Alle olemme koonneet vastauksia eri aihealueista asiakkaidemme useimmin kysymiin kysymyksiin,

Näitä meiltä kysytään eniten

Miksi saan kaksi laskua sähköstä?

Elenia ja sähkönmyyjäsi lähettävät sinulle omat erilliset laskut:

Paikallisena sähköverkkoyhtiönä Elenia vastaa sähkönjakelustasi ja laskuttaa verkkopalvelumaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.

Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassaolevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Elenian kanssa sekä sähkönmyyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.

Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu

Miten voin siirtää laskuni eräpäivää?

Hae erääntymättömälle laskulle lisää maksuaikaa valitsemallasi tavalla

Elenia Aina -palvelussa Sähköisellä lomakkeella Puhelimitse asiakaspalvelussamme

Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan muuttaa laskun eräpäivän myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivän siirto ei valitettavasti ole mahdollinen.

Miten voin seurata sähkönkulutusta ja laskujani?

Voit seurata kaikkien sähkönkäyttöpaikkojesi sähkönkulutusta Elenia Aina -palvelussa. Näet kulutuksesi päivän, viikon, kuukauden, vuoden tai jopa tunnin ajalta kilowattitunteina tai euroina. Palvelussa näet myös laskusi ja niiden maksutilanteen.

Olen muuttamassa, miten saan sähköt käyttööni?

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksen.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkönmyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi

Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.

Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.

Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.

 

Asiakaspalvelu

Puhelujen hinnat

Palvelunumerot lanka- ja matkapuhelimesta: paikallisverkkomaksu / matkapuhelumaksu.

Vaihde tai alanumero lankapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.

Vaihde tai alanumero matkapuhelimesta: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.

Nauhoitamme kaikki asiakaspalvelupuhelut palvelun laadun kehittämiseksi.

Oletko muuttamassa?

Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen?

Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää ottamalla yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Sähköverkkoyhtiönä Elenia ei voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, ja teemme sen  pohjalta verkkosopimuksen.

Olen unohtanut ilmoittaa teille muutostani. Miten toimin?

Ota mahdollisemman pian yhteyttä valitsemaasi sähkönmyjään ja tee sähkönmyyntisopimus uuteen kotiisi. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksesi. Sähkönmyyjäyhtiö ilmoittaa meille muutosta, me teemme sen pohjalta verkkosopimuksen ja lähetämme vahvistuksen sinulle. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä meihin.

 

Olen muuttanut pois asunnosta, mutta en ole saanut loppulaskua. Miten toimin?

Tarkista, että olet ilmoittanut poismuuttosi sähkönmyyntiyhtiölle. Näet kaikki verkkopalvelun laskusi myös Elenia Aina -palvelusta.

Mistä löydän sopivan sähkönmyyntiyhtiön?

Voit vertailla sähkönmyyjien hintoja ja tehdä samalla sähköisesti muuttoilmoituksen Energiaviraston sivustolla: http://www.sahkonhinta.fi/

Olen muuttamassa, miten saan sähköt käyttööni?

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhan sopimuksen.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen meille, sillä saamme sähkönmyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen. Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia, joten sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sopimuksia eri osoitteissa. Voit vertailla sähkönmyyjien sopimuksia osoitteessa: www.sahkonhinta.fi

Sähköliittymän siirto kiinteistökaupassa
Voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille täyttämällä lomakkeen tästä.

Lomake allekirjoitetaan sähköisesti verkkopankkitunnuksilla. Jos käytössäsi ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta meille puhelimitse 020 690 025.

Muista myös päättää sähkösopimuksesi, kun muutat pois. Sähkönmyyntisopimus ja verkkopalvelusopimus päättyvät vasta kun päätät ne itse tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Pyydä joko sähkönmyyjääsi tai Eleniaa päättämään sopimuksesi, niin tiedot välittyvät myös toiselle yhtiölle. Sähköt katkeavat, mikäli kohteessa ei ole voimassaolevaa sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta.

 

Siirtyykö sähkön liittymissopimus automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?

Sähkön liittymissopimus ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle. Siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ilmoita sähköliittymän siirrosta muuttoilmoituksen yhteydessä.

