon haarajohtoja jää alkuvaiheessa osittain ennalleen odottamaan kaapelointien toteuttamista erikseen myöhemmin. Maaseudun kauimmaisia johtohaaroja ei ole järkevää maakaapeloida ilman, että alueen sähkönsyöttö kaapeloidaan ja tehdään säävarmaksi. Monissa tapauksissa haaraverkkojen ikä, kunto ja ympäristö mahdollistaa ilmajohtorakenteiden taloudellisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen vielä vuosien ajaksi. Teemme kuitenkin myös maaseudulla yksittäisiä maakaapelointeja tilanteessa, jossa esimerkiksi vanhan ilmajohtoverkon mekaaninen kunto sitä vaatii.
Puupylväissä olevat ilmajohdot vanhenevat niin metsissä kuin pelloilla. Kun uusimme vanhoja metsässä kulkevia ilmajohtoja, uusimme samalla alueella pelloilla olevia vanhoja ilmajohtoja. Näin sähköverkon rakentaminen on tehokasta ja sähkönjakelun toimitusvarmuuden ja verkon hallittavuuden kannalta toimiva ratkaisu.
Otamme kaapelointikohteiden valinnassa huomioon useita tekijöitä, esimerkiksi sähköverkon toimitusvarmuuden, sähkön tehonsiirron riittävyyden, verkon kunnon ja iän sekä ympäristön. Laajemmat kokonaisuudet huomioiden pyrimme valitsemaan kaapelointikohteita valmiiksi jo vuosia etukäteen, minkä myötä eri vuosien välillä on erilaisia alueellisia painotuksia kohteiden sijainnille. Alueelliset painotukset mahdollistavat laadukkaan ja pitkäjänteisen kumppaniyhteistyön kaapelointiprojektien toteutuksessa.
Uudistaessamme sähköverkkoa uudistamme samalla reittejä tarkoituksenmukaisiksi nykytarpeisiin. On myös maanomistajien etu, että ilmajohdoista päästään eroon. Metsä- ja viljelysmaata vapautuu ja työkoneilla liikkuminen helpottuu, kun metsissä ja pelloilla ei tarvitse varoa pylväitä, haruksia ja ilmajohtoja.
Sähkökaapelien sijoituksessa huomioidaan alueen maankäyttö. Kaapelit pyritään sijoittamaan esimerkiksi teiden varsiin ja peltojen reuna-alueille siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.
Maastosuunnittelija käy reitin läpi maanomistajan kanssa ennen maankäyttösopimusten tekoa ja kaapeloinnin aloittamista. Paikoitellen suunniteltu reitti merkitään myös maastoon.
Maakaapelit asennetaan vähintään 70 cm syvyyteen. Jos vaadittua asennussyvyyttä ei saavuteta, suojataan kaapeli esimerkiksi suojakourulla, -putkella tai betonoimalla.
On koko yhteiskunnan etu, että samaan maanrakennuskohteeseen asennetaan samalla kertaa muitakin kaapeleita tai putkia. Se säästää kaikilta kustannuksia. Ennen kaivutöiden aloittamista kartoitamme mahdolliset yhteistyökumppanit kuten kunnat ja teleoperaattorit sekä heidän asennustarpeensa.
Hyvä palvelu on tärkeää, sillä me välitämme arjen sujuvuudesta. Tekijät valitsemme urakoitsijakumppanin hyvän palvelun, laadun ja tehokkuuden perusteella.
Projekti etenee vaiheittain ja työt ovat voineet käynnistyä toisaalla edeten suunnitellusti. Ison projektin toteutus kestää useamman kuukauden.
Päivitämme Elenia Säävarma -karttaa kuukausittain. Vuosien mittaan säävarman verkon rakentaminen etenee ja sitä mukaa rakennuskohteet tulevat myös kartalle, joka kertoo erikseen, mitkä kohteet ovat työn alla ja minne seuraavat hankkeet on suunniteltu.