Siirry tästä liittymänsiirtolomakkeelle.

Tietoa laskutuksesta

Miksi saan Elenian sähkölaskun vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?

Paikallisena verkkoyhtiönäsi laskutamme verkkopalvelusta riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä.

Voinko muuttaa laskutusväliä tai laskutustapaa?

Laskutus tapahtuu 12 tai 6 kertaa vuodessa ja perustuu todelliseen kulutukseen. Voit muuttaa laskutustapaa Elenia Aina –palvelussa kohdassa Ota yhteyttä/Laskutustietojen muutos tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@elenia.fi.

Voinko itse tarkastaa laskutustietojani ja maksutilannettani?

Elenia Aina –palvelussa kohdassa Laskutus voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen. Jos maksu tulee myöhässä Elenialle, on laskusta saattanut jo lähteä maksumuistutus.

Missä ja miten voin sopia maksuajasta?

Jos laskusi eräpäivä ei ole vielä mennyt, voit sopia maksuajasta alkuperäiselle erääntymättömälle laskulle Elenia Aina -palvelun kohdassa Ota yhteyttä – Laskun eräpäivän muutos tai täyttämällä eräpäivän siirtolomakkeen.

Jos käytät e-laskua, tee muutos myös verkkopankissasi. Jos sinulla on suoramaksu, ilmoita muutoksesta tilipankkiisi.  Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme puh. 020 690 025.

Jos laskusi eräpäivä on jo mennyt, Ropo Capital postittaa huomautuslaskun puolestamme. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos alkuperäinen lasku on erääntynyt, eikä Ropo Capitalilta ole vielä tullut huomautuslaskua, laskun voi suorittaa sen alkuperäisillä maksutiedoilla. Jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, veloitamme seuraavalla laskulla korkolain mukaisen viivästyskoron. Huomautuslaskun jälkeen maksumenettelyistä voi sopia ainoastaan Ropo Capitalin kanssa. Asiakaspalvelun puh. 09 856 080 40.

Laskuni on erääntynyt, miten toimin?

Maksa lasku pikimmiten alkuperäisen laskun maksutiedoilla. Korkolain mukainen viivästyskorko peritään seuraavalla laskulla.

Sähköt eivät toimi ja minulla on laskut maksamatta, mitä teen?

Soita perintäkumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun puh. 09 856 080 40. Saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen ja sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty.

Saitko kirjeen Ropo Capitalilta, miten toimia?

Yhteistyökumppanimme saatavien hallinnassa ja perinnässä on Ropo Capital, joka postittaa huomautuslaskun puolestamme ja hoitaa huomautuksiin liittyvän asiakaspalvelun. Maksa lasku heiltä saamallasi laskulla. Jos sinulla on kysyttävää laskusta, soita huomautuslaskulla olevaan numeroon. Maksuhuomautus ei aiheuta häiriömerkintöjä luottotietoihin. Jos emme saa suoritusta laskullesi, sähköntoimitus voidaan keskeyttää verkkopalveluehtojen mukaisesti.

Mikä on e-lasku?

E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, ja sinun tarvitsee vain hyväksyä se. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen maksun, jolloin lasku menee maksuun automaattisesti. Esimerkiksi sähkölasku maksetaan automaattisesti, jos summa on alle 50 euroa.

E-laskun hyödyt sinulle:

E-lasku on turvallinen, ei näppäilyvirheitä, e-lasku ei katoa postissa tai jää muiden postien alle E-lasku on maksuton E-laskun tiedot ovat verkkopankissa samassa muodossa kuin paperilla. Laskut löytyvät myös Elenia Aina -palvelustamme. Laskujen vastaanotto ja maksaminen on helppoa ajasta ja paikasta riippumatta, myös matkoilla ollessasi. Voit muuttaa laskun eräpäivää Kun otat käyttöön automaattisen maksun, lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämä sopii hyvin toistuviin laskuihin, kuten sähkölaskuihin.

Tee sopimus e-laskusta verkkopankissasi tai ota yhteyttä omaan pankkiisi.

Olen tilannut e-laskun, miksi saan laskuni edelleen paperisena?

Tarkista verkkopankistasi, että sinulla on e-laskusopimus Elenian kanssa. Jos e-laskuvaltuutuksesi on päättynyt, voit tehdä verkkopankissasi uuden valtuutuksen. Jos e-laskuvaltuutuksesi on kunnossa, on sähkölasku voinut valmistua ennen kun e-laskutietosi on päivittynyt asiakastietojärjestelmäämme. Tarkista, että valtuutuksessa on käytetty oikeaa asiakasnumeroa ja laskusi viitenumeroa.

Verkkopalvelumaksut

Mistä sähkön hinta muodostuu?

Sähkön kokonaishinta muodostuu sähkön myynnistä, sähkön siirrosta ja veroista valtiolle. Myynti, siirto ja verot ovat kukin noin kolmannes asiakkaan sähkön hinnasta. Sähköverkkoyhtiöiden tehtävä on veloittaa sähkönsiirtolaskussa sähkö- ja arvonlisäverot ja tilittää ne valtiolle. Myyntiyhtiöt eivät veloita sähköveroa.

Mitä asiakas saa sähkönsiirtomaksuilla?

Siirtohinnoissa asiakas maksaa siitä, että sähkö on käytettävissä koko ajan. Toimitamme sähkön käyttöön kaikille asiakkaille tasapuolisesti, käyttää asiakas sähköä kaupungissa, taajamissa, haja-asutusalueella tai vaikkapa kesämökillä saaressa. Siirtohinnat kattavat sähkönjakelun kellon ympäri, sähköverkon ylläpidon ja uudistamisen, sähkönkulutuksen mittaamisen, asiakaspalvelun ja laskutuksen, verkon jatkuvan käytönvalvonnan ja vikojen korjauksen sekä verkkopalveluiden kehittämisen. Näihin ei siirretyn energian määrällä ole vaikutusta.

Miten Energiavirasto valvoo sähköverkkoyhtiöitä?

Sähköverkkotoiminta on yksi vahvimmin säännellyistä aloista, ja verkkopalvelun hinnoittelu tiukasti säänneltyä. Sääntely perustuu sähkömarkkinalakiin ja siitä vastaa Energiavirasto. Energiavirasto valvoo, että yhtiöt kehittävät verkkoaan järkevästi ja tavoitteiden mukaisesti niin asiakkaiden kuin yhteiskunnan kannalta.

Miksi sähkön siirtohinnat ovat nousseet?

Hinnat ovat nousseet, koska verkkoa on uusittu viime vuosina aiempaa enemmän säävarmaksi suojaan myrskyiltä, ukkosilta ja lumikuormilta. Suomessa on 77 sähköverkkoyhtiötä, joiden hintaerot eivät johdu omistuspohjasta vaan siitä, minkälaisella alueella yhtiö toimii. Haja-asutusalueella on paljon enemmän ylläpidettävää verkkoa asiakkaita kohden kuin suurissa kaupungeissa. Yhdellä yhtiöllä on oltava yhdet hinnat.

Miksi Elenia uudistaa sähköverkkoa säävarmaksi?

1950–70-luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi yli 10 vuotta sitten.  Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli puolet. Ikääntyvän sähköverkon uudistaminen tulevaisuuden tarpeisiin jatkuu. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian ratkaisut, mm. akut. Verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman turvaamiseksi.

Voiko sähköverkkoyhtiötä vaihtaa?

Elenia vastaa oman verkkoalueensa sähkönsiirrosta ja verkkopalveluista asiakkailleen, eikä siirtoa voi kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä. Rinnakkaiset sähköverkot eivät ole järkeviä ylläpito- ja uudistuskustannusten eikä ympäristö- ja maisemanäkökohtien vuoksi. Elenian verkkoalueen kaikilla asiakkailla on samat hinnat. Sähköverkkoyhtiöitä on Suomessa yli 70.

Miksi eri verkkoyhtiöillä on eri hinnat?

Siirtohinnoittelu vaihtelee yhtiön toimintaympäristön mukaan. Hintaan vaikuttavat asiakasmäärä suhteessa sähköverkon määrään sekä sähköverkon rakenne ja sijainti. Elenian sähköverkosta suurin osa sijaitsee haja-asutusalueella, jossa sähköverkkoa on paljon ja asiakastiheys harvempaa kuin isoissa kaupungeissa. Elenialla on sähköverkkoa Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla yhteensä 74 000 kilometriä noin 100 kunnan alueella eli 1,5 kertaa maapallon ympäri. Suurin osa verkosta on puustoisissa maastoissa, noin 170 metriä asiakasta kohden. Kaupunkiyhtiöillä hinnoittelu on erilainen johtuen isommista asiakasmääristä ja pienemmistä johtopituuksista asiakasta kohden. Kaupungeissa sähköverkot ovat yleensä sijoitettu maan alle, mikä vaikuttaa sähköverkon kunnossapito- ja vikapalvelukustannuksiin.

Jos kilpailutan sähkönmyyntisopimukseni, vaikuttaako se siirtohintoihin?

Sähkön siirtohinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta. Asiakas voi vapaasti valita mistä ostaa sähköt. Verkkoyhtiön tehtävänä on välittää asiakas- ja energiatiedot asiakkaan sähkönmyyjälle.

Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?

Sähköverkkopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista valtaosaan ei asiakkaiden sähkönkäytön määrä vaikuta. Verkkoyhtiön on huolehdittava, että asiakkaan sähkönsaanti on varmaa. Tätä varten sähköverkkoa on huollettava ja uudistettava koko ajan.

Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan?

Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi verkosta sähköä ottaa käyttöönsä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi.

Miten etenee Elenian työ uudistaa ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi?

Suomen 1950–70-luvuilla rakennettu sähköverkko on ikääntymässä. Aloitimme verkon uudistamisen säävarmaksi maakaapeloinnilla yli 10 vuotta sitten vuonna 2009. Silloin verkostamme oli maan uumenissa viidennes, nyt yli puolet. Elenian sähkönjakelun varmuuden parantaminen täyttää myös lainsäädännön vaatimukset sähköverkkopalvelun laadulle. Vuonna 2028 sähköverkostamme 75 prosenttia on säävarmaa. Sähkönjakelun varmuutta parantavat myös teknologian ratkaisut, mm. akut, maakaapeloinnin rinnalla. Sähköverkon ja verkkopalveluiden jatkuva kehittäminen on välttämätöntä hiilineutraalin energiajärjestelmän edistämiseksi ja sähköistyvän yhteiskunnan elinvoiman varmistamiseksi

Sähkökatkot

Missä tapauksessa olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?

Maksamme vapaaehtoisen hyvityksen yli kuuden tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme 3% vuosittaisesta verkkopalvelumaksusta ilman erillistä hakemusta sähkölaskussasi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta. Vapaaehtoisen hyvityksen enimmäismäärä on 350 euroa.

Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen, jonka määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Laissa määritelty keskeytysaika alkaa siitä, kun keskeytys on tullut verkkoyhtiön tietoon ja meillä on ollut mahdollisuus aloittaa vian korjaaminen.

Vakiokorvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtämittaisen keston perusteella seuraavasti:

•  12–24 tuntia: 10% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

•  24–72 tuntia: 25% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

•  72–120 tuntia: 50% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

•  120–192 tuntia: 100% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

•  192–288 tuntia: 150% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

•  yli 288 tuntia: 200% vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

Vakiokorvaukset maksetaan sähkölaskulle viimeistään 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta.  Alkaen 1.1.2018 vakiokorvauksen enimmäismäärä on 2.000 euroa. Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa. Enimmäismäärää laskettaessa, jos keskeytys ulottuu kahdelle kalenterivuodelle, jyvitetään maksettava vakiokorvaus kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuvan keskeytysajan mukaisesti.

Mikä tarkoittaa vuotuinen verkkopalvelumaksu?

Verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja.

Milloin minulle maksetaan korvaus?

Vakiokorvaukset hyvitetään sähkölaskullasi 6 kuukauden kuluessa sähkökatkosta laskutusrytmistäsi riippuen.

Saanko hyvityksen suoraan tililleni vai hyvitetäänkö se laskullani?

Summa hyvitetään laskussasi. Jos laskun summa on pienempi kuin hyvitettävä summa ja jäljelle jäävä hyvitettävä summa on alle 50 euroa, hyvitetään se seuraavalla laskulla. Jos jäljelle jäävä summa on 50 euroa tai yli, se palautetaan tilillesi. Voit ilmoittaa hyvitystilisi numeron täyttämällä lomakkeen.

Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni hyvityksen tai vakiokorvauksen?

Ei tarvitse, saat hyvityksen automaattisesti 6 kk sisällä laskutusrytmistäsi riippuen.

Olen kuullut, että Elenian asiakkaat voivat saada tekstiviestillä tietoa sähkökatkosta? Mitä pitää tehdä, jotta saan käyttööni palvelun?

Tilaa maksuton sähkökatkopalvelu Elenia Aina -palvelun kautta. Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, tarvitset rekisteröitymistä varten asiakasnumerosi ja sähkönkäyttöpaikan tunnuksen – löydät ne helpoiten sähkölaskusi oikeasta yläreunasta. Sähkökatkon sattuessa saat tekstiviestillä tai sähköpostitse tiedon sähkökatkosta ja sen arvioidusta kestosta. Kun sähköt ovat taas päällä, lähetämme uuden viestin. Palvelu on sinulle maksuton. Viestiä emme lähetä muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkosta.

Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat?

Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suuri osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla.

Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen?

Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa kiinteistön sähköverkon kuormituksen kasvu tai sähköyhtiön verkon vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä loistelamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin.

Mikä on nollavika?

Jos sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen eli nollavika. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.

Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita?

Muutaman sekunnin tai minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi jopa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Laitteet voivat häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi.

Miten kotona voi suojautua sähkökatkoilta?

Tietokoneelle ja muille tärkeille sähkölaitteille kannattaa hankkia UPS-suojaus, joka turvaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon sähkökatkoksen aikana. Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, esimerkiksi maatiloille polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.

Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään?

Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella kunnan puhelinvaihteesta. Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä katuvalaistusta ylläpitää Elenia. Tältä osin vikailmoituksen voi antaa puhelimitse numeroon 0800 100 100.

Missä tilanteessa kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä Elenian vikapalveluun?

Jos käyttöpaikastasi puuttuvat sähköt:

•  tarkista ensin, onko naapurillasi sähköt. Tarkista sulakkeet vaihtamalla ne. Jos ne ovat ehjät, soita vikapalvelunumeroomme 0800 100 100, joka palvelee 24/7.

•  jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, on häiriö jo tiedossa ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi.

•   nollavika: Mikäli sähköjen palauduttua sähköt käyttäytyvät oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä voi olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Katkaise silloin sähkö pääkytkimestä varoen koskettamista sähköpääkeskuksen metalliosiin. Soita vikapalveluumme 0800 100 100.

Laajojen sähkökatkojen aikana vikapalvelunumero voi ruuhkautua. Karttapalvelustamme löydät tietoa kotikuntasi sähkökatkoista. Voit myös tilata maksuttoman tekstiviestipalvelun Elenia Aina -palvelussa. Näin saat tietoa sähkökatkoista kännykkääsi.

Sähköliittymät

Mikä on liittymissopimus?

Liittymissopimuksessa sovitaan kirjallisesti sähköliittymän koko, toimituspäivä, hinta ja muut sähköliittymän toimituksen ehdot.

Mikä on liittämiskohta?

Sähköverkon kohta, jossa vaihtuu asiakkaan ja jakeluverkonhaltijan verkon omistusraja. Liittämiskohta määritellään liittymissopimuksessa.

Mitä tarkoittaa sähkölaitteiston käyttöönottotarkastus?

Sähköasennukset on tarkastettava ennen laitteiston käyttöönottoa sähköturvallisuuteen liittyvien määräysten mukaisesti. Vastuu käyttöönottotarkastuksen tekemisestä on sähköurakoitsijalla. Sähköliittymän verkkoon kytkemisen edellytyksenä on, että laitteistolle on tehty käyttöönottotarkastus.

Mikä on pääsulake?

Pääsulake määrittää asiakkaan sulakepohjaisen sähköliittymän koon. Sulakepohjaisten sähköliittymien vaihtoehdot on esitetty liittymishinnastossa.

Mitkä sopimukset pitää olla kunnossa, jotta saan sähköt kotiini?

Tarvitset liittymissopimuksen, verkkopalvelusopimuksen sekä sähkön myyntisopimuksen.

Elenia Säävarma

Mitä on säävarma verkko?

Maakaapeloitu sähköverkko on säävarma. Sitä eivät tuulet, tuiskut eivätkä ukkoset vaurioita. Elenian sähköverkosta eli runko- ja jakeluverkosta on maakaapeloituna yli puolet. Elenian maakaapeloidun verkon osuus nousee 75 prosenttiin vuonna 2028.

Mihin säänkestävää verkkoa tarvitaan, eikö ilmajohtoverkolla pärjätä?

Uudistamme sähköverkkoa säävarmaksi nyt, kun ikääntyvä sähköverkko on uudistettava joka tapauksessa. Tulevaisuuden verkkoa ei rakenneta mennein ratkaisuin. Kannamme vastuumme tulevista sukupolvista ja yhteiskunnan arjen sujumisesta.

Maakaapeli kestää säitä ja on ympäristöystävällinen. Nyt menossa olevan säävarmaksi uudistamisen jälkeen seuraava taloudellisesti järkevä mahdollisuus tulisi vasta vuosikymmenien ja muutaman sukupolven kuluttua. Jokapäiväinen elämä ei kestä sähkökatkoja nyt eikä tulevaisuudessa.

Miten pitkään maakaapelit kestävät käytössä?

Maakaapelit kestävät käytössä oikein asennettuna useita vuosikymmeniä. On olemassa kaapeleita, jotka ovat olleet käytössä lähes sata vuotta. Nykyisellään kaapeleiden teknistaloudellinen elinikä on määritelty 40–50 vuoteen. Kaapeliverkossa vikojen määrä on huomattavasti pienempi kuin ilmajohtoverkossa, eivätkä säät vaikuta kaapeliin. Useimmat yksittäiset syyt kaapelivikoihin liittyvät maan kaivamiseen.

Miten usein maakaapelointiprojekteista kertovan kartan tiedot päivittyvät?

Päivitämme tietoa kuukausittain.

Mitä hyötyä kaapeloinnista on minulle?

Yhteiskunnan, yritysten ja kotien arki ei suju ilman sähköä, ja elämämme sietää yhä vähemmän sähkökatkoja. Tavoitteemme on parantaa sähkön laatua eli laajentaa häiriötöntä ja varmaa sähkönsaantia. Sähkökatkot tulevat kalliiksi kaikille, ja yhteiskunnan perustan pitää toimia.

Mitä maakaapelointi maksaa?

Toteutimme vuosina 2006–2009 säävarman sähköverkon ratkaisujen kehittämiseksi hankkeen yliopistojen, laitevalmistajien ja urakoitsijoiden kanssa tavoitteena kustannustehokkaat rakentamisen ratkaisut huomioiden verkon koko käyttöikä. Siitä lähtien olemme rakentaneet kaiken uudistettavan ja uuden verkon säävarmana maakaapelina, koska koko verkon elinkaarella säävarma verkko on ratkaisuna paras.

Miten sähkömarkkinalaki vaikuttaa asiakkaisiin?

Nykyinen sähkömarkkinalaki tuli voimaan 1.9.2013. Siinä asiakkaat on jaettu kahteen ryhmään, joiden toimitusvarmuusvaatimukset ovat erilaiset. Asemakaava-alueella olevan asiakkaan sähkökatko saa tulevaisuudessa kestää enintään kuusi tuntia. Asemakaava-alueen ulkopuolella sähkökatkon kesto voi olla enintään 36 tuntia. Saaristokohteet käsitellään lakimuutoksessa erikseen.

Onko maakaapeli ympäristöystävällinen ratkaisu?

Säävarma sähkönjakelu on ympäristöystävällinen ratkaisu. Arvioimme maakaapelointihankkeiden ympäristövaikutukset ilmaan, veteen ja maaperään huomioiden esimerkiksi pohjavesi-, muinaismuisto- ja luonnonsuojelualueet. Sovitamme sähköverkostomme maisemaan ja sitoudumme suojelemaan ympäristöä. Maakaapelointi suojelee luonnon monimuotoisuutta ja vähentää vaikutuksia kasvi- ja eläinkuntaan.

Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa maakaapeloimalla verkkoa säävarmaksi yli 3000 kilometriä vuodessa. Vanhat ilmajohdot puretaan ja samalla maisema ennallistuu. Puretun materiaalin kierrätys on Elenialla arkipäivää ja kaikki sähköverkosta purettava materiaali kierrätetään. Olemme keskittäneet pylväiden käsittelyä ja optimoimme verkosta purettavan materiaalin käsittelyä hyödyntämällä entistä paremmin uudelleenkäyttöä. Sähkökaapeleiden ja muiden sähköverkkokomponenttien metallin kierrätys vähentää kaatopaikkajätteen määrää sekä säästää luonnonvaroja. Tärkeitä luonnonvaroja suojelemme poistamalla pylväsmuuntamoita pohjavesialueilta. Pylväsmuuntamot korvataan ympäristöystävällisillä puistomuuntamoilla, joissa on kaukalot mahdollisten öljyvuotojen varalle.

Onko säävarma verkko turvallinen?

Säävarma sähköverkko on turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin vanha ilmajohtoverkko. Maakaapeliverkon puistomuuntajat eivät aiheuta rikkoutuessaan öljyvahinkoa eivätkä myrskyissä kaatuvat puut enää saa aikaan sähköiskun vaaraa.

Lainsäädännön selkeiden vaatimusten mukaan sähköverkko on suunniteltava, rakennettava ja ylläpidettävä käyttäjien tarpeisiin siten, että se kestää rajutkin sääilmiöt. Myrskyjen tai lumikuormien aiheuttama sähkökatko ei saa asemakaava-alueella ylittää kuutta tuntia ja muualla 36 tuntia vuoden 2028 jälkeen. Täytämme nämä vaatimukset aikataulussa. Sähköverkkoyhtiöt esittävät verkon kehittämissuunnitelmansa säännöllisesti Energiavirastolle.

Verkon uudistussuunnitelmia tekevät koulutetut asiantuntijat noudattaen periaatteita, joilla varmistetaan kokonaisuuden ja tulevaisuuden tarpeiden kannalta kestävä lopputulos riippumatta siitä onko verkko metsäisissä maastoissa vai peltojen läheisyydessä. Työ etenee johdonmukaisesti rakentaaksemme täysin uudenlaista sähköverkkoa – ei vain käytöstä poisjäävän kopiota tai korviketta.

Millä periaatteilla maakaapelointikohteet valitaan?

Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi vastuullisesti. Taajamista alkanut toimitusvarmuutta parantava kaapelointityö on edennyt ja tulevina vuosina kaapelointityö painottuu haja-asutusalueille.

Säävarman maakaapeliverkon rakentaminen alkaa pääsääntöisesti sähköasemilta, jotka sijaitsevat yleensä taajamissa tai niiden lähellä. Työ etenee systemaattisesti runkojohtojen kaapeloinnilla. Runkojohtoihin keskittyvällä kaapeloinnilla parannamme laajasti ja tasapuolisesti kaikkien runkojohdon piirissä olevien asiakkaiden sähkön toimitusvarmuutta. Tämän vuoksi varsinkin haja-asutusalueella keski- ja pienjänniteverkon haarajohtoja jää alkuvaiheessa osittain ennalleen odottamaan kaapelointien toteuttamista erikseen myöhemmin. Maaseudun kauimmaisia johtohaaroja ei ole järkevää maakaapeloida ilman, että alueen sähkönsyöttö kaapeloidaan ja tehdään säävarmaksi. Monissa tapauksissa haaraverkkojen ikä, kunto ja ympäristö mahdollistaa ilmajohtorakenteiden taloudellisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen vielä vuosien ajaksi. Teemme kuitenkin myös maaseudulla yksittäisiä maakaapelointeja tilanteessa, jossa esimerkiksi vanhan ilmajohtoverkon mekaaninen kunto sitä vaatii.

Puupylväissä olevat ilmajohdot vanhenevat niin metsissä kuin pelloilla. Kun uusimme vanhoja metsässä kulkevia ilmajohtoja, uusimme samalla alueella pelloilla olevia vanhoja ilmajohtoja. Näin sähköverkon rakentaminen on tehokasta ja sähkönjakelun toimitusvarmuuden ja verkon hallittavuuden kannalta toimiva ratkaisu.

Otamme kaapelointikohteiden valinnassa huomioon useita tekijöitä, esimerkiksi sähköverkon toimitusvarmuuden, sähkön tehonsiirron riittävyyden, verkon kunnon ja iän sekä ympäristön. Laajemmat kokonaisuudet huomioiden pyrimme valitsemaan kaapelointikohteita valmiiksi jo vuosia etukäteen, minkä myötä eri vuosien välillä on erilaisia alueellisia painotuksia kohteiden sijainnille. Alueelliset painotukset mahdollistavat laadukkaan ja pitkäjänteisen kumppaniyhteistyön kaapelointiprojektien toteutuksessa.

Miten sähköverkon reitit valitaan?

Uudistaessamme sähköverkkoa uudistamme samalla reittejä tarkoituksenmukaisiksi nykytarpeisiin. On myös maanomistajien etu, että ilmajohdoista päästään eroon. Metsä- ja viljelysmaata vapautuu ja työkoneilla liikkuminen helpottuu, kun metsissä ja pelloilla ei tarvitse varoa pylväitä, haruksia ja ilmajohtoja.

Sähkökaapelien sijoituksessa huomioidaan alueen maankäyttö. Kaapelit pyritään sijoittamaan esimerkiksi teiden varsiin ja peltojen reuna-alueille siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

Merkitäänkö maakaapelointireitti maastoon? Mistä tiedän, missä kaapeli kulkee?

Maastosuunnittelija käy reitin läpi maanomistajan kanssa ennen maankäyttösopimusten tekoa ja kaapeloinnin aloittamista. Paikoitellen suunniteltu reitti merkitään myös maastoon.

Miten syvälle sähköverkon maakaapelit asennetaan ja mitä, jos se ei onnistu?

Maakaapelit asennetaan vähintään 70 cm syvyyteen. Jos vaadittua asennussyvyyttä ei saavuteta, suojataan kaapeli esimerkiksi suojakourulla, -putkella tai betonoimalla.

Asennetaanko muita maanalaisia kaapeleita ja putkia samaan aikaan kuin sähköjohdot?

On koko yhteiskunnan etu, että samaan maanrakennuskohteeseen asennetaan samalla kertaa muitakin kaapeleita tai putkia. Se säästää kaikilta kustannuksia. Ennen kaivutöiden aloittamista kartoitamme mahdolliset yhteistyökumppanit kuten kunnat ja teleoperaattorit sekä heidän asennustarpeensa.

Miten valitsette tekijät hankkeen toteutukseen?

Hyvä palvelu on tärkeää, sillä me välitämme arjen sujuvuudesta. Tekijät valitsemme urakoitsijakumppanin hyvän palvelun, laadun ja tehokkuuden perusteella.

Miksi rakentajia ei näy, vaikka piste Elenia Säävarma -kartalla osoittaa asuinpaikkani aluetta?

Projekti etenee vaiheittain ja työt ovat voineet käynnistyä toisaalla edeten suunnitellusti. Ison projektin toteutus kestää useamman kuukauden.

Miksi Elenia Säävarma -kartan mukaan alueellamme ei rakenneta? Koska mahdollisesti rakennetaan?

Päivitämme Elenia Säävarma -karttaa kuukausittain. Vuosien mittaan säävarman verkon rakentaminen etenee ja sitä mukaa rakennuskohteet tulevat myös kartalle, joka kertoo erikseen, mitkä kohteet ovat työn alla ja minne seuraavat hankkeet on suunniteltu